Kwestię obsady stanowiska dyrektora szkoły lub placówki reguluje art. 36 i 36a u.s.o. W świetle art. 36 ust. 1 u.s.o., stanowisko dyrektora szkoły lub placówki może zostać powierzone nauczycielowi mianowanemu lub dyplomowanemu. Jest to zasada, od której ustawa o systemie oświaty przewiduje jednakże odstępstwo. Mianowicie, na stanowisko dyrektora szkoły lub placówki może zostać powołana również osoba niebędąca nauczycielem, jednak przed powierzeniem stanowiska takiej osobie, organ prowadzący szkołę obowiązany jest zasięgnąć w powyższej kwestii opinii organu sprawującego nadzór pedagogiczny. Opinia organu sprawującego nadzór pedagogiczny nie ma charakteru wiążącego, jednak niezasięgnięcie tej opinii stanowi naruszenie zasad proceduralnych powierzenia stanowiska dyrektora szkoły. Podkreślenia wymaga, iż w przypadku powierzenia stanowiska dyrektora osobie niebędąej nauczycielem, osoba ta nie może sprawować nadzoru pedagogicznego. Nadzór ten sprawuje wówczas nauczyciel zajmujący inne stanowisko kierownicze w szkole lub placówce.
Oprócz wspomnianych powyżej wymagań, jakie powinna spełniać osoba zajmująca stanowisko dyrektora szkoły lub placówki, przepisy oświatowe przewidują dalsze, bardziej szczegółowe wymogi, różnicując je w zależności od typu szkoły lub rodzaju placówki. Wymagania stawiane przed osobami zajmującymi stanowisko dyrektora szkoły lub placówki zostały sprecyzowane w r.w.s.d.
Zgodnie z § 1 r.w.s.d., stanowisko dyrektora publicznego przedszkola, publicznej szkoły i placówki może zajmować nauczyciel mianowany lub dyplomowany, który spełnia łącznie następujące warunki:
1) ukończył studia magisterskie i posiada przygotowanie pedagogiczne oraz kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela w danym przedszkolu, szkole lub placówce;
2) ukończył studia wyższe lub studia podyplomowe z zakresu zarządzania albo kurs kwalifikacyjny z zakresu zarządzania oświatą, prowadzony zgodnie z przepisami w sprawie placówek doskonalenia nauczycieli;
3) posiada co najmniej pięcioletni staż pracy pedagogicznej na stanowisku nauczyciela lub pięcioletni staż pracy dydaktycznej na stanowisku nauczyciela akademickiego;
4) przed przystąpieniem do konkursu na stanowisko dyrektora (a w przypadkach określonych w art. 36a ust. 3 i 4 u.s.o. – przez powierzeniem stanowiska dyrektora) uzyskał: co najmniej dobrą ocenę pracy w okresie ostatnich pięciu lat pracy lub pozytywną ocenę dorobku zawodowego w okresie ostatniego roku a w przypadku nauczyciela akademickiego - pozytywną ocenę pracy w okresie ostatnich czterech lat pracy w szkole wyższej.
5) spełnia warunki zdrowotne niezbędne do wykonywania pracy na stanowisku kierowniczym;
6) nie był karany karą dyscyplinarną, o której mowa w art. 76 ust. 1 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela (tekst jedn.: Dz. U. z 2006 r. Nr 97, poz. 674, z późn. zm.), a więc taką karą jak: nagana z ostrzeżeniem, zwolnienie z pracy, zwolnienie z pracy z zakazem przyjmowania ukaranego do pracy w zawodzie nauczycielskim w okresie 3 lat od ukarania oraz wydalenie z zawodu nauczycielskiego, a także nie toczy się przeciwko niemu postępowanie dyscyplinarne; w przypadku nauczyciela akademickiego – nie był karą dyscyplinarną (karami tymi są: upomnienie, nagana, nagana z pozbawieniem prawa do pełnienia funkcji kierowniczych w uczelni na okres do pięciu lat, pozbawienie prawa do wykonywania zawodu nauczyciela akademickiego na stałe lub na czas określony) oraz nie toczy się przeciwko niemu postępowanie dyscyplinarne;
7) nie był skazany prawomocnym wyrokiem za umyślne przestępstwo lub umyślne przestępstwo skarbowe;
8) nie toczy się przeciwko niemu postępowanie karne lub o ubezwłasnowolnienie;
9) nie był karany zakazem pełnienia funkcji związanych z dysponowaniem środkami publicznymi, o którym mowa w art. 31 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 17 grudnia 2004 r. o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych (Dz. U. z 2005 r. Nr 14, poz. 114, z późn. zm.) lub art. 147 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2003 r. Nr 15, poz. 148, z późn. zm.).
Stanowisko dyrektora publicznego przedszkola i publicznej szkoły podstawowej, z wyjątkiem przedszkola specjalnego i szkoły podstawowej specjalnej oraz stanowisko dyrektora publicznych placówek: placówki oświatowo-wychowawczej, placówki kształcenia praktycznego, ośrodka dokształcania i doskonalenia zawodowego, młodzieżowego ośrodka wychowawczego, młodzieżowego ośrodka socjoterapii i placówki zapewniającej opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania może być powierzone również nauczycielowi mianowanemu lub dyplomowanemu, który ukończył studia pierwszego stopnia lub studia wyższe zawodowe i posiada przygotowanie pedagogiczne lub ukończył kolegium nauczycielskie albo nauczycielskie kolegium języków obcych oraz posiada kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela w danym przedszkolu, szkole lub placówce, a także spełnia wymagania wymienione powyżej w pkt 2-9.
Z kolei stanowisko dyrektora publicznych szkół: gimnazjum, zasadniczej szkoły zawodowej, liceum profilowanego, technikum, technikum uzupełniającego i szkoły policealnej, z wyjątkiem szkół specjalnych, może być powierzone również nauczycielowi mianowanemu lub dyplomowanemu, który ukończył studia pierwszego stopnia lub studia wyższe zawodowe i posiada przygotowanie pedagogiczne lub ukończył nauczycielskie kolegium języków obcych, posiada kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela w danej szkole i spełnia wymagania określone we wskazanych wyżej pkt 2-9.
Odrębnie uregulowane zostały wymagania stawiane przed dyrektorem zespołu publicznych szkół lub placówek. W świetle § 3 r.w.s.d., powyższe stanowisko może objąć nauczyciel mianowany lub dyplomowany, który posiada kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela w szkole lub placówce wchodzącej w skład zespołu, w której wymagania kwalifikacyjne wobec nauczycieli są najwyższe, oraz spełnia wymogi określone we wskazanych powyżej pkt 2-9.Wymagania konieczne do zajmowania stanowiska dyrektora publicznej szkoły i zespołu publicznych szkół oraz stanowiska kierownika szkolnego punktu konsultacyjnego przy przedstawicielstwie dyplomatycznym, urzędzie konsularnym lub przedstawicielstwie wojskowym Rzeczypospolitej Polskiej zostały określone natomiast w § 4 r.w.s.d. Zgodnie z tym przepisem, stanowisko dyrektora bądź kierownika może być powierzone nauczycielowi, który ukończył studia magisterskie i posiada przygotowanie pedagogiczne oraz kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela w danej szkole, zespole szkół lub szkolnym punkcie konsultacyjnym, a także posiada znajomość języka kraju pobytu lub języka angielskiego w stopniu średniozaawansowanym, i oczywiście spełnia wymagania określone we wskazanych powyżej pkt 2-9.
Przepisy r.w.s.d. ustanawiają również wymagania, jakim powinna odpowiadać osoba niebędąca nauczycielem ubiegająca się o stanowisko dyrektora szkoły lub placówki na mocy omówionego powyżej art. 36 ust. 2 u.s.o.
W świetle § 5 ust. 1 r.w.s.d., stanowisko dyrektora przedszkola, szkoły, placówki oraz zespołu szkół lub placówek może być powierzone osobie niebędącej nauczycielem, jeżeli spełnia ona łącznie następujące warunki:
a) posiada obywatelstwo polskie (wymóg ten nie dotyczy obywateli państw członkowskich Unii Europejskiej, państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) - stron umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym oraz Konfederacji Szwajcarskiej),
b) ukończyła studia wyższe magisterskie,
c) posiada co najmniej pięcioletni staż pracy (a w tym co najmniej dwuletni staż pracy na stanowisku kierowniczym),
d) ma pełną zdolność do czynności prawnych i posiada pełnię praw publicznych,
e) nie toczy się przeciw niej postępowanie karne, dyscyplinarne lub postępowanie o ubezwłasnowolnienie,
f) spełnia wymagania określone powyżej w pkt 2, 5, 7 i 9.
Ponadto, w przypadku publicznego szkolnego schroniska młodzieżowego, dyrektorem może zostać również osoba niebędąca nauczycielem, która: ukończyła studia pierwszego stopnia lub studia wyższe zawodowe oraz spełnia warunki określone powyżej w lit. a i c-f.
Osoba niebędąca nauczycielem może również zajmować stanowisko kierownika szkolnego punktu konsultacyjnego przy przedstawicielstwie dyplomatycznym, urzędzie konsularnym lub przedstawicielstwie wojskowym Rzeczypospolitej Polskiej, o ile osoba spełnia warunki przedstawione powyżej w lit. a-f oraz posiada znajomość języka kraju pobytu lub języka angielskiego w stopniu średnio zaawansowanym.
Dodać należy, iż przepisy rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 października 2009 r. dopuszczają możliwość powierzania stanowiska dyrektora publicznego przedszkola, publicznej szkoły i placówki oraz zespołu publicznych szkół lub placówek również nauczycielowi mianowanemu lub dyplomowanemu, zatrudnionemu na stanowisku wymagającym kwalifikacji pedagogicznych w urzędzie organu administracji rządowej, kuratorium oświaty, Centrum Edukacji Artystycznej, Centralnej Komisji Egzaminacyjnej i okręgowych komisjach egzaminacyjnych oraz nauczycielowi mianowanemu lub dyplomowanemu urlopowanemu lub zwolnionemu z obowiązku świadczenia pracy na podstawie przepisów ustawy z dnia 23 maja 1991 r. o związkach zawodowych (Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 854, z późn. zm.), spełniającemu wymagania określone w wymienionym powyżej rozporządzeniu, z wyjątkiem wymogu posiadania co najmniej dobrej oceny pracy albo pozytywnej oceny dorobku zawodowego.
Należy zwrócić uwagę na wymagania dotyczące niekaralności zarówno karą dyscyplinarną, jak i za przestępstwo popełnione umyślnie oraz niekaralności zakazem pełnienia funkcji kierowniczych związanych z dysponowaniem środkami publicznymi oraz wymaganie, by przeciwko osobie ubiegającej się o stanowisko dyrektora nie toczyło się postępowanie dyscyplinarne lub karne. Celem obowiązywania tych wymagań jest niedopuszczenie do sytuacji, by stanowisko dyrektora szkoły lub placówki zajmowała osoba, która popełniła w przeszłości przestępstwo umyślne lub inne czyny uchybiające godności nauczyciela, albo w stosunku, do której w momencie powierzania stanowiska dyrektora toczy się postępowanie karne lub dyscyplinarne. Należy zaznaczyć przy tym, iż wprowadzenie tych dodatkowych wymagań nie narusza zasady domniemania niewinności. Jak stwierdził bowiem Trybunał Konstytucyjny, zasada domniemania niewinności nie ma zastosowania do procedur, których celem nie jest wymierzanie represji, a jedynie tworzenie różnego rodzaju zabezpieczeń o charakterze profilaktyczno-prewencyjnym (wyrok z dnia 29 stycznia 2002 r., 19/01). W tym przypadku chodzi o zabezpieczenie praw i wolności uczniów i rodziców oraz ich ochronę przed ewentualnym wyrządzeniem szkody.
Omówione powyżej rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 października 2009 r. w sprawie wymagań, jakim powinna odpowiadać osoba zajmująca stanowisko dyrektora oraz inne stanowisko kierownicze w poszczególnych typach publicznych szkół i rodzajach publicznych placówek weszło w życie dnia 11 listopada 2009 r. Podkreślenia wymaga, iż do osób zajmujących w dniu wejścia w życie wskazanego rozporządzenia stanowisko dyrektora publicznego przedszkola, publicznej szkoły lub placówki, należy – do końca okresu, na jaki odpowiednio powierzono to stanowisko lub powołano na to stanowisko – stosować należy wymagania określone w przepisach dotychczasowych (tj. w przepisach rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 6 maja 2003 r. w sprawie wymagań, jakim powinna odpowiadać osoba zajmująca stanowisko dyrektora oraz inne stanowisko kierownicze, w poszczególnych typach szkół i placówek, Dz. U. Nr 89, poz. 826 i Nr 189, poz. 1854).
Ponadto, w konkursach na stanowisko dyrektora publicznego przedszkola, publicznej szkoły lub placówki, ogłoszonych przed dniem 11 listopada 2009 r., a także do osób wyłonionych w wyniku tych konkursów stosuje się wymagania określone w przepisach dotychczasowych (tj. w przepisach wskazanego powyżej rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 6 maja 2003 r.). We wskazanych sytuacjach przepisy dotychczasowe stosować należy do końca okresu, na jaki następuje odpowiednio powierzenie stanowiska dyrektora lub powołanie na to stanowisko.
Z kolei osoby zajmujące w dniu 11 listopada 2009 r. stanowisko kierownika szkolnego punktu konsultacyjnego przy przedstawicielstwie dyplomatycznym, urzędzie konsularnym lub przedstawicielstwie wojskowym Rzeczypospolitej Polskiej, które nie spełniają wymagań określonych w r.w.s.d., mogą zajmować dotychczasowe stanowisko do końca okresu, na jaki je powierzono.
Tryb powierzania stanowiska dyrektora szkoły lub placówki określa art. 36a u.s.o.
Regułą jest, iż kandydata na stanowisko dyrektora szkoły lub placówki wyłania się w drodze uprzedniego, obligatoryjnego konkursu. Wymogu przeprowadzenia konkursu nie stosuje się do szkół i placówek publicznych prowadzonych przez osoby fizyczne lub osoby prawne niebędące jednostkami samorządu terytorialnego, szkół prowadzonych przez Ministra Obrony Narodowej i Ministra Sprawiedliwości lub podporządkowane im organy.
Konkurs na stanowisko dyrektora szkoły lub placówki przeprowadza specjalnie powołana w tym celu komisja konkursowa. Komisję konkursową powołuje organ prowadzący szkołę lub placówkę. Zgodnie z art. 5c pkt 2 u.s.o. kompetencja polegająca na powołaniu komisji konkursowej należy do organu wykonawczego jednostki samorządu terytorialnego, a mianowicie odpowiednio wójta, burmistrza (prezydenta miasta), zarządu powiatu lub zarządu województwa.
Skład komisji konkursowej został określony w art. 36a ust. 6 u.s.o. Zgodnie z wymienionym powyżej przepisem, w skład komisji konkursowej wchodzi:
1) trzech przedstawicieli organu prowadzącego szkołę lub placówkę
2) dwóch przedstawicieli organu sprawującego nadzór pedagogiczny, po jednym przedstawicielu:
a) rady pedagogicznej,
b) rady rodziców,
c) zakładowych organizacji związkowych, przy czym przedstawiciel związku zawodowego nie może być zatrudniony w szkole lub placówce, której konkurs dotyczy.
Analizując wskazany powyżej skład komisji konkursowej należy zauważyć, iż ustawodawca uzależnił skorzystanie z uprawienia, jakim jest wytypowanie przez związek zawodowy przedstawiciela do prac w komisji konkursowej, od istnienia w szkole zakładowej organizacji związkowej. Jeżeli zatem w szkole nie została utworzona zakładowa organizacja związkowa, to związek zawodowy nie może skorzystać ze swojego uprawnienia.
Jednocześnie wyjaśnić należy, iż zawarta w art. 36a ust. 6 u.s.o. kompetencja do „powołania komisji konkursowej” polega na imiennym powołaniu komisji w składzie określonym przez ustawodawcę.
W niektórych przypadkach ustawa o systemie oświaty przewiduje dodatkowe wymagania dotyczące składu komisji konkursowej lub modyfikuje nieco skład tej komisji. Dodatkowe wymagania przewiduje się przy powoływaniu komisji konkursowej na stanowisko dyrektora nowozakładanego zespołu szkół lub placówek. Zgodnie z art. 36a ust. 9 u.s.o., w takim przypadku przedstawiciela rady pedagogicznej wyłania się spośród przedstawicieli rad pedagogicznych wszystkich szkół lub placówek łączonych w zespół, natomiast przedstawiciela rady rodziców wyłania się spośród rad rodziców uczniów wszystkich szkół lub placówek łączonych w zespół.
Nie sposób nie wspomnieć również o przypadkach, gdy w skład komisji konkursowej nie wchodzą przedstawiciele rady pedagogicznej lub przedstawiciele rady rodziców. W pierwszym przypadku dotyczy to szkół i placówek, w których ze względu na specyficzną organizację pracy nie została utworzona rada pedagogiczna. Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 4 października 2001 r. w sprawie typów szkół i placówek, w których nie tworzy się rady pedagogicznej ze względu na specyficzną organizację pracy szkoły lub placówki (Dz. U. Nr 120, poz. 1290), rady pedagogicznej nie tworzy się w szkolnych schroniskach młodzieżowych i w placówkach kształcenia ustawicznego prowadzących działalność w formach pozaszkolnych.
Z kolei w przypadku szkół i placówek, w których ze względu na specyficzną organizację pracy i zadania szkoły lub placówki, brak jest możliwości wyłonienia stałej reprezentacji rodziców, do składu komisji konkursowej nie powołuje się przedstawicieli rady rodziców. Takie szkoły i placówki wymienia rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 sierpnia 2007 r. w sprawie rodzajów szkół i placówek, w których nie tworzy się rad rodziców (Dz. U. Nr 157, poz. 1101, z późn. zm.).Jeszcze inaczej przedstawia się skład komisji konkursowej w przypadku szkół i placówek nowozakładanych. W odniesieniu do tych szkół i placówek, skład komisji konkursowej określa organ prowadzący szkołę lub placówkę w uzgodnieniu z organem sprawującym nadzór pedagogiczny. Organ prowadzący szkołę jest przy tym zobowiązany uwzględnić w składzie komisji udział przedstawiciela organu sprawującego nadzór pedagogiczny. Regulamin konkursu, sposób jego ogłaszania, tryb pracy komisji konkursowej oraz sposób nadzorowania prawidłowości postępowania konkursowego przez organ prowadzący szkołę lub placówkę określa r.r.k.d.s.
Ponadto, na gruncie powyższego rozporządzenia określono jednoznacznie zasady przeprowadzania konkursów na dyrektora szkoły. Dotychczasowe doświadczenia wykazały bowiem liczne nieprawidłowości w zakresie przeprowadzania postępowania konkursowego. Zdarzały się przypadki, że regulamin konkursu określony przez organ prowadzący ustalał np. dodatkowe warunki tego konkursu. Takie działania były niezgodne z przepisami ustawy o systemie oświaty. Należy bowiem podkreślić, iż kandydat na stanowisko dyrektora obowiązany jest spełniać jedynie te wymagania, które przewiduje ustawa o systemie oświaty oraz rozporządzenie w sprawie wymagań, jakim powinna odpowiadać osoba zajmująca stanowisko dyrektora oraz inne stanowisko kierownicze w poszczególnych typach publicznych szkół i rodzajach publicznych placówek. Zatem każda próba sformułowania dodatkowych warunków, uniemożliwiających udział w konkursie osób spełniających ustawowe wymagania, była naruszeniem obowiązującego prawa.
Zgodnie z treścią § 1 ust. 4 - 6 r.r.k.d.s. informację o ogłoszeniu konkursu organ prowadzący publiczne przedszkole, publiczną szkołę lub publiczną placówkę zamieszcza na swojej stronie internetowej i w miejscu ogólnodostępnym w swojej siedzibie lub w inny zwyczajowo ustalony sposób. W przypadku konkursu na stanowisko dyrektora publicznego przedszkola, publicznej szkoły lub publicznej placówki, prowadzonych przez jednostkę samorządu terytorialnego, informację o ogłoszeniu konkursu można zamieścić również na stronie Biuletynu Informacji Publicznej kuratorium oświaty właściwego dla siedziby przedszkola, szkoły lub placówki oraz w dzienniku o zasięgu wojewódzkim. Z kolei w przypadku konkursu prowadzonego przez inny niż jednostka samorządu terytorialnego organ, informację o ogłoszeniu konkursu zamieszcza się również na stronie Biuletynu Informacji Publicznej tego organu. Informacja o ogłoszeniu konkursu może być również zamieszczona w dzienniku o zasięgu wojewódzkim.
Termin składania ofert przez osoby przystępujące do konkursu powinien być określony w ogłoszeniu o konkursie, z tym że termin ten nie może być krótszy niż 14 dni od dnia zamieszczenia informacji o ogłoszeniu konkursu. O terminie i miejscu przeprowadzenia postępowania konkursowego kandydaci są powiadamiani indywidualnie.
W ogłoszeniu o konkursie należy wskazać wymagania, jakie powinna spełniać osoba ubiegająca się o stanowisko dyrektora danej szkoły lub placówki, wynikające z rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 października 2009 r. w sprawie wymagań, jakim powinna odpowiadać osoba zajmująca stanowisko dyrektora oraz inne stanowisko kierownicze w poszczególnych typach publicznych szkół i rodzajach publicznych placówek.
