W zakresie żywienia zbiorowego dzieci w stołówkach szkolnych projekt nowego rozporządzenia przewiduje zniesienie obowiązujących obecnie szczegółowych wytycznych. Można więc będzie gotować z surowców i produktów powszechnie dostępnych, z użyciem przypraw i soli (byle z umiarem).
Znowelizowane przepisy wskazują jedynie – jak już wspominałem – że stosowane produkty spożywcze i potrawy muszą być podawane zgodnie z zasadami zdrowego żywienia dzieci i młodzieży wynikającymi z norm. Trzeba o tym pamiętać, planując jadłospis. Przestrzeganie zasad i norm żywienia nie jest zadaniem prostym, bo wymaga wiedzy i umiejętności, zależy też od tego, jak długo dziecko pozostaje w placówce (czy je tylko obiad, a może śniadanie, obiad i podwieczorek bądź otrzymuje całodzienne wyżywienie). Dlatego układaniem jadłospisu powinien się zajmować wykwalifikowany dietetyk lub ekspert w zakresie żywienia.
Można też stosować gotowe receptury przygotowane przez specjalistów przy wykorzystaniu norm żywienia i tzw. modelowych racji pokarmowych dla różnych grup wiekowych dzieci i młodzieży. Pamiętajmy bowiem, że zapotrzebowanie organizmu na składniki odżywcze w dużym stopniu zależne jest od wieku. Dla przykładu, dzieci w wieku 7–9 lat charakteryzują się wolniejszym tempem rozwoju fizycznego i małą aktywnością mięśniową, w związku z czym nie mają dużego apetytu. W ich jadłospisie należy uwzględnić w większej ilości produkty łatwo strawne oraz o odpowiedniej zawartości składników budulcowych i regulujących (białek i witamin). Z kolei dzieci w wieku 10–12 lat charakteryzują się przyspieszonym rozwojem fizycznym i umysłowym, prowadzą aktywniejszy tryb życia, więc zwiększa się ich zapotrzebowanie energetyczne oraz na składniki budulcowe i witaminy. Natomiast w grupie wiekowej 13–15 lat następuje burzliwe przekształcanie się dziecka w człowieka dorosłego, jego aktywność jest zwykle bardzo duża, a zapotrzebowanie energetyczne przekracza często zapotrzebowanie osób dorosłych.
Dowiedz się więcej z książki | |
Dyrektor Szkoły. Miesięcznik Kierowniczej Kadry Oświatowej
|