Głos Nauczycielski dotarł do projektu rozporządzenia w sprawie standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela, które ma wejść w życie już 1 października 2011 r. Projekt przygotowało Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w porozumieniu z resortem edukacji. Na ponad 30 stron dokumentu, określone zostały standardy kształcenia przyszłych nauczycieli na studiach licencjackich. magisterskich oraz podyplomowych. Ma być mniej pedagogiki i psychologii oraz mniej praktyk.
Aby zostać nauczycielem, trzeba będzie zaliczyć trzy obowiązkowe moduły obejmujące kolejno przygotowanie w zakresie merytorycznym, przygotowanie psychologiczno-pedagogiczne, przygotowanie w zakresie dydaktycznym. Natomiast fakultatywne będą dwa moduły - nauczanie kolejnego przedmiotu oraz pedagogika specjalna.
Według nowych zasad będą się kształcili dopiero studenci przyjęci na uczelnie w roku akademickim 2012/2013. Możliwość pracy w szkole podstawowej lub w przedszkolu uzyskają już z licencjatem w kieszeni, bowiem już absolwenci studiów pierwszego stopnia, którzy zdecydowali się na specjalizację nauczycielską, będą mogli ubiegać się o pracę z maluchami. Natomiast ukończenie studiów magisterskich otworzy drzwi (przynajmniej potencjalnie) wszystkich typów szkół i placówek.
Aby zostać nauczycielem, trzeba będzie zaliczyć trzy obowiązkowe moduły obejmujące kolejno przygotowanie w zakresie merytorycznym, przygotowanie psychologiczno-pedagogiczne, przygotowanie w zakresie dydaktycznym. Natomiast fakultatywne będą dwa moduły - nauczanie kolejnego przedmiotu oraz pedagogika specjalna.
Według nowych zasad będą się kształcili dopiero studenci przyjęci na uczelnie w roku akademickim 2012/2013. Możliwość pracy w szkole podstawowej lub w przedszkolu uzyskają już z licencjatem w kieszeni, bowiem już absolwenci studiów pierwszego stopnia, którzy zdecydowali się na specjalizację nauczycielską, będą mogli ubiegać się o pracę z maluchami. Natomiast ukończenie studiów magisterskich otworzy drzwi (przynajmniej potencjalnie) wszystkich typów szkół i placówek.
Źródło: Głos Nauczycielski Nr 31, 4.08. 2011 r.