- Dyrektor szkoły kontroluje przestrzeganie przez nauczycieli przepisów prawa dotyczących działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej szkoły, a także monitoruje pracę szkoły - podkreśla wiceminister edukacji Maciej Kopeć w odpowiedzi na interpelację poselską - Zatem w zakresie kompetencji dyrektora szkoły i innych nauczycieli zajmujących stanowiska kierownicze pozostaje obserwowanie, analizowanie i ocena sposobu realizacji procesu edukacyjnego, w tym dostosowanie przez zatrudnionych w szkole nauczycieli wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów tej szkoły.
BHP w szkole - matematyka również po szóstej lekcji>>
Zrównoważony plan lekcji ustalony z rodzicami
Minister przypomniał, że organizowanie zajęć lekcyjnych z poszanowaniem zasad higieny pracy umysłowej uczniów jest jednym z priorytetowych kierunków realizacji polityki oświatowej, choć MEN wycofał się z pierwotnego planu, by trudniejsze lekcje odbywały się na wcześniejszych godzinach. Przypomina natomiast, że plan lekcji dobrze jest ustalić z rodzicami uczniów - rada rodziców może występować do dyrektora i innych organów szkoły lub placówki, organu prowadzącego szkołę lub placówkę oraz organu sprawującego nadzór pedagogiczny z wnioskami i opiniami we wszystkich sprawach dotyczących funkcjonowania szkoły lub placówki
Cena promocyjna: 29.25 zł
|Cena regularna: 32.5 zł
|Najniższa cena w ostatnich 30 dniach: zł
Na straży realizacji przepisów - jak podkreśla minister - stoją kuratoria. Mają obowiązek zapewniania uczniom bezpiecznych i higienicznych warunków nauki, wychowania i opieki.
- Natomiast organ prowadzący odpowiada za działalność szkoły lub placówki, w tym zapewnienie prawidłowych warunków działania szkoły lub placówki. Ponadto, organ prowadzący szkołę lub placówkę sprawuje nadzór nad jej działalnością m.in. pod względem przestrzegania przepisów dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy pracowników i uczniów. Natomiast Państwowa Inspekcja Sanitarna nadzoruje higienę procesu nauczania i wychowania - dodaje minister Kopeć.
Łagodniejsze przepisy o planie zajęć
Początkowa wersja przepisu zakładała, że w planie zajęć lekcje wymagające intensywnego wysiłku umysłowego nie będą organizowane po szóstej godzinie lekcyjnej. Podczas konsultacji społecznych zwrócono jednak uwagę, że taki przepis byłby mało precyzyjny, bo nie wiadomo, o jakie lekcje w ogóle chodzi. Nie do końca umiało to sprecyzować ministerstwo edukacji, tłumaczyło, że chodzi przede wszystkim o przedmioty ścisłe: matematykę, chemię, fizykę.
- W przypadku przedmiotów humanistycznych nauczyciel może zastosować szerszy wachlarz metod i narzędzi, które doprowadzą do skutecznego opanowania przez ucznia nowych treści. Stąd wydaje się, że interpretacja o dopuszczalności prowadzenia lekcji z przedmiotów humanistycznych po 6 godzinie lekcyjnej mogłaby być uzasadniona - wyjaśniała serwisowi Prawo.pl Justyna Sadlak z biura prasowego MEN
Ostatecznie według nowych przepisów, plan lekcji powinien uwzględniać:
- równomierne obciążenie uczniów zajęciami w poszczególnych dniach tygodnia;
- zróżnicowanie zajęć w każdym dniu;
- możliwości psychofizyczne uczniów podejmowania intensywnego wysiłku umysłowego w ciągu dnia.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Linki w tekście artykułu mogą odsyłać bezpośrednio do odpowiednich dokumentów w programie LEX. Aby móc przeglądać te dokumenty, konieczne jest zalogowanie się do programu. Dostęp do treści dokumentów w programie LEX jest zależny od posiadanych licencji.