W tych wewnętrznych przepisach powinniśmy też jasno określić, kto i na jakich zasadach podejmuje decyzję, że nasza szkoła nawiąże współpracę właśnie z tym NGO-sem. Może to być dyrekcja szkoły, a może grono pedagogiczne, które otrzymuje do rozważenia i dyskusji pełną listę zaproszeń, z których wybiera najkorzystniejszą ofertę.
Niezależnie od tego, kim jest osoba decyzyjna, powinna odpowiedzieć sobie na kilka kluczowych pytań:
- Jakie programy, akcje i konkursy potrzebne są naszej szkole, aby zrealizować jej program wychowawczy?
- Czy dana propozycja faktycznie wpisuje się w zestaw programów, które uznawane są za niezbędne?
- Jak znaleźć równowagę pomiędzy liczbą realizowanych programów a ich jakością?
- W jakim stopniu dana oferta pomaga w realizacji zajęć przedmiotowych?
- Czy daje możliwość praktycznego wzbogacenia treści nauczanych na lekcjach?
- Czy współpraca przy danym projekcie pomoże naszej szkole w realizacji jej misji?
- Czy szkoła faktycznie ma szansę wywiązać się z zawartej umowy?
- Czy w środowisku lokalnym nie ma innych organizacji, z którymi nasza szkoła mogłaby podjąć współpracę?
Warunki współpracy z organizacją pozarządową lepiej ustalić na piśmie>>
W wewnętrznych przepisach powinniśmy też zawrzeć reguły współpracy naszej placówki z NGO-sami. Pozwoli to uniknąć niejasności i późniejszych ewentualnych problemów. Ustalmy, że zanim zaczniemy działać w porozumieniu z daną organizacją, najpierw musimy wspólnie z jej przedstawicielami określić:
– jakie są konkretne zobowiązania naszej szkoły w ramach programu, projektu czy wydarzenia,
– jakie są konkretne zobowiązania organizacji pozarządowej wobec naszej placówki,
– w jaki sposób podejmowane są decyzje nieobjęte wewnątrzszkolnymi regulaminami,
– kto konkretnie podejmuje te decyzje.
Jasne i korzystne dla szkoły zasady współpracy z organizacją nie są oczywiście gwarantem udanego działania. Podstawowym wyzwaniem jest czytelny podział odpowiedzialności pomiędzy nauczycielami oraz innymi osobami zaangażowanymi w program czy wydarzenie. Aby uniknąć nieporozumień, rada pedagogiczna powinna omówić i spisać najważniejsze ustalenia dotyczące zadań, terminów realizacji i sposobu podejmowania decyzji w sytuacjach nieprzewidzianych.