Osoba ubiegająca się o stanowisko dyrektora składa swoją ofertę, która powinna zawierać:
a) uzasadnienie przystąpienia do konkursu oraz koncepcji funkcjonowania i rozwoju publicznego przedszkola, publicznej szkoły lub publicznej placówki,
b) poświadczoną przez kandydata za zgodność z oryginałem kopię dowodu osobistego lub innego dokumentu potwierdzającego tożsamość oraz poświadczającego obywatelstwo kandydata,
c) życiorys z opisem przebiegu pracy zawodowej, zawierającego w szczególności informację o:
– stażu pracy pedagogicznej - w przypadku nauczyciela albo
– stażu pracy dydaktycznej - w przypadku nauczyciela akademickiego, albo
– stażu pracy, w tym stażu pracy na stanowisku kierowniczym - w przypadku osoby niebędącej nauczycielem,
d) oryginały lub poświadczone przez kandydata za zgodność z oryginałem kopie dokumentów potwierdzających posiadanie wymaganego stażu pracy, o którym mowa w lit. c,
e) oryginały lub poświadczone przez kandydata za zgodność z oryginałem kopie dokumentów potwierdzających posiadanie wymaganego wykształcenia, w tym dyplomu ukończenia studiów wyższych lub świadectwa ukończenia studiów podyplomowych z zakresu zarządzania albo świadectwa ukończenia kursu kwalifikacyjnego z zakresu zarządzania oświatą,
f) zaświadczenie lekarskie o braku przeciwwskazań zdrowotnych do wykonywania pracy na stanowisku kierowniczym,
g) oświadczenie, że przeciwko kandydatowi nie toczy się postępowanie karne, postępowanie dyscyplinarne lub postępowanie o ubezwłasnowolnienie,
h) oświadczenie, że kandydat nie był skazany prawomocnym wyrokiem za umyślne przestępstwo lub umyślne przestępstwo skarbowe,
i) oświadczenie, że kandydat nie był karany zakazem pełnienia funkcji związanych z dysponowaniem środkami publicznymi, o którym mowa w art. 31 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 17 grudnia 2004 r. o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych (Dz. U. z 2005 r. Nr 14, poz. 114, z późn. zm.) lub w art. 147 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2003 r. Nr 15, poz. 148, z późn. zm.),
j) oświadczenie o dopełnieniu obowiązku, o którym mowa w art. 7 ust. 1 i ust. 3a ustawy z dnia 18 października 2006 r. o ujawnianiu informacji o dokumentach organów bezpieczeństwa państwa z lat 1944-1990 oraz treści tych dokumentów (Dz. U. z 2007 r. Nr 63, poz. 425, z późn. zm.) - w przypadku kandydata na dyrektora publicznej szkoły,
k) oryginał lub poświadczoną przez kandydata za zgodność z oryginałem kopię aktu nadania stopnia nauczyciela mianowanego lub dyplomowanego - w przypadku nauczyciela,
l) oryginał lub poświadczonej przez kandydata za zgodność z oryginałem kopię karty oceny pracy lub oceny dorobku zawodowego - w przypadku nauczyciela i nauczyciela akademickiego,
m) oświadczenie, że kandydat nie był karany karą dyscyplinarną, o której mowa w art. 76 ust. 1 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2006 r. Nr 97, poz. 674, z późn. zm.) lub w art. 140 ust. 1 ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz. U. Nr 164, poz. 1365, z późn. zm.) - w przypadku nauczyciela i nauczyciela akademickiego,
n) oświadczenie, że kandydat ma pełną zdolność do czynności prawnych i korzysta z pełni praw publicznych - w przypadku osoby niebędącej nauczycielem,
o) oświadczenie, że kandydat wyraża zgodę na przetwarzanie danych osobowych zgodnie z ustawą z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (Dz. U. z 2002 r. Nr 101, poz. 926, z późn. zm.) w celach przeprowadzenia konkursu na stanowisko dyrektora;
Zasady powierzania stanowiska dyrektora publicznej szkoły lub placówki
Dyrektor publicznej szkoły lub placwki jest organem jednoosobowym, ktry kieruje wszystkimi obszarami działalności szkoły lub placwki i reprezentuje ją na zewnątrz. Zasady dotyczące powierzania stanowiska dyrektora szkoły lub placwki zostały uregulowane w ustawie z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z pźn. zm.) - dalej u.s.o., a także w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 października 2009 r. w sprawie wymagań, jakim powinna odpowiadać osoba zajmująca stanowisko dyrektora oraz inne stanowisko kierownicze w poszczeglnych typach publicznych szkł i rodzajach publicznych placwek (Dz. U. Nr 184, poz. 1436) - dalej r.w.s.d. oraz w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 8 kwietnia 2010 r. w sprawie regulaminu konkursu na stanowisko dyrektora publicznej szkoły lub publicznej placwki oraz trybu pracy komisji konkursowej (Dz. U. Nr 60, poz. 373) - dalej r.r.k.d.s.