W listopadzie 2015 r. Marek Michalak zwracał uwagę ministerstwa edukacji narodowej, że zapewnienie polskim dzieciom możliwości nauki języka ojczystego za granicą powinno być jednym z priorytetów współpracy z Polonią i Polakami. Z informacji napływających do Rzecznika Praw Dziecka wynika, że w Irlandii ta zasada nie jest przestrzegana. Wskutek niesprawiedliwości w podziale pomocy materialnej ze strony resortu edukacji wiele nowych polskich szkół musiało zostać zamkniętych, a w konsekwencji - wiele polskich dzieci przestaje mówić, czytać, pisać, myśleć w języku ojczystym.
Z informacji przekazanych RPD przez Zarząd Stowarzyszenia Polonijnego Razem wynika, że rażące dysproporcje w finansowaniu edukacji występują również w Japonii (jeszcze większe niż w Irlandii). Z danych wynika, że w latach 2012-2015 Szkoła im. J. Korczaka przy Ambasadzie RP w Tokio otrzymała 2.124.473 jenów, czyli ponad 94% środków, pomimo mniejszej liczby dzieci, podczas gdy Klub Malucha i Polonijna Szkoła Sobotnia przy Stowarzyszeniu Polonijnym RAZEM w tym samym czasie otrzymały łącznie 137.000 jenów.
W odpowiedzi na wystąpienie RPD z 2015 r. MEN poinformował, że problemem dokładnie zajmuje się ministerstwo spraw zagranicznych.
RPD apeluje o uzupełnienie standardów opieki w ośrodkach wychowawczych>>
23 marca 2016 r. Marek Michalak wystąpił więc do ministra spraw zagranicznych Witolda Waszczykowskiego o zbadanie przedstawionego problemu i zajęcie stanowiska w sprawie. RPD chce również wiedzieć, czy MSZ analizowało zjawiska i procesy zachodzące w środowiskach Polonii i Polaków za granicą, w celu dostosowania polityki edukacyjnej Państwa do potrzeb tych środowisk, czy środowiska polonijne zgłaszały problem dysproporcji w podziale środków przeznaczanych na edukację polskich dzieci w szkolnych punktach konsultacyjnych oraz w szkołach społecznych, jakie wnioski wynikają z analizy problemu oraz czy obecne uregulowania odpowiednio zabezpieczają prawidłowy podział środków, a także, czy planowane są działania ukierunkowane na wprowadzenie zmian w systemie, w celu proporcjonalnego wspierania wszystkich szkół.
Dowiedz się więcej z książki | |
Rekrutacja do szkół 2016/2017 - 2 części
|