MEN kończy prace nad obowiązkową od 2010 r. maturą z matematyki. Najprawdopodobniej jesienią CKE ogłosi pierwszy przykładowy zestaw zadań maturalnych, z którymi za dwa lata będzie się musiał zmierzyć każdy absolwent liceum i technikum.
Krzysztof Kąkol, prezes Stowarzyszenia Nauczycieli Matematyki, ubolewa, że MEN do prac nad powszechną maturą z matematyki nie dopuszcza praktyków.
Zadania powstają w kompletnej tajemnicy i w innym trybie niż arkusze z pozostałych przedmiotów, które tworzy osiem okręgowych komisji egzaminacyjnych. Wiadomo jedynie, że za zadania na maturę z matematyki w 2010 r. odpowiada ok. 10 osób. - To wykładowcy akademiccy, przedstawiciele komisji egzaminacyjnych, dydaktycy i metodycy - wyjaśnia wiceminister oświaty Zbigniew Marciniak. Ich nazwisk resort nie chce ujawnić. - To dla bezpieczeństwa ekspertów. Niech ta kilkuosobowa grupa pozostanie anonimowa, by mogła spokojnie pracować - ucina Marciniak. Eksperci spotykają się regularnie i dyskutują o zadaniach. Wiele z nich testują na uczniach - przy okazji zwykłych szkolnych klasówek.
Kolejne przykładowe arkusze zadań mają być prezentowane raz na kwartał- w ten sposób MEN i CKE chcą pomóc uczniom i nauczycielom w przygotowaniach do egzaminu.
Kolejne przykładowe arkusze zadań mają być prezentowane raz na kwartał- w ten sposób MEN i CKE chcą pomóc uczniom i nauczycielom w przygotowaniach do egzaminu.
- Zadania konstruujemy tak, by przynajmniej z podstawowym arkuszem poradziło sobie 80 proc. uczniów, a więc mniej więcej tylu, ilu teraz zdobywa świadectwo dojrzałości - przekonuje wiceminister Marciniak.
Nowy egzamin ma kłaść nacisk na sprawdzanie umiejętności logicznego myślenia i zastosowania matematycznych prawideł do rozwiązywania codziennych problemów. - Nie zabraknie jednak i zadań z "prawdziwej matematyki". Wysoki wynik z egzaminu będzie zarezerwowany dla naprawdę najlepszych - zaznacza wiceminister.
Źródło: Dziennik „Polska”, 19.06.2008 r.