Zmodyfikowano definicję podstawy programowej zawartą w art. 3 pkt 13 u.s.o., rozszerzając jej treść: Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa bez bliższego określenia o: (...) podstawie programowej kształcenia ogólnego – należy przez to rozumieć obowiązkowe zestawy celów kształcenia (w uzasadnieniu do projektu ustawy – Prawo oświatowe, Sejm VIII kadencji, druk sejmowy nr 1030, s. 21, czytamy, że ta zmiana ma charakter doprecyzowujący i uspójniający – w przepisach wykonawczych dotyczących podstawy programowej kształcenia ogólnego znajduje się odniesienie do celów kształcenia) i treści nauczania, w tym umiejętności, opisane w formie ogólnych i szczegółowych wymagań dotyczących wiedzy i umiejętności, które powinien posiadać uczeń po zakończeniu określonego etapu edukacyjnego, oraz zadania wychowawczo-profilaktyczne szkoły (w art. 26 ust. 1 u.p.o. wpisano wymóg realizacji przez szkoły programu wychowawczo-profilaktycznego obejmującego treści i działania o charakterze wychowawczym skierowane do uczniów oraz treści i działania o charakterze profilaktycznym dostosowane do potrzeb rozwojowych uczniów, przygotowane w oparciu o przeprowadzoną diagnozę potrzeb i problemów występujących w danej społeczności szkolnej, skierowane do uczniów, nauczycieli i rodziców), uwzględniane (...) w (...) programach nauczania i podczas realizacji zajęć z wychowawcą (w uzasadnieniu do projektu podkreślono, że w programie wychowawczo-profilaktycznym ważne są zestawy zagadnień określone w podstawie programowej kształcenia ogólnego przeznaczone do realizacji w ramach zajęć z wychowawcą) oraz umożliwiające ustalenie kryteriów ocen szkolnych i wymagań egzaminacyjnych, a także warunki i sposób realizacji tych podstaw programowych.
MEN: Nowe ramowe plany nauczania podpisane>>
Zrezygnowano z zapowiadanego w czerwcu 2016 r. pomysłu przygotowania podstawy programowej dla godzin do dyspozycji wychowawcy klasy. Niemniej nowa definicja podstawy wskazuje na konieczność powiązania zajęć z wychowawcą z celami i treściami szkolnego programu wychowawczo-profilaktycznego, a ten winien odwoływać się do zadań (o charakterze wychowawczo-profilaktycznym) wpisanych w podstawy programowe z 2012 i 2017 r. Zadania te znajdziemy przede wszystkim w części wstępnej podstawy programowej dla szkoły podstawowej.
Rekrutacja do liceum na nowych zasadach>>
Dyrektor Szkoły. Miesięcznik Kierowniczej Kadry Oświatowej - PRENUMERTA roczna>>