Wydawcy apelują o szeroką debatę na temat cyfryzacji polskiej szkoły.
„Ankieta MEN potwierdza, że rodzice i nauczyciele mają świadomość potencjału, jaki niesie wprowadzenie do szkół technologii informacyjno-komunikacyjnych. Jednak sposób, w jaki ten proces jest realizowany budzi wiele zastrzeżeń” – mówi Piotr Marciszuk, Przewodniczący Sekcji Wydawców Edukacyjnych Polskiej Izby Książki. Zaznacza, że na pytanie „jak nauczyciele wyobrażają sobie pracę z e-podręcznikami?”, większość respondentów odpowiedziała, że e-podręcznik byłby dla nich narzędziem dodatkowym, uzupełniającym podręczniki tradycyjne. „To potwierdza, że nauczyciele doceniają ofertę wydawnictw edukacyjnych, w której znajdują się obecnie zarówno podręczniki tradycyjne, jak i e-podręczniki” – dodaje szef SWE PIK. Sekcja Wydawców Edukacyjnych PIK komentując ankietę MEN z niepokojem zauważa, że resort kontynuuje działania promujące tworzone z unijnych funduszy e-podręczniki, unikając jednocześnie odpowiedzi na najważniejsze pytania związane z przyszłością cyfrowej szkoły.
„Trudno nazwać ankietę MEN rzetelną, jeśli pojawia się w niej m.in. pytanie o to, czy e-podręczniki powinny być darmowe. Tak samo można zapytać, czy autostrady , czy też mieszkania budowane w partnerstwie z podmiotami prywatnymi powinny być darmowe i na tej podstawie krytykować przedsiębiorców z branży budowlanej za to, że oczekują zwrotu poniesionych nakładów” – mówi Piotr Marciszuk.
Środowisko wydawców podkreśla również, iż w trakcie posiedzenia Sejmowej Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży oraz Innowacyjności i Nowych Technologii (20 lutego br.), poświęconej realizacji programu cyfrowej szkoły, na pytania m.in. o to, czy rząd zagwarantował środki na cyfryzację wszystkich szkół oraz czy zapewniony zostanie sprzęt dla nauczycieli, przedstawiciel MEN nie był w stanie udzielić odpowiedzi.
Bez odpowiedzi pozostają również pytania, z jakich środków i kto zajmie się aktualizacją zleconych przez rząd podręczników. Wszystko to jest potwierdzeniem braku długoterminowej wizji rozwoju cyfryzacji w polskiej szkole, który może negatywnie odbić się na jakości edukacji.
Źródło: Sekcja Wydawców Edukacyjnych Polskiej Izby Książki
O wynikach ankiety MEN pisaliśmy tutaj>>