Co piąty piętnastolatek i wielu dorosłych w Europie ma trudności w czytaniu. Z badania Euridice, w którym uwzględniono 31 państw (państwa członkowskie UE, Islandię, Lichtenstein, Norwegię i Turcję), wynika, że większość z nich poczyniła postępy w wypracowywaniu strategii na rzecz poprawy umiejętności czytania i pisania. W wielu krajach brakuje jednak rozwiązań skupionych na grupach, których problem ten dotyka najbardziej, a więc chłopców, dzieci z rodzin w niekorzystnej sytuacji oraz dzieci migrantów. Cel wyznaczony przez ministrów edukacji UE, aby zmniejszyć do 2020 r. odsetek osób, które nie radzą sobie z czytaniem, z 20 proc do poniżej 15proc., dotychczas osiągnęły jedynie Belgia (wspólnota flamandzka), Dania, Estonia, Finlandia i Polska.
W opracowaniu uwzględniono cztery najważniejsze zagadnienia: metody nauczania, sposoby rozwiązywania problemów z czytaniem, kształcenie nauczycieli i upowszechnianie czytania poza szkołą. Każde z nich przeanalizowano na podstawie badań naukowych, wyników najnowszych międzynarodowych sondaży oraz szczegółowego przeglądu krajowych polityk, programów i najlepszych praktyk. Okazuje się, że tylko osiem państw (Dania, Finlandia, Islandia, Irlandia, Malta, Norwegia, Szwecja i Zjednoczone Królestwo) zapewnia szkołom specjalistów zajmujących się problematyką czytania, którzy wspierają nauczycieli i uczniów.
 
Źródło: Głos Nauczycielski, 11.07.2011 r.