Zgodnie z art. 90 ust. 4 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty - dalej u.s.o., organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego ustala tryb udzielania i rozliczania dotacji, o których mowa w ust. 1a-1c i 2-3b, oraz tryb i zakres kontroli prawidłowości ich pobrania i wykorzystywania, uwzględniając w szczególności podstawę obliczania dotacji, zakres danych, które powinny być zawarte we wniosku o udzielenie dotacji i w rozliczeniu jej wykorzystania, oraz termin i sposób rozliczenia dotacji.
Czy w przypadku gdy w szkole niepublicznej o uprawnieniach szkoły publicznej została przeprowadzona kontrola w oparciu o uchwałę organu stanowiącego wydaną na podstawie art. 90 ust. 4 u.s.o., której część przepisów dotyczących zakresu i trybu kontroli została następnie uznana przez sąd administracyjny za nieważną, stwierdzenie nieważności uchwały wpływa na ważność i skuteczność przeprowadzonej kontroli?
Czy taką kontrolę można uznać za nieważną jako przeprowadzoną w oparciu o przepisy prawa miejscowego, które straciły ważność?
Czy na podstawie wyników tak przeprowadzonej kontroli dopuszczalne jest wydanie decyzji określającej obowiązek zwrotu części dotacji?
Odpowiedź
Prawomocny wyrok sądu oznacza, że uchwała była nieważna od samego początku (ex tunc).
Uzasadnienie
W świetle wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z dnia 17 kwietnia 2014 r., IV SA/Po 170/14, Lex nr 1460475, skutkiem stwierdzenia nieważności uchwały organu gminy jest jej wyeliminowanie z obrotu prawnego od chwili podjęcia (ex tunc). Oznacza to zatem uznanie braku skuteczności stosowania aktu od chwili jego podjęcia (uchwalenia).
Wyższa subwencja ponad tysiąca samorządów>>
Zatem, wszelkie skutki prawne, jakie zostały wywołane wskutek obowiązywania uchylonej uchwały, stają się z chwilą uprawomocnienia się wyroku sądu administracyjnego nieważne – tak jakby uchwała nie obowiązywała od samego początku.
W przedstawionym stanie faktycznym uchylona uchwała stanowiła podstawę przeprowadzenia kontroli w szkole niepublicznej. Z treści pytania wynika, że szkoła na podstawie decyzji została zobowiązana do zwrotu części dotacji (w oparciu o uchyloną uchwałę). W związku z zaistniałą sytuacją organ dotujący powinien podjąć procedurę unieważnienia wydanej decyzji administracyjnej – gdyż została wydana w oparciu o nieważną podstawę prawną – w trybie art. 156 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego.
Konferencja Samorząd i Edukacja - częścią Kongresu Edukacja i Rozwój>>