Zmiana ustroju szkolnego wymaga dostosowania sieci szkół do nowych regulacji. Z formalnego punktu widzenia można stwierdzić, że reforma oświaty stanowi ogół działań, jakie musi podjąć gmina/powiat w sferze prowadzonych przez siebie szkół, które to działania – po zaopiniowaniu przez właściwe organy będą spełniać założenia wyznaczone przez legislatora. Pierwszy waży termin, jaki już upłynął to 31 marca, czyli dzień do kiedy samorządy były zobowiązane uchwalić nową sieć szkół, z aprobatą kuratora oświaty. Jak informuje MEN, poradziło sobie z tym, aż 99 proc. jednostek.

To jednak dopiero początek zadań, jakie wytyczają przepisy ustawowe. To ogromne wyzwanie dla dyrektorów szkół gimnazjalnych, podstawowych, jak również dla dyrektorów szkół ponadgimnazjalnych.
- Dyrektorzy i inni zarządzający oświatą, a także pracownicy przyznają, że gubią się w gąszczu przepisów i nie nadążają za zmianami - uważa Teresa Konarska, która jest odpowiedzialna za dział prawny "Głosu Nauczycielskiego".

 

Organ prowadzący musi dokładnie zaplanować prace. Termin ustawowy np. 30 listopada 2017 r. czyli ostateczny termin podjęcia uchwały w sprawie stwierdzenia przekształcenia sześcioletniej szkoły podstawowej w ośmioletnią szkołę  podstawową wyznacza sama ustawa Przepisy wprowadzające Prawo Oświatowe. Ale sposób i pewność realizacji tego obowiązku zależy jednak od organu. To organ musi zapewnić najlepsze warunki i bliskość szkoły dla dzieci, zapewnić pracę nauczycielom oraz pracownikom administracji i obsługi oraz racjonalnie wykorzystać infrastrukturę oświatową.
Dlatego potrzebne jest narzędzie - Harmonogram zadań Reformy Oświaty wraz z Listami Pytań kontrolnych. Harmonogram to jasny i klarowny terminarz zadań dla dyrektorów, organów prowadzących, kuratorów oświaty. Zawiera szczegółowe opisy zadań, powiązania z wzorami dokumentów i podstawą prawną oraz wskazuje zagrożenia i ryzyka związane z niepodjęciem odpowiednich działań w terminie. Listy Pytań Kontrolnych służą do przeprowadzania zgodności i terminowości wykonywanych przez dyrektora szkoły i organ prowadzący zadań, wynikających z Harmonogramu reformy oświatowej.

- Harmonogram nie tylko porządkuje zadania organu prowadzącego, ale też dzięki listom umożliwia weryfikację, czy wszystkie zadania zostały faktycznie wykonane. To nieoceniona pomoc przy tak trudnej sytuacji, jaką jest dostosowanie szkół do nowych wymogów w zaledwie kilka miesięcy – mówi wydawca Lidia Marciniak, specjalista ds. oświaty w Wolters Kluwer Polska.
To gwarancja sprawnego i zgodnego z prawem przeprowadzenia reformy bez narażenia się na negatywne konsekwencje.

Harmonogramy wraz z Listami Pytań Kontrolnych dostępne są w produktach Urząd i Obywatele Premium oraz LEX Prawo Oświatowe Premium.

LEX Omega Administracja Samorządowa
Artykuł pochodzi z programu LEX Omega Administracja Samorządowa
Już dziś wypróbuj funkcjonalności programu. Analizy, komentarze, akty prawne z interpretacjami