Na razie trudno myśleć o organizacji jakichkolwiek zajęć na zalanych terenach i zajęcia w szkołach zawieszono, ale warto pamiętać, że po pandemii przepisy nie są zerojedynkowe i przewidują również organizację zdalnego nauczania. Oczywiście, jeżeli warunki na to pozwolą - bo powódź w odróżnieniu od pandemii, zmusza do ucieczki z domu.  Niemniej, jeżeli budynek szkoły będzie tak zniszczony, że usuwanie skutków zalania potrwa dłużej niż postawienie na nogi infrastruktury i przywrócenie prądu i łączności, możliwe będzie skorzystanie z pandemicznych doświadczeń.  Od 1 września 2022 r. obowiązuje dodany do ustawy - Prawo oświatowe art. 125a, który wprost stanowi, że zajęcia w przedszkolu, innej formie wychowania przedszkolnego, szkole lub placówce zawiesza się, na czas oznaczony, w razie wystąpienia na danym terenie:

  1. zagrożenia bezpieczeństwa uczniów w związku z organizacją i przebiegiem imprez ogólnopolskich lub międzynarodowych,
  2. temperatury zewnętrznej lub w pomieszczeniach, w których są prowadzone zajęcia z uczniami, zagrażającej zdrowiu uczniów, zagrożenia związanego z sytuacją epidemiologiczną,
  3. nadzwyczajnego innego zdarzenia zagrażającego bezpieczeństwu lub zdrowiu uczniów.

W przypadku zawieszenia zajęć dyrektor przedszkola, szkoły lub placówki, a w przypadku innej formy wychowania przedszkolnego prowadzonej przez osobę prawną niebędącą jednostką samorządu terytorialnego lub osobę fizyczną - osoba kierująca tą inną formą wychowania przedszkolnego, organizują dla uczniów zajęcia z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość.

 

Dziecko z Ukrainy może uczyć się u siebie, ale bez świadczenia w Polsce>>

 

Przepisy dotyczące zdalnego nauczania określa rozporządzenie z dnia 2 września 2022 r. w sprawie organizowania i prowadzenia zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość. Zajęcia z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość są organizowane z uwzględnieniem:

  • równomiernego obciążenia uczniów zajęciami w poszczególnych dniach tygodnia;
  • zróżnicowania zajęć w każdym dniu;
  • możliwości psychofizycznych uczniów w podejmowaniu intensywnego wysiłku umysłowego w ciągu dnia;
  • łączenia przemiennego kształcenia z użyciem monitorów ekranowych i bez ich użycia;
  • ograniczeń wynikających ze specyfiki zajęć;
  • konieczności zapewnienia bezpieczeństwa wynikającego ze specyfiki zajęć.

W ramach organizowania zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość przez okres powyżej 30 dni dyrektor szkoły zapewnia uczniom i rodzicom, w miarę ich potrzeb i możliwości organizacyjnych szkoły, możliwość konsultacji z nauczycielem prowadzącym dane zajęcia edukacyjne. W uzasadnionych przypadkach, w okresie prowadzenia zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość, dyrektor, w porozumieniu z radą pedagogiczną, może czasowo zmodyfikować odpowiednio:

  • zakres treści nauczania wynikający z realizowanych programów nauczania oraz ramowych planów nauczania dla poszczególnych typów szkół do zrealizowania w poszczególnych oddziałach klas (semestrów);
  • tygodniowy zakres treści nauczania zajęć realizowanych w formach pozaszkolnych;
  • tygodniowy lub semestralny rozkład zajęć w zakresie prowadzonych w szkole zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość.