Pieniądze na remonty infrastruktury szkolnej

Jednostki samorządu terytorialnego, na terenie których powódź uszkodziła szkoły i placówki oświatowe będą mogą składać wnioski o dodatkowe środki finansowe na odbudowę szkolnej infrastruktury. To zabezpieczone przez Ministra Edukacji pieniądze w rezerwie oświatowej subwencji ogólnej na wsparcie samorządów m.in. w usuwaniu skutków zdarzeń losowych w budynkach szkół (placówek) publicznych prowadzonych (dotowanych) przez jednostki samorządu terytorialnego.

 

Jedno z kryteriów dotyczy budynków szkół i placówek oświatowych położonych na obszarze gmin wymienionych w wykazie stanowiącym załącznik do stosownego rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów w sprawie gmin poszkodowanych w wyniku działania żywiołu, w których stosuje się szczególne zasady odbudowy, remontów i rozbiórek obiektów budowlanych. Wysokość dofinansowania z rezerwy części oświatowej subwencji ogólnej pomniejsza się o kwotę uzyskanego odszkodowania. Do wniosku należy obowiązkowo dołączyć kopię protokołu komisji powołanej przez wojewodę do zweryfikowania szacunków strat powstałych w wyniku działań żywiołów. Wsparcie z rezerwy dotyczy wyłącznie budynków szkół i placówek oświatowych i nie obejmuje usuwania uszkodzeń innych obiektów, np. ogrodzeń, chodników, boisk, placów zabaw.

 

Pomoc dla dzieci i uczniów z terenów powodziowych

Dzieci i uczniowie z rodzin poszkodowanych wskutek powodzi mogą korzystać ze wsparcia dostępnego w „Rządowym programie pomocy dzieciom i uczniom w formie zasiłku losowego na cele edukacyjne, pomocy uczniom w formie wyjazdów edukacyjno-terapeutycznych oraz pomocy dzieciom i uczniom w formie zajęć opiekuńczych i zajęć terapeutyczno-edukacyjnych w latach 2022-2024”.

 

Rządowy program pomocy

Pomoc skierowana jest do rodzin dzieci i uczniów, dla których zaistniała konieczność wypłaty zasiłku celowego na podstawie art. 40 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej w wysokości do 6000 zł w związku ze stratami poniesionymi w wyniku wystąpienia żywiołu, spowodowanymi w gospodarstwach domowych, uniemożliwiającymi dzieciom i uczniom prawidłowe funkcjonowanie w szkole.

 

Formy wsparcia i adresaci – zasiłek, wyjazd terapeutyczny lub zajęcia terapeutyczno-edukacyjne

Zasiłek losowy w wysokości 1000 zł mogą otrzymać dzieci realizujące obowiązkowe roczne przygotowanie przedszkolne i uczniowie uczęszczający do szkół wszystkich typów, kształcący się w tych szkołach w formie dziennej. Z wyjazdu terapeutyczno-edukacyjnego mogą skorzystać uczniowie uczęszczający do szkół wszystkich typów, kształcący się w tych szkołach w formie dziennej. Z zajęć terapeutyczno-edukacyjnych mogą korzystać:

  • dzieci realizujące obowiązkowe roczne przygotowanie przedszkolne,
  • uczniowie uczęszczający do klas I–III szkoły podstawowej lub klas I–III ogólnokształcącej szkoły muzycznej I stopnia,
  • uczniowie uczęszczający do szkół wszystkich typów, kształcących się w tych szkołach w formie dziennej, posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego.

 

Ile wynosi dofinansowanie?

Zasiłek losowy dla dziecka lub ucznia wynosi 1 000 zł. Maksymalna kwota dofinansowania wyjazdu wynosi 1 540 zł na ucznia. Dopuszczalne jest łączenie obu tych form wsparcia (do łącznej kwoty 2 540 zł).

 

Zajęcia terapeutyczne

Uczniowie mogą też skorzystać z pomocy w formie zajęć opiekuńczych i zajęć terapeutyczno-edukacyjnych (dotyczy tych uczniów, którzy nie korzystają z wyjazdów terapeutyczno-edukacyjnych). Wsparcie na organizację zajęć wynosi 500 zł na jedno dziecko lub ucznia.

 

Jak i gdzie można otrzymać wsparcie?

Informacje o warunkach otrzymania pomocy rodzice uzyskają w urzędzie gminy. Zasiłek losowy dostanie każde dziecko i każdy uczeń uprawniony do tej formy pomocy. Wniosek o wyjazd albo zajęcia rodzice powinni złożyć w urzędzie gminy. Warunkiem otrzymania pomocy w jest przedstawienie dokumentu potwierdzającego przyznanie zasiłku celowego z pomocy społecznej w kwocie 6000 zł. Rodzice mogą składać wnioski o pomoc w urzędzie gminy w terminie ustalonym przez urząd.