W Łodzi odbyła się kolejna Debata Oświatowa, zorganizowana pod hasłem „Jak zapewnić uczniom bezpieczeństwo w szkole?”. Udział w dyskusji wziął podsekretarz stanu w MEN Maciej Kopeć. – Polska szkoła nieustannie się zmienia. Pojawiły się nowe zagrożenia dla uczniów, takie jak cyberprzemoc czy substancje psychoaktywne, takie jak np. dopalacze – zauważył wiceminister.
– Podejmowane działania w szkole dotyczące bezpieczeństwa są najczęściej reakcją na pojawiające się problemy. Mam nadzieję, że w toku dyskusji wypracujemy konkretne propozycje w zakresie profilaktyki bezpiecznych zachowań – zaznaczył wiceminister Kopeć. – Musimy pamiętać, że bezpieczeństwo w placówkach edukacyjnych to także istniejące relacje pomiędzy uczniami i atmosfera panująca w społeczności szkolnej – dodał.
W dyskusjach panelowych rozmawiano przede wszystkim o roli szkoły. Uczestnicy debaty próbowali znaleźć odpowiedź na pytanie, czy bezpieczeństwo w szkole jest okazjonalną interwencją, czy całościowym procesem wychowawczym.
W zakresie bezpieczeństwa uczniów w szkole i placówce zostały omówione obowiązki organów prowadzących i dyrekcji. Przedstawiono także podstawy prawne dotyczące tego zagadnienia. Poruszono również kwestię psychospołecznych aspektów bezpieczeństwa. Tematem były też m.in. agresja i przemoc w szkole, edukacja dla bezpieczeństwa i funkcjonowanie uczniów w cyberprzestrzeni. Rozmawiano także o wychowawczo-profilaktycznej roli szkoły, w tym w szczególności o programach wychowawczych i programie profilaktyki.
Uczestnicy Łódzkiej Debaty Oświatowej dyskutowali również o podstawie programowej – priorytetach wychowania, przygotowania ucznia do bezpiecznego funkcjonowania we współczesnym świecie oraz jego umiejętnościach na poszczególnych etapach edukacyjnych.
Zdaniem uczestników działania takie powinny obejmować wszystkie treści i aktywności o charakterze wychowawczym. Dodatkowo program profilaktyki dostosowany powinien być do potrzeb rozwojowych uczniów. Powinien uwzględniać on także potrzeby danego środowiska z uwzględnieniem aktywności o charakterze profilaktycznym – przede wszystkim w ścisłej współpracy z rodzicami.
Za bezpieczeństwo szkoły odpowiada dyrektor>>
Wiceminister: bezpieczeństwo w szkołach zależy od działań profilaktycznych
Musimy pamiętać, że bezpieczeństwo w placówkach edukacyjnych to także istniejące relacje pomiędzy uczniami i atmosfera panująca w społeczności szkolnej powiedział podsekretarz stanu w MEN Maciej Kopeć, który wziął udział w debacie poświęconej bezpieczeństwu uczniów.