Czy § 2 ust. 7 rozporządzenia MENiS w sprawie ramowych programów nauczania w szkołach publicznych dotyczy również szkół niepublicznych o uprawnieniach szkół publicznych?
Jeśli tak, to czy jest to równoznaczne z tym, że uczniowie nie mogą mieć więcej godzin zajęć obowiązkowych?
Szkoła niepubliczna posiadająca uprawnienia szkoły publicznej realizuje zajęcia edukacyjne w cyklu nie krótszym oraz w wymiarze nie niższym niż łączny wymiar obowiązkowych zajęć edukacyjnych określony w ramowym planie nauczania szkoły publicznej danego typu.
Zgodnie z § 2 ust. 7 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych (Dz. U. z 2002 r. Nr 15, poz. 142 z późn. zm.) tygodniowy wymiar godzin obowiązkowych zajęć edukacyjnych, dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz zajęć z religii/etyki nie może przekroczyć łącznie:
1) w klasach I-III szkoły podstawowej - 23 godzin,
2) w klasach IV-VI szkoły podstawowej - 28 godzin,
3) we wszystkich klasach gimnazjum - 31 godzin,
4) w oddziałach dwujęzycznych gimnazjum - 33 godzin,
5) w każdej, klasie trzyletniego liceum ogólnokształcącego, trzyletniego liceum profilowanego i zasadniczej szkoły zawodowej - 35 godzin,
6) w każdej klasie czteroletniego technikum - 36 godzin.
Do tygodniowych wymiarów godzin nie wlicza się godzin zajęć dla mniejszości narodowych i grup etnicznych (§ 2 ust. 7a).
W myśl art. 7 ust. 3 pkt 2 ustawy o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572) szkoła niepubliczna posiadająca uprawnienia szkoły publicznej realizuje zajęcia edukacyjne w cyklu nie krótszym oraz w wymiarze nie niższym niż łączny wymiar obowiązkowych zajęć edukacyjnych określony w ramowym planie nauczania szkoły publicznej danego typu.
W szkole mogą być również organizowane nadobowiązkowe zajęcia pozalekcyjne w wymiarze ustalonym przez dyrektora.
Zwracam uwagę na strukturę obowiązującego wymiaru godzin, zgodnie z wyżej cytowanym § 2 ust. 1 rozporządzenia, a mianowicie obowiązkowe zajęcia edukacyjne, dodatkowe zajęcia edukacyjne i zajęcia z religii lub etyki, to znaczy:
- obowiązkowe zajęcia edukacyjne o charakterze dydaktyczno-wychowawczym, w toku których odbywa się nauczanie przedmiotów lub bloków przedmiotowych, realizacja modułów, kształcenie zintegrowane lub realizacja ścieżek edukacyjnych oraz zajęć fakultatywnych i zajęć w profilu,
- zajęcia z religii/etyki,
- godzin do dyspozycji dyrektora szkoły,
- zajęcia o charakterze terapeutyczno-wychowawczym, z uwzględnieniem zajęć rozwijających, kompensacyjnych i usprawniających, zwanych również "zajęciami rewalidacyjnymi",
- zajęcia socjoterapeutyczne organizowane dla uczniów z dysfunkcjami i zaburzeniami utrudniającymi funkcjonowanie społeczne.
Na przykład nic nie stoi na przeszkodzie aby godziny do dyspozycji dyrektora były przeznaczone na zwiększenie liczby godzin obowiązkowych zajęć edukacyjnych. Ponieważ w myśl § 2 ust. 5 rozporządzenia godziny do dyspozycji dyrektora szkoły, z uwzględnieniem realizacji zajęć mogą być przeznaczone na: - okresowe lub roczne zwiększenie liczby godzin obowiązkowych zajęć edukacyjnych,
- realizację dodatkowych zajęć edukacyjnych z języka obcego, języka mniejszości narodowej lub grupy etnicznej, nieujętych w ramowym planie nauczania dla danego etapu edukacyjnego, jeżeli wymiar godzin umożliwia realizację podstawy programowej albo dodatkowych zajęć edukacyjnych, dla których nie została ustalona podstawa programowa, lecz program nauczania tych zajęć został włączony do szkolnego zestawu programów nauczania,
- realizację ścieżek edukacyjnych, obejmujących zestaw treści i umiejętności o istotnym znaczeniu wychowawczym, których realizacja może odbywać się w ramach nauczania przedmiotów lub bloków przedmiotowych,
- zorganizowanie zajęć dla grupy uczniów, z uwzględnieniem ich potrzeb i zainteresowań, w tym zajęć dydaktyczno-wyrównawczych,
- nauczanie historii i geografii kraju pochodzenia mniejszości narodowych i dziedzictwa kulturowego grup etnicznych - w szkołach z nauczaniem języka mniejszości narodowych lub grup etnicznych.
