Planowane jest ograniczenie ewaluacji zewnętrznych całościowych – ewaluacje te prowadzone byłyby wyłącznie w sytuacji przewidzianych prawem – a więc wynikających z art. 34 ust. 2b ustawy o systemie oświaty oraz § 11 ust. 4 i 5 rozporządzenia w sprawie nadzoru pedagogicznego. Ponadto, zmiana kształtu raportów z ewaluacji zewnętrznych przekazywanych dyrektorom szkół i placówek polegająca na ich uproszczeniu. Ma polegać przede wszystkim na poprawie czytelności raportów z jednoczesnym skróceniem ich treści (przy ewaluacjach problemowych prowadzonych w zakresie 2 wymagań).
Z zapowiedzi wynika, że regulacje prawne określające sposób prowadzenia nadzoru pedagogicznego będą pierwszym elementem, który będzie usunięty z przepisów ustawy o systemie oświaty i zostanie określany w odrębnej ustawie.
Reforma oświaty tematem Kongresu Edukacja i Rozwój>>
Celem reformy jest dążenie do ustawicznego wspomagania szkół i placówek w szczególności przez organizację narad i konferencji dla dyrektorów szkół i placówek ze szczególnym uwzględnieniem zmian w prawie, upowszechnienie dobrych praktyk w zakresie organizacji pracy szkoły. Wobec powyższego wprowadzone zostaną zmiany w rozporządzeniu w sprawie organizacji Kuratorów Oświaty oraz zasad tworzenia ich delegatur. Planowane zmiany mają polegać na wprowadzeniu rejonów wizytacyjnych, odstąpieniu od losowego wyboru wizytatorów do przeprowadzenia kontroli i ewaluacji, rezygnacji z ograniczenia w zakresie wykonywania przez wizytatorów zadań i czynności spoza nadzoru pedagogicznego.