Jak przeprowadzić przetarg nieograniczony na dowóz uczniów do szkoły?
Z uwagi na obszerność i złożoność problematyki związanej z zamówieniami publicznymi nie jest możliwe, aby w odpowiedzi na pytanie omówić w sposób dokładny i wyczerpujący całość zagadnienia. W sposób szczegółowy kwestie dotyczące zamówień publicznych (przyjmuję bowiem, że pytanie pochodzi od jednostki należącej do sektora finansów publicznych - jednostki samorządu terytorialnego, będącej organem prowadzącym szkołę) regulują przepisy ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2007 r. Nr 223, poz. 1655 z późn. zm.). Zgodnie z przepisami tej ustawy za przygotowanie i przeprowadzenie postępowania o udzielenie zamówienia odpowiada kierownik zamawiającego, który do przeprowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia powołuje komisję przetargową, jeśli wartość zamówienia jest równa lub przekracza 133.000 euro. Jeśli natomiast wartość zamówienia jest mniejsza niż podana kwota, kierownik zamawiającego może powołać komisję przetargową. Komisja przetargowa jest zespołem pomocniczym kierownika zamawiającego powoływanym do oceny spełniania przez wykonawców warunków udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia oraz do badania i oceny ofert. Komisja może mieć charakter stały lub być powoływana do przygotowania i przeprowadzenia określonych postępowań.
W ogólnych zarysach procedura przetargu nieograniczonego przebiega następująco:
1) przygotowanie postępowania: opis przedmiotu zamówienia, ustalenie wartości zamówienia oraz przygotowanie specyfikacji istotnych warunków zamówienia, która zawierać powinna: nazwę (firmę) oraz adres zamawiającego; tryb udzielenia zamówienia; opis przedmiotu zamówienia; termin wykonania zamówienia; opis warunków udziału w postępowaniu oraz opis sposobu dokonywania oceny spełniania tych warunków; wykaz oświadczeń lub dokumentów, jakie mają dostarczyć wykonawcy w celu potwierdzenia spełniania warunków udziału w postępowaniu; informacje o sposobie porozumiewania się zamawiającego z wykonawcami oraz przekazywania oświadczeń lub dokumentów, a także wskazanie osób uprawnionych do porozumiewania się z wykonawcami; wymagania dotyczące wadium; termin związania ofertą; opis sposobu przygotowywania ofert; miejsce oraz termin składania i otwarcia ofert; opis sposobu obliczenia ceny; opis kryteriów, którymi zamawiający będzie się kierował przy wyborze oferty, wraz z podaniem znaczenia tych kryteriów i sposobu oceny ofert; informacje o formalnościach, jakie powinny zostać dopełnione po wyborze oferty w celu zawarcia umowy w sprawie zamówienia publicznego; wymagania dotyczące zabezpieczenia należytego wykonania umowy; istotne dla stron postanowienia, które zostaną wprowadzone do treści zawieranej umowy w sprawie zamówienia publicznego, ogólne warunki umowy albo wzór umowy, jeżeli zamawiający wymaga od wykonawcy, aby zawarł z nim umowę w sprawie zamówienia publicznego na takich warunkach; pouczenie o środkach ochrony prawnej przysługujących wykonawcy w toku postępowania o udzielenie zamówienia;
2) wszczęcie postępowania: zamieszczenie ogłoszenia o zamówieniu w miejscu publicznie dostępnym w swojej siedzibie oraz na stronie internetowej. Jeżeli wartość zamówienia jest mniejsza niż 133.000 euro, zamawiający zamieszcza ogłoszenie o zamówieniu w Biuletynie Zamówień Publicznych, a jeżeli równa tej kwocie lub przekracza tę kwotę - zamawiający przekazuje ogłoszenie o zamówieniu Urzędowi Oficjalnych Publikacji Wspólnot Europejskich. Ogłoszenie zawierać powinno co najmniej: nazwę (firmę) i adres zamawiającego; określenie trybu zamówienia; adres strony internetowej, na której zamieszczona będzie specyfikacja istotnych warunków zamówienia; określenie przedmiotu oraz wielkości lub zakresu zamówienia, z podaniem informacji o możliwości składania ofert częściowych; informację o możliwości złożenia oferty wariantowej; termin wykonania zamówienia; opis warunków udziału w postępowaniu oraz opis sposobu dokonywania oceny spełniania tych warunków; informację na temat wadium; kryteria oceny ofert i ich znaczenie; miejsce i termin składania ofert; termin związania ofertą; informację o zamiarze zawarcia umowy ramowej; informację o zamiarze ustanowienia dynamicznego systemu zakupów wraz z adresem strony internetowej, na której będą zamieszczone dodatkowe informacje dotyczące dynamicznego systemu zakupów; informację o przewidywanym wyborze najkorzystniejszej oferty z zastosowaniem aukcji elektronicznej wraz z adresem strony internetowej, na której będzie prowadzona aukcja elektroniczna;
3) udostępnienie specyfikacji istotnych warunków zamówienia na stronie internetowej (w okresie od dnia zamieszczenia ogłoszenia o zamówieniu w Biuletynie Zamówień Publicznych albo publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej do upływu terminu składania) ofert;
4) złożenie ofert przez wykonawców;
5) otwarcie ofert - jest jawne i następuje bezpośrednio po upływie terminu do ich składania (dzień, w którym upływa termin składania ofert, jest dniem ich otwarcia). Podczas otwarcia ofert podaje się nazwy (firmy) oraz adresy wykonawców, a także informacje dotyczące ceny, terminu wykonania zamówienia, okresu gwarancji i warunków płatności zawartych w ofertach. Na wniosek wykonawców, którzy nie byli obecni przy otwarciu ofert należy im niezwłocznie przekazać wskazane powyżej informacje.