Jeśli tak, to czy jest to równoznaczne z tym, że uczniowie nie mogą mieć więcej godzin zajęć obowiązkowych?
Szkoła niepubliczna posiadająca uprawnienia szkoły publicznej realizuje zajęcia edukacyjne w cyklu nie krótszym oraz w wymiarze nie niższym niż łączny wymiar obowiązkowych zajęć edukacyjnych określony w ramowym planie nauczania szkoły publicznej danego typu.
Zgodnie z § 2 ust. 7 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych (Dz. U. z 2002 r. Nr 15, poz. 142 z późn. zm.) tygodniowy wymiar godzin obowiązkowych zajęć edukacyjnych, dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz zajęć z religii/etyki nie może przekroczyć łącznie:
1) w klasach I-III szkoły podstawowej - 23 godzin,
2) w klasach IV-VI szkoły podstawowej - 28 godzin,
3) we wszystkich klasach gimnazjum - 31 godzin,
4) w oddziałach dwujęzycznych gimnazjum - 33 godzin,
5) w każdej, klasie trzyletniego liceum ogólnokształcącego, trzyletniego liceum profilowanego i zasadniczej szkoły zawodowej - 35 godzin,
6) w każdej klasie czteroletniego technikum - 36 godzin.
Do tygodniowych wymiarów godzin nie wlicza się godzin zajęć dla mniejszości narodowych i grup etnicznych (§ 2 ust. 7a).
W myśl art. 7 ust. 3 pkt 2 ustawy o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572) szkoła niepubliczna posiadająca uprawnienia szkoły publicznej realizuje zajęcia edukacyjne w cyklu nie krótszym oraz w wymiarze nie niższym niż łączny wymiar obowiązkowych zajęć edukacyjnych określony w ramowym planie nauczania szkoły publicznej danego typu.
W szkole mogą być również organizowane nadobowiązkowe zajęcia pozalekcyjne w wymiarze ustalonym przez dyrektora.
Zwracam uwagę na strukturę obowiązującego wymiaru godzin, zgodnie z wyżej cytowanym § 2 ust. 1 rozporządzenia, a mianowicie obowiązkowe zajęcia edukacyjne, dodatkowe zajęcia edukacyjne i zajęcia z religii lub etyki, to znaczy:
- obowiązkowe zajęcia edukacyjne o charakterze dydaktyczno-wychowawczym, w toku których odbywa się nauczanie przedmiotów lub bloków przedmiotowych, realizacja modułów, kształcenie zintegrowane lub realizacja ścieżek edukacyjnych oraz zajęć fakultatywnych i zajęć w profilu,
- zajęcia z religii/etyki,
- godzin do dyspozycji dyrektora szkoły,
- zajęcia o charakterze terapeutyczno-wychowawczym, z uwzględnieniem zajęć rozwijających, kompensacyjnych i usprawniających, zwanych również "zajęciami rewalidacyjnymi",
- zajęcia socjoterapeutyczne organizowane dla uczniów z dysfunkcjami i zaburzeniami utrudniającymi funkcjonowanie społeczne.
Na przykład nic nie stoi na przeszkodzie aby godziny do dyspozycji dyrektora były przeznaczone na zwiększenie liczby godzin obowiązkowych zajęć edukacyjnych. Ponieważ w myśl § 2 ust. 5 rozporządzenia godziny do dyspozycji dyrektora szkoły, z uwzględnieniem realizacji zajęć mogą być przeznaczone na: - okresowe lub roczne zwiększenie liczby godzin obowiązkowych zajęć edukacyjnych,
- realizację dodatkowych zajęć edukacyjnych z języka obcego, języka mniejszości narodowej lub grupy etnicznej, nieujętych w ramowym planie nauczania dla danego etapu edukacyjnego, jeżeli wymiar godzin umożliwia realizację podstawy programowej albo dodatkowych zajęć edukacyjnych, dla których nie została ustalona podstawa programowa, lecz program nauczania tych zajęć został włączony do szkolnego zestawu programów nauczania,
- realizację ścieżek edukacyjnych, obejmujących zestaw treści i umiejętności o istotnym znaczeniu wychowawczym, których realizacja może odbywać się w ramach nauczania przedmiotów lub bloków przedmiotowych,
- zorganizowanie zajęć dla grupy uczniów, z uwzględnieniem ich potrzeb i zainteresowań, w tym zajęć dydaktyczno-wyrównawczych,
- nauczanie historii i geografii kraju pochodzenia mniejszości narodowych i dziedzictwa kulturowego grup etnicznych - w szkołach z nauczaniem języka mniejszości narodowych lub grup etnicznych.