Karta Nauczyciela wymaga głębokiej nowelizacji, nie sprzyja bowiem budowaniu prestiżu zawodu. Potrzebujemy mniej, ale wszechstronniej wykształconych i zdecydowanie lepiej opłacanych nauczycieli – uważają eksperci UNICEF i Helsińskiej Fundacji Praw Człowieka (HFPC). Organizacje te w 20. rocznicę uchwalenia Konwencji o prawach dziecka zidentyfikowały kluczowe problemy dzieci i przekazały rekomendacje przedstawicielom sejmu i rządu. Dwa najważniejsze problemy, o których mówi przygotowany raport, to zły system kształcenia nauczycieli i brak koordynacji działań na rzecz dzieci.
Jak zwracają uwagę eksperci, nauczyciele nie są odpowiednio przygotowani do wykonywania zawodu, ponieważ kształcić nauczycieli może praktycznie każda uczelnia państwowa i prywatna.
Organizacje rekomendują, aby wdrożyć nowe Standardy Kształcenia Nauczycieli, które określą wymogi, jakie muszą być spełnione, aby uczelnia mogła kształcić nauczycieli, oraz jakie umiejętności powinien posiadać nauczyciel po jej ukończeniu. Jak wynika z raportu, nauczyciele nie radzą sobie z agresją wśród uczniów, nie wiedzą co zrobić, gdy zachodzi podejrzenie, że dziecko jest ofiarą przemocy. Znaczna część nauczycieli nie wie, jak kształtować twórcze myślenie, rozwijać zainteresowania uczniów, współpracować z ich rodzinami czy lokalnymi społecznościami.
W raporcie zwrócono również uwagę, że dostęp do wychowania przedszkolnego jest nadal niewystarczający. Samorządy nie są w stanie udźwignąć takiego zadania.
Zmian wymaga system wyrównywania szans edukacyjnych. - Diagnozy środowisk wymagających szczególnego wsparcia należy dokonywać w oparciu o wiele wskaźników: poziom bezrobocia, korzystanie z pomocy społecznej, wykształcenia itd. Tradycyjny podział na wieś-miasto jest nie zawsze uprawniony – uważają autorzy raportu.
Raport zawiera szczegółowe rekomendacje dotyczące kluczowych obszarów życia dziecka, m.in. edukacji, ochrony zdrowia, pomocy dzieciom krzywdzonym, pozbawionym opieki rodziców i dzieciom niepełnosprawnym.
W ramach tego projektu UNICEF i HFPC będą monitorowały prace sejmu i rządu. Za rok przedstawią raport, który pokaże, jakie działania zostały podjęte, aby zgłoszone problemy zostały rozwiązane.
 
Źródło: Serwis Samorządowy PAP, 23.11.2009 r.