6) badanie i ocena ofert (na tym etapie zamawiający może żądać od wykonawców wyjaśnień dotyczących treści złożonych ofert. Niedopuszczalne jest natomiast prowadzenie między zamawiającym a wykonawcą negocjacji dotyczących złożonej oferty oraz dokonywanie jakiejkolwiek zmiany w jej treści.);
7) wybór najkorzystniejszej oferty na podstawie kryteriów oceny ofert określonych w specyfikacji istotnych warunków zamówienia;
8) zawiadomienie wykonawców, którzy złożyli oferty, o: wyborze najkorzystniejszej oferty, podając nazwę (firmę), siedzibę i adres wykonawcy, którego ofertę wybrano oraz uzasadnienie jej wyboru, a także nazwy (firmy), siedziby i adresy wykonawców, którzy złożyli oferty wraz ze streszczeniem oceny i porównania złożonych ofert zawierającym punktację przyznaną ofertom w każdym kryterium oceny ofert i łączną punktację; wykonawcach, których oferty zostały odrzucone, podając uzasadnienie faktyczne i prawne; wykonawcach, którzy zostali wykluczeni z postępowania o udzielenie zamówienia, podając uzasadnienie faktyczne i prawne;
9) zawarcie umowy z wybranym wykonawcą
Z uwagi na obszerność i złożoność problematyki związanej z zamówieniami publicznymi nie jest możliwe, aby w odpowiedzi na pytanie omówić w sposób dokładny i wyczerpujący całość zagadnienia. W sposób szczegółowy kwestie dotyczące zamówień publicznych (przyjmuję bowiem, że pytanie pochodzi od jednostki należącej do sektora finansów publicznych - jednostki samorządu terytorialnego, będącej organem prowadzącym szkołę) regulują przepisy ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2007 r. Nr 223, poz. 1655 z późn. zm.). Zgodnie z przepisami tej ustawy za przygotowanie i przeprowadzenie postępowania o udzielenie zamówienia odpowiada kierownik zamawiającego, który do przeprowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia powołuje komisję przetargową, jeśli wartość zamówienia jest równa lub przekracza 133.000 euro. Jeśli natomiast wartość zamówienia jest mniejsza niż podana kwota, kierownik zamawiającego może powołać komisję przetargową. Komisja przetargowa jest zespołem pomocniczym kierownika zamawiającego powoływanym do oceny spełniania przez wykonawców warunków udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia oraz do badania i oceny ofert. Komisja może mieć charakter stały lub być powoływana do przygotowania i przeprowadzenia określonych postępowań.
