Jak podkreśla resort edukacji, nauczyciele niesamorządowych szkół i placówek są zatrudniani na podstawie ustawy – Kodeks pracy (Dz. U. z 2020 r. poz. 1320), a przepisy ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2021 r. poz. 1762) w zakresie regulującym wysokość wynagrodzenia, nie dotyczą tych nauczycieli. Ministerstwo Edukacji i Nauki nie ma więc bezpośredniego wpływu na wysokość wynagrodzenia nauczyciela niesamorządowej szkoły lub placówki, ustalanego w ramach stosunku pracy i z uwzględnieniem wewnętrznych regulaminów obwiązujących w danej szkole lub placówce oświatowej.
Czytaj: Nie będzie podwyżek dla nauczycieli w budżecie na 2022 r.>>
Subwencja i dotacja rosną
Jak wyjaśnia MEiN, w niesamorządowych szkołach i placówkach publicznych wynagrodzenia pracowników w całości są pokrywane ze środków dotacyjnych (kwota nie wyższa niż 250 proc. średniego wynagrodzenia nauczyciela dyplomowanego). Podczas gdy, środki z dotacji, które można przeznaczyć na pokrycie części lub całości wynagrodzenia pracownika niepublicznej szkoły lub placówki nie mogą być wyższe niż 150 proc. średniego wynagrodzenia nauczyciela dyplomowanego (nauczyciel dyplomowany to nauczyciel z najwyższym stopniem awansu zawodowego w publicznej szkole).
- Zdaniem ministerstwa, podniesienie średnich wynagrodzeń nauczycieli zatrudnianych i wynagradzanych na zasadach określonych w ustawie – Karta Nauczyciela, zależnych od wysokości kwoty bazowej określanej dla tych nauczycieli corocznie w ustawie budżetowej, wpłynie na wysokość zarówno kwot przekazywanych do jednostek samorządu terytorialnego w ramach części oświatowej subwencji ogólnej, jak i wysokość wydatków bieżących w samorządowych przedszkolach, szkołach i placówkach.
- Oznacza to, że podniesienie średnich wynagrodzeń nauczycieli samorządowych jednostek systemu oświaty wpłynie na wysokość dotacji przekazywanych na dzieci, uczniów i wychowanków niepublicznych szkół i placówek, udzielanych na podstawie ustawy z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1930, z późn. zm.), niezależnie od tego czy wysokość takiej dotacji jest powiązana z kwotą przewidzianą w części oświatowej subwencji ogólnej na ucznia czy wydatkami bieżącymi publicznych samorządowych jednostek systemu oświaty - tłumaczy MEiN. Zwiększenie środków dotacyjnych, którą można przeznaczyć na wynagrodzenie danego pracownika niesamorządowej szkoły lub placówki.
- W przypadku podwyżki wynagrodzeń nauczycieli szkół i placówek samorządowych, istnieje potrzeba zagwarantowania nie tylko środków na podwyższenie średnich wynagrodzeń nauczycieli zatrudnionych w szkołach i placówkach prowadzonych przez jednostki samorządu terytorialnego i organy administracji rządowej, ale także środków związanych ze skutkiem wzrostu dotacji udzielanych przez jednostki samorządu terytorialnego dla szkół i placówek niesamorządowych - podkreśla ministerstwo.
Wzrost kwoty subwencji wpływał również na wzrost finansowego standardu A, który jest podstawowym parametrem podziału subwencji oświatowej. Oznacza on kwotę subwencji oświatowej przypadającą na jednego ucznia przeliczeniowego. W roku 2021 wyniósł on 6 069 zł i był wyższy o około 151 zł niż w roku 2020. W roku 2021 w stosunku do roku 2016 wzrost standardu A wyniósł 791 zł. Wzrost finansowego standardu A ma wpływ na wzrost kwoty dotacji na ucznia udzielanych przez jednostki samorządu terytorialnego dla szkół i placówek niesamorządowych.
Cena promocyjna: 31.61 zł
|Cena regularna: 79 zł
|Najniższa cena w ostatnich 30 dniach: 79 zł
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Linki w tekście artykułu mogą odsyłać bezpośrednio do odpowiednich dokumentów w programie LEX. Aby móc przeglądać te dokumenty, konieczne jest zalogowanie się do programu. Dostęp do treści dokumentów w programie LEX jest zależny od posiadanych licencji.