Czy środkami ze zwiększonej przez Ministra Finansów subwencji oświatowej z tytułu wzrostu składki rentowej na 2012 rok należy podzielić się ze szkołami niepublicznymi, którym jako samorząd wypłacamy dotacje?

Moim zdaniem należy uwzględnić przy podziale otrzymanej subwencji oświatowej z tytułu wzrostu składki rentowej w roku 2012 szkoły niepubliczne. Przemawia za tym treść uchwały Regionalnej Izby Obrachunkowej w Rzeszowie z dnia 3 lipca 2012 r. XIV/3007/12, orzekającej, iż "podział części oświatowej subwencji ogólnej dokonywany jest w szczególności z uwzględnieniem dotowania publicznych oraz niepublicznych szkół i placówek, prowadzonych przez osoby prawne inne niż jednostki samorządu terytorialnego oraz przez osoby fizyczne. Naliczana jednostkom samorządu terytorialnego na dany rok budżetowy kwota części oświatowej subwencji ogólnej uwzględnia wszystkich uczniów wykazanych w systemie informacji oświatowej według stanu na dzień 30 września roku poprzedzającego rok budżetowy, zarówno w szkołach publicznych, jak również w szkołach niepublicznych o uprawnieniach szkoły publicznej i nie ulega pomniejszeniu o absolwentów".

Dotacja dla szkół niepublicznych przysługuje w wysokości równowartości wydatków bieżących w przeliczeniu na jednego ucznia w szkołach publicznych. Pojęcie wydatków bieżących należy rozumieć tak, jak definiuje je ustawa  z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.) - dalej u.f.p.
Będą to zatem:
- wynagrodzenia i uposażenia zatrudnionych osób oraz składki naliczane od tych wynagrodzeń i uposażeń;
- zakupy towarów i usług;
- koszty utrzymania oraz inne wydatki związane z funkcjonowaniem szkoły i realizacją jej zadań statutowych.
Dotacja dla szkół niepublicznych udzielona będzie w wysokości odpowiadającej wydatkom bieżącym na jednego ucznia danego typu szkoły przekazanej samorządowi z budżetu państwa w ramach części oświatowej subwencji ogólnej. Według M. Pilich "poziomu wydatków bieżących nie można ustalać na podstawie danych historycznych - z poprzedniego roku budżetowego, lecz punktem odniesienia powinien być poziom finansowania tych wydatków w publicznych przedszkolach samorządowych w danym roku. Celem  art. 90 ust. 3a  ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn.: Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.) jest, bowiem zrównanie dofinansowania ze środków budżetowych analogicznych szkół i placówek, zarówno publicznych, jak i niepublicznych" (M. Pilich, komentarz do art. 90 ustawy o systemie oświaty, ABC 2012). Proponuję przeliczenie wydatków bieżących.

Odpowiedź na pytanie pochodzi z serwisu Prawo Oświatowe/ABC>>