Organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w czasach kryzysu zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży poświęcony był jeden z paneli XI Kongresu Edukacja i Rozwój zorganizowanego przez Wolters Kluwer Polska. Joanna Wrona, ekspertka do spraw prawa oświatowego, przypomniała, że zgodnie z rozporządzeniem ministra edukacji narodowej z 1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych pomoc psychologiczno-pedagogiczna polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dziecka, rozpoznawaniu indywidualnych możliwości psychofizycznych dziecka i czynników środowiskowych wpływających na  jego funkcjonowanie w przedszkolu, szkole lub placówce w celu wspierania potencjału rozwojowego dziecka i stwarzania warunków do jego aktywnego i pełnego uczestnictwa w życiu przedszkola, szkoły, placówki oraz w środowisku społecznym.

Czytaj w LEX: Indywidualne wsparcie uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi >

Komu można udzielić pomocy

Z przepisów wynika, że potrzeba udzielenia pomocy wynika w szczególności:

  • z niepełnosprawności, niedostosowanie społecznego lub zagrożenia niedostosowaniem społecznym uczniem;
  • zaburzeń zachowania lub emocji;
  • ze szczególnych uzdolnień;
  • ze specyficznych trudności w uczeniu się;
  • z deficytów kompetencji i zaburzeń sprawności językowych;
  • z choroby przewlekłej;
  • sytuacji kryzysowych lub traumatycznych;
  • z niepowodzeń edukacyjnych;
  • zaniedbań środowiskowych związanych z sytuacją bytową ucznia jej i jego rodziny, sposobem spędzania czasu wolnego i kontaktami środowiskowymi;
  • trudnościami adaptacyjnymi związanych z różnicami kulturowymi lub ze zmianą środowiska edukacyjnego, w tym związanych z wcześniejszym kształceniem za granicą.

- Jest to szczególnie ważne teraz, kiedy mamy w szkołach uczniów pochodzących z Ukrainy – zaznaczyła Joanna Wrona. Podkreśliła, że katalog potrzeb nie jest zamknięty i jest o wiele obszerniejszy.

- Jeżeli będą wynikały jeszcze jakieś problemy, trudności, potrzeby, które nie są ujęte w tym rozporządzeniu, w tym katalogu również powinniśmy się temu przyjrzeć i zdecydować, czy dziecku nie należy udzielić wsparcia również z tego powodu – mówiła ekspertka.

Zobacz w LEX: Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznej szkole, przedszkolu i placówce >

Najczęstsze błędy w planowaniu pomocy

Joanna Wrona podkreśliła, że podczas planowania pomocy psychologiczno-pedagogicznej trzeba pamiętać, aby rozróżnić, które zajęcia są zajęciami w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej, a które są zajęciami rewalidacyjnymi, organizowanymi dla uczniów z orzeczeniami o potrzebie kształcenia specjalnego. Trzeba też pamiętać, że przydzielanie zajęć powinno odbywać się zgodnie z kwalifikacjami.

- Dlatego że różny jest czas trwania tych zajęć, mogą być różnie zdefiniowane kwalifikacje wymagane od tych nauczycieli, inaczej też dokumentujemy te zajęcia, bo inne są wytyczne dotyczące prowadzenia ich dzienników – podkreśliła ekspertka.

Bardzo często podczas kontroli ze strony nadzoru pedagogicznego wykazywana jest też inna nieprawidłowość - przydzielanie zajęć niezgodnie z kwalifikacjami. Jest także inny problem.

- W dziennikach zajęć powinno zwrócić się uwagę na to, co nauczyciele, specjaliści realizują w ramach tygodniowego przedziału godzin, czyli tak zwanego pensum, żeby to były zajęcia, które są zgodne z rozporządzeniem ministra edukacji, które wskazuje na to, jakiego rodzaju zajęcia, jakie zadania i czynności nauczyciele - specjaliści realizują w ramach tygodniowego czasu pracy, a które w związku z tym powinny być realizowane poza tym wymiarem, czyli w ramach tak zwanych 40 godzin – tłumaczyła ekspertka.

 

Pomoc dobrowolna i nieodpłatna

Pomoc psychologiczno-pedagogiczna może być udzielana z inicjatywy dziecka lub jego rodziców; dyrektora przedszkola, szkoły, placówki; nauczyciela, wychowawcy grupy wychowawców lub specjalisty; pielęgniarki lub higienistki szkolnej; poradni psychologiczno- pedagogicznej, asystenta edukacji romskiej, pracownika socjalnego, asystenta rodziny, kuratora sądowego organizacji pozarządowej, innej instytucji lub podmiotu działającego na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży. Korzystanie z pomocy jest dobrowolne i nieodpłatne, tzn. nie można oczekiwać od rodziców, że będą płacić za takie zajęcia lub szkoła zleci pomoc psychologiczno-pedagogiczną na zewnątrz.

- Nie można zmusić dziecka czy ucznia do skorzystania z takiej pomocy, wprowadzić jakichkolwiek represji związanych z tym, że nie chce w tej pomocy uczestniczyć – podkreśliła ekspertka.

 

Cena promocyjna: 33.15 zł

|

Cena regularna: 39 zł

|

Najniższa cena w ostatnich 30 dniach: 33.15 zł