W ogólnych zarysach procedura przetargu nieograniczonego przebiega następująco:
1) przygotowanie postępowania: opis przedmiotu zamówienia, ustalenie wartości zamówienia oraz przygotowanie specyfikacji istotnych warunków zamówienia, która zawierać powinna: nazwę (firmę) oraz adres zamawiającego; tryb udzielenia zamówienia; opis przedmiotu zamówienia; termin wykonania zamówienia; opis warunków udziału w postępowaniu oraz opis sposobu dokonywania oceny spełniania tych warunków; wykaz oświadczeń lub dokumentów, jakie mają dostarczyć wykonawcy w celu potwierdzenia spełniania warunków udziału w postępowaniu; informacje o sposobie porozumiewania się zamawiającego z wykonawcami oraz przekazywania oświadczeń lub dokumentów, a także wskazanie osób uprawnionych do porozumiewania się z wykonawcami; wymagania dotyczące wadium; termin związania ofertą; opis sposobu przygotowywania ofert; miejsce oraz termin składania i otwarcia ofert; opis sposobu obliczenia ceny; opis kryteriów, którymi zamawiający będzie się kierował przy wyborze oferty, wraz z podaniem znaczenia tych kryteriów i sposobu oceny ofert; informacje o formalnościach, jakie powinny zostać dopełnione po wyborze oferty w celu zawarcia umowy w sprawie zamówienia publicznego; wymagania dotyczące zabezpieczenia należytego wykonania umowy; istotne dla stron postanowienia, które zostaną wprowadzone do treści zawieranej umowy w sprawie zamówienia publicznego, ogólne warunki umowy albo wzór umowy, jeżeli zamawiający wymaga od wykonawcy, aby zawarł z nim umowę w sprawie zamówienia publicznego na takich warunkach; pouczenie o środkach ochrony prawnej przysługujących wykonawcy w toku postępowania o udzielenie zamówienia;
2) wszczęcie postępowania: zamieszczenie ogłoszenia o zamówieniu w miejscu publicznie dostępnym w swojej siedzibie oraz na stronie internetowej. Jeżeli wartość zamówienia jest mniejsza niż 133.000 euro, zamawiający zamieszcza ogłoszenie o zamówieniu w Biuletynie Zamówień Publicznych, a jeżeli równa tej kwocie lub przekracza tę kwotę - zamawiający przekazuje ogłoszenie o zamówieniu Urzędowi Oficjalnych Publikacji Wspólnot Europejskich. Ogłoszenie zawierać powinno co najmniej: nazwę (firmę) i adres zamawiającego; określenie trybu zamówienia; adres strony internetowej, na której zamieszczona będzie specyfikacja istotnych warunków zamówienia; określenie przedmiotu oraz wielkości lub zakresu zamówienia, z podaniem informacji o możliwości składania ofert częściowych; informację o możliwości złożenia oferty wariantowej; termin wykonania zamówienia; opis warunków udziału w postępowaniu oraz opis sposobu dokonywania oceny spełniania tych warunków; informację na temat wadium; kryteria oceny ofert i ich znaczenie; miejsce i termin składania ofert; termin związania ofertą; informację o zamiarze zawarcia umowy ramowej; informację o zamiarze ustanowienia dynamicznego systemu zakupów wraz z adresem strony internetowej, na której będą zamieszczone dodatkowe informacje dotyczące dynamicznego systemu zakupów; informację o przewidywanym wyborze najkorzystniejszej oferty z zastosowaniem aukcji elektronicznej wraz z adresem strony internetowej, na której będzie prowadzona aukcja elektroniczna;
3) udostępnienie specyfikacji istotnych warunków zamówienia na stronie internetowej (w okresie od dnia zamieszczenia ogłoszenia o zamówieniu w Biuletynie Zamówień Publicznych albo publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej do upływu terminu składania) ofert;
4) złożenie ofert przez wykonawców;
5) otwarcie ofert - jest jawne i następuje bezpośrednio po upływie terminu do ich składania (dzień, w którym upływa termin składania ofert, jest dniem ich otwarcia). Podczas otwarcia ofert podaje się nazwy (firmy) oraz adresy wykonawców, a także informacje dotyczące ceny, terminu wykonania zamówienia, okresu gwarancji i warunków płatności zawartych w ofertach. Na wniosek wykonawców, którzy nie byli obecni przy otwarciu ofert należy im niezwłocznie przekazać wskazane powyżej informacje.
6) badanie i ocena ofert (na tym etapie zamawiający może żądać od wykonawców wyjaśnień dotyczących treści złożonych ofert. Niedopuszczalne jest natomiast prowadzenie między zamawiającym a wykonawcą negocjacji dotyczących złożonej oferty oraz dokonywanie jakiejkolwiek zmiany w jej treści.);
7) wybór najkorzystniejszej oferty na podstawie kryteriów oceny ofert określonych w specyfikacji istotnych warunków zamówienia;
8) zawiadomienie wykonawców, którzy złożyli oferty, o: wyborze najkorzystniejszej oferty, podając nazwę (firmę), siedzibę i adres wykonawcy, którego ofertę wybrano oraz uzasadnienie jej wyboru, a także nazwy (firmy), siedziby i adresy wykonawców, którzy złożyli oferty wraz ze streszczeniem oceny i porównania złożonych ofert zawierającym punktację przyznaną ofertom w każdym kryterium oceny ofert i łączną punktację; wykonawcach, których oferty zostały odrzucone, podając uzasadnienie faktyczne i prawne; wykonawcach, którzy zostali wykluczeni z postępowania o udzielenie zamówienia, podając uzasadnienie faktyczne i prawne;
9) zawarcie umowy z wybranym wykonawcą