23.11. odbyło się Międzynarodowe seminarium pt. "Wzajemne zaufanie w procesie odnoszenia krajowych systemów kwalifikacji do Europejskich Ram Kwalifikacji". Projekt wprowadzenia Krajowych ram Kwalifikacji jest częścią projektu nazwanego Europejskie Ramy Kwalifikacji. Określono w nich osiem poziomów, obejmujących pełną skalę kwalifikacji, od poziomów podstawowych (poziom 1 to np. świadectwa ukończenia szkoły) do zaawansowanych (poziom 8 to np. doktorat).
Jak powiedziała PAP koordynatorka projektu dr hab. Ewa Chmielecka, Krajowe Ramy Kwalifikacji, mające być opisami efektów kształcenia, spowodują, że pracodawcy na podstawie dyplomów i świadectw będą mogli lepiej poznać kompetencje kandydata do pracy. Ułatwią one przepływ osób między różnymi miejscami uczenia się i pracy w różnych sektorach, branżach, regionach i krajach.
Krajowe Ramy Kwalifikacji mają także umożliwić potwierdzenie wiedzy i umiejętności bez względu na to, jakim sposobem zostały one osiągnięte a więc także poza systemem edukacji i szkolnictwa wyższego czyli poziomy kwalifikacji nie będą dotyczyć tylko kwalifikacji formalnych, zdobywanych w uznanych instytucjach edukacyjnych.
Według koordynatorki projektu potwierdzeniem rzeczywistej wiedzy, umiejętności i doświadczeń pracowników zajmą się upoważnione do tego organy, które nie zostały jeszcze wskazane ze względu na wstępny etap projektu. Jak zaznaczyła - krajowe ramy "zdecydowanie ułatwią zdobywanie nowych kwalifikacji poza systemem edukacji formalnej".
Obecna na seminarium minister edukacji Katarzyna Hall powiedziała, że przeprowadzane przez jej resort zmiany w edukacji dokonują się w tej samej filozofii. "Temu służy opracowana przez nas nowa podstawa programowa, która opisuje efekty kształcenia od przedszkola aż do matury. Ta podstawa jest sformułowana w języku efektów i konkretnych wymagań, aby było jasno napisane czego oczekujemy od absolwentów polskich szkół" – mówiła Hall.
 
Źródło: Gazeta Prawna, 23 listopada 2009 r.