Określenie tematu i opieka nad jego realizacją nie wymaga znajomości wielu tradycyjnych przedmiotów. Warto zwrócić uwagę, aby tematyka projektów nie była zadaniem przekraczającym możliwości uczniów skalą trudności i obszerności tematu. Wartości edukacyjne efektu nie powinny przesłaniać kształcenia umiejętności w trakcie jego realizacji.
Nie powinna niepokoić sytuacja, w którejuczniowie opracują samodzielnie zagadnienie programowe, nadając mu inny kształt niż nauczyciel.
Przepis § 21a ust. 4r.z.o.k.p., stanowi: "Projekt edukacyjny jest realizowany przez zespół uczniów pod opieką nauczyciela i obejmuje następujące działania:
1)wybranie tematu projektu edukacyjnego;
2)określenie celów projektu edukacyjnego i zaplanowanie etapów jego realizacji;
3)wykonanie zaplanowanych działań;
4)publiczne przedstawienie rezultatów projektu edukacyjnego”.
Więcej na ten temat na stronie Dyrektor Szkoły
Obowiązek realizacji projektów edukacyjnