Centralna Komisja Egzaminacyjna kończy przygotowania do obowiązkowej matury z matematyki, która będzie wprowadzona w 2010r. - W listopadzie trzy tysiące losowo wybranych uczniów z całego kraju zmierzy się z przykładowymi maturalnymi zadaniami - mówi szef CKE Mirosław Sawicki.
To już drugi pilotaż powszechnej matury z matematyki. Poprzedni przeprowadzono przed wakacjami. Uczniowie liceów ogólnokształcących, liceów profilowanych i techników rozwiązywali wtedy zadania sprawdzające umiejętność stosowania wyuczonych w szkole algorytmów. Progu zaliczeniowego 15 pkt (czyli 30 proc.) nie osiągnęło ponad 22 proc. uczniów. To podobny poziom, jak podczas tegorocznej matury, gdy świadectwa dostało 79 proc. uczniów. Przeciętny uczeń na przedwakacyjnej przymiarce do matury zdobył 26,3 pkt na 50. Stosunkowo najlepiej próba wypadła w technikach, przeszło przez nią z sukcesem 92 proc. uczniów. W liceach ogólnokształcących z próbnymi zadaniami nie poradziło sobie 19 proc. uczniów. Ale właśnie w ogólniakach był największy odsetek wysokich wyników: powyżej 36 pkt. Tych najzdolniejszych przyszłych maturzystów wyłoniono w próbie aż 37 proc. (w liceach profilowanych tylko 29 proc., a w technikach ledwie 8 proc.).
- Nie ma pewności, że na prawdziwej maturze w 2010 roku wyniki będą podobne. W pierwszym pilotażu sprawdzaliśmy na razie jedynie umiejętności algorytmiczne, w kolejnych będziemy kłaść nacisk na zadania otwarte, wymagające samodzielnego myślenia - mówi Mirosław Sawicki. -
Kilkunastoosobowy zespół naukowców i nauczycieli praktyków pracuje nad zestawami zadań. Arkusze poddamy ocenie nie tylko matematyków, ale także chemików, fizyków i przedstawicieli nauk humanistycznych. Po raz pierwszy grono ekspertów zatwierdzających zadania będzie aż tak szerokie i różnorodne. - Obowiązkowa matura ma sprawdzać poziom matematycznych umiejętności rozumianych przede wszystkim jako język opisywania rzeczywistości – tłumaczy szef CKE. - Dlatego o zadaniach maturalnych muszą się wypowiedzieć eksperci wszystkich dziedzin, gdzie matematyka jest przydatna. Arkusze z zadaniami przetestują też poloniści. CKE chce uniknąć błędów z poprzedniego roku, gdy nieprecyzyjne sformułowania mogły powodować trudności w zrozumieniu zadania.
W sierpniu Ministerstwo Edukacji ogłosiło pierwszy zbiór przykładowych zadań na maturę w 2010 r. Kolejny zestaw zostanie upubliczniony wiosną. - Jeśli fundusze pozwolą, wydrukujemy je i roześlemy do wszystkich szkół w kraju - mówi Mirosław Sawicki. Maturzysta będzie musiał umieć wykonywać obliczenia na liczbach rzeczywistych, obliczać pierwiastki, wyznaczać rozwinięcia dziesiętne, posługiwać się procentami, zaznaczać przedziały liczb na osi, potęgować, stosować obliczenia na logarytmach, rozwiązywać równania i nierówności oraz układy równań, odczytywać funkcje i sporządzać ich wykresy. Tajemnic nie mogą mieć też dla niego: trygonometria, planimetria, statystyka, geometria i stereometria. Ministerstwo Edukacji obiecuje, że podstawowa matura z matematyki zostanie skonstruowana tak, by poradził z nią sobie każdy, kto nie unika lekcji matematyki. Wiceminister oświaty Zbigniew Marciniak szacuje, że z pierwszym powszechnym egzaminem z matematyki poradzi sobie około 80 proc. maturzystów. Wynik matury z matematyki przy naborze na studia uwzględnią wszystkie politechniki i uczelnie ekonomiczne. Rozważa to też coraz więcej kierunków humanistycznych.
Źródło: Polska, 6.10.2008r.