Jaka jest procedura, terminy odpowiedzi na skargę złożoną na nauczyciela w dniu 23 czerwca 2008 r. przez rodzica?
Są to już wakacje i dyrektor jest na urlopie.
Czy rozpatruje ją po powrocie do pracy, czy trzeba go ściągać z urlopu?
A jaka w przypadku złożenia skargi z datą 20 czerwca 2008 r. po zakończeniu roku szkolnego?
Procedurę rozpatrywania skarg na nauczyciela powinien określać statut szkoły.
Na zamieszczenie w statucie postanowień dotyczących skarg na nauczyciela wskazuje np. § 16b ust. 1 "Ramowego statutu szkoły podstawowej" (Załącznik nr 2 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół, (Dz. U. z 2001 r. Nr 61, poz. 624 z późn. zm., wydanego na podstawie art. 60 ust. 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.). W ramach określenia procedury powinien zostać określony termin rozpatrywania skarg. W praktyce w statutach szkół publicznych znajdują się postanowienia regulujące te kwestię, przy czym zwykle nie odnoszą się one wprost do problemu wskazanego w pytaniu. Zwykle określony jest termin stosunkowo krotki np. 14 dni i okres wakacji, fakt złożenia skargi w dniu zakończenia roku szkolnego albo po tej dacie nie mają wpływu na termin rozpatrzenia skargi. Co do zasady jest to zresztą rozwiązanie słuszne, bowiem szkoła jest placówką co do zasady czynną cały rok, a okres wakacji jest przerwą w nauczaniu a nie całkowitą przerwą w działalności placówki. Nie mniej jednak nauczyciele co do zasady są zobowiązani do wykorzystywania urlopów w tym właśnie okresie. Może to uzasadnić wprowadzenie stosownych regulacji w zakresie rozpoznawania skargi złożonej czy to tuż przed zakończeniem, czy już po zakończeniu roku szkolnego. Wskazać przy tym należy, że sama ustawa o systemie oświaty nie zawiera żadnych unormowań odnoszących się do skargi na nauczyciela (podobnie jak ustawa Karta Nauczyciela, Dz. U. z 2006 r. Nr 97, poz. 674 z późn. zm.).
Niezależnie od powyższych uwag przyjąć należy, że nieprawidłowości w pracy nauczyciela i szkoły mogą być także (w odniesieniu do szkoły publicznej prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego) przedmiotem skarg składanych w trybie określonym przepisami Kodeksu postępowania administracyjnego. W takim jednak wypadku skargi powinny być kierowane i rozpatrywane przez jednostki nadrzędne. Wydaje się, że skarga taka mogłaby mieć zastosowanie w szczególności w sytuacji braku reakcji dyrekcji szkoły na składane do niej skargi na nauczyciela. W odniesieniu do skarg składanych na podstawie przepisów k.p.a. (ustawa z dnia z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego, Dz. U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071 z późn. zm.) termin rozpatrzenia określa art. 237 § 1 K.p.a. zgodnie, z którym organ właściwy do załatwienia skargi powinien załatwić skargę bez zbędnej zwłoki, nie później jednak niż w ciągu miesiąca. Na bieg tego terminu również nie miałby wpływu okres wakacji szkolnych
Są to już wakacje i dyrektor jest na urlopie.
Czy rozpatruje ją po powrocie do pracy, czy trzeba go ściągać z urlopu?
A jaka w przypadku złożenia skargi z datą 20 czerwca 2008 r. po zakończeniu roku szkolnego?
Procedurę rozpatrywania skarg na nauczyciela powinien określać statut szkoły.
Na zamieszczenie w statucie postanowień dotyczących skarg na nauczyciela wskazuje np. § 16b ust. 1 "Ramowego statutu szkoły podstawowej" (Załącznik nr 2 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół, (Dz. U. z 2001 r. Nr 61, poz. 624 z późn. zm., wydanego na podstawie art. 60 ust. 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.). W ramach określenia procedury powinien zostać określony termin rozpatrywania skarg. W praktyce w statutach szkół publicznych znajdują się postanowienia regulujące te kwestię, przy czym zwykle nie odnoszą się one wprost do problemu wskazanego w pytaniu. Zwykle określony jest termin stosunkowo krotki np. 14 dni i okres wakacji, fakt złożenia skargi w dniu zakończenia roku szkolnego albo po tej dacie nie mają wpływu na termin rozpatrzenia skargi. Co do zasady jest to zresztą rozwiązanie słuszne, bowiem szkoła jest placówką co do zasady czynną cały rok, a okres wakacji jest przerwą w nauczaniu a nie całkowitą przerwą w działalności placówki. Nie mniej jednak nauczyciele co do zasady są zobowiązani do wykorzystywania urlopów w tym właśnie okresie. Może to uzasadnić wprowadzenie stosownych regulacji w zakresie rozpoznawania skargi złożonej czy to tuż przed zakończeniem, czy już po zakończeniu roku szkolnego. Wskazać przy tym należy, że sama ustawa o systemie oświaty nie zawiera żadnych unormowań odnoszących się do skargi na nauczyciela (podobnie jak ustawa Karta Nauczyciela, Dz. U. z 2006 r. Nr 97, poz. 674 z późn. zm.).
Niezależnie od powyższych uwag przyjąć należy, że nieprawidłowości w pracy nauczyciela i szkoły mogą być także (w odniesieniu do szkoły publicznej prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego) przedmiotem skarg składanych w trybie określonym przepisami Kodeksu postępowania administracyjnego. W takim jednak wypadku skargi powinny być kierowane i rozpatrywane przez jednostki nadrzędne. Wydaje się, że skarga taka mogłaby mieć zastosowanie w szczególności w sytuacji braku reakcji dyrekcji szkoły na składane do niej skargi na nauczyciela. W odniesieniu do skarg składanych na podstawie przepisów k.p.a. (ustawa z dnia z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego, Dz. U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071 z późn. zm.) termin rozpatrzenia określa art. 237 § 1 K.p.a. zgodnie, z którym organ właściwy do załatwienia skargi powinien załatwić skargę bez zbędnej zwłoki, nie później jednak niż w ciągu miesiąca. Na bieg tego terminu również nie miałby wpływu okres wakacji szkolnych