"Wiemy już, że w edukacji wszystko powinno wyglądać inaczej niż w XX wieku. Pytanie tylko jak to zrobić. Najbardziej interesujące jest to, że sami nauczyciele deklarują, że chcą współpracować, wyjść sprzed tablicy, pracować inaczej (…) Teraz trzeba przejść od słów do czynów" - mówiła podczas konferencji minister edukacji Joanna Kluzik-Rostkowska.
Badanie TALIS pokazało m.in., że zdecydowana większość nauczycieli uważa, że w procesie nauczania ważniejsze jest samo wyciąganie wniosków i rozumowanie niż nabycie konkretnej wiedzy. Aż 94% polskich nauczycieli uważa, że w procesie nauczania należy pozwalać uczniom na samodzielne rozwiązywanie zadań, a rolą nauczyciela jest ułatwianie im własnych dociekań. Rzadziej jednak niż nauczyciele z innych krajów stosują oni techniki angażujące uczniów, takie jak praca w małych grupach (42 proc.) czy dłuższe projekty (16 proc.).
W tradycyjnych metodach uczenia polscy nauczyciele są bardzo dobrzy, we wprowadzaniu metod bardziej aktywizujących uczniów, bardziej promujących pracę grupową są dość nieśmiali. (...) Dobrze, że wszyscy sobie zdają sobie sprawę, że to dobra metoda nauki" - ocenił dyrektor IBE Michał Federowicz. W jego ocenie, niski odsetek nauczycieli pracujących nowymi metodami wynika z obawy, by zmieniając sposób pracy z uczniami nie stracić tego co w tradycyjnych metodach przynosiło dobre efekty.
Badanie pokazało też, że polscy nauczyciele pytani o to, jak skutecznie rozwiązują pewne problemy, potrafią zainteresować uczniów i ich wesprzeć, urozmaicają formy lekcji – wypadają gorzej od swoich kolegów z innych krajów. Na tle tych nauczycieli polscy gorzej oceniają swoją skuteczność w motywowaniu uczniów i uczeniu krytycznego myślenia.
Jednocześnie polscy nauczyciele w mniejszym stopniu niż nauczyciele z innych krajów zainteresowani są dobrym samopoczuciem uczniów i mniej interesują się tym, co uczniowie mają do powiedzenia. Zarazem lepiej oceniają swoją skuteczność w zakresie utrzymywania dyscypliny w klasie (88 proc.) i poświęcają na to najmniej czasu lekcyjnego spośród nauczycieli badanych w innych krajach (8 proc., średnia badania 13 proc.).
Polecamy publikację: "Kompetencje coachingowe nauczycieli. Jak rozwijać potencjał ucznia w szkole">>@page_break@
Z badania wynika także, ze polscy nauczyciele są zadowoleni ze swojej pracy, przy czym wskazują, że więcej satysfakcji czerpią z pracy w szkole, w której uczą, niż z zawodu jako takiego. Aż 90 proc. zgadza się lub zdecydowanie zgadza się ze stwierdzeniem, że lubi pracę w swojej szkole, 85 proc. poleciłoby ją jako dobre miejsce pracy, a jedynie 17 proc. zgadza się lub zdecydowanie zgadza ze stwierdzeniem, że chciałoby zmienić szkołę, gdyby było to możliwe. Nauczyciele są też zadowoleni z jakości swojej pracy – odpowiedź taką wskazało 93 proc. badanych nauczycieli gimnazjum.
Różnice w stosunku do międzynarodowej średniej widać jedynie w pytaniu o potencjalną zmianę szkoły, w której pracują – międzynarodowa średnia wyniosła tutaj 21 proc.
Mimo zadowolenia z wykonywanej pracy ponad dwie trzecie nauczycieli jako największe problemy wskazuje przeciążenie pracą, niepewność zatrudnienia, niski prestiż zawodu, a czterech na pięciu – niesatysfakcjonujące zarobki.
Badanie TALIS (Teaching and Learning International Survey) jest koordynowane przez OECD - Organizację Współpracy Gospodarczej i Rozwoju. Po raz pierwszy przeprowadzono je w 2008 r. Główną grupą badanych nauczycieli są pracujący w szkołach, odpowiadających poziomem edukacji polskim gimnazjom. Opiera się na deklaracjach nauczycieli. Dzięki czemu powstaje obraz szeroko rozumianych warunków pracy nauczycieli widziany ich oczami.
W drugiej edycji TALIS przeprowadzonej w 2013 r. w badaniu wzięło udział ponad 170 tys. nauczycieli z 34 krajów i regionów świata, w tym z 18 krajów w Europie. W Polsce brali udział nauczyciele ze szkół podstawowych, gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych; łącznie ponad 10 tys. nauczycieli i ponad 500 dyrektorów szkół, w tym 3858 nauczycieli i 195 dyrektorów gimnazjów. Szkoły zostały wybrane w sposób losowy.
Pełen raport z badania zostanie opublikowany pod koniec roku. (PAP)
Polecamy: Eksperci: najbardziej efektywne jest uczenie poprzez realizację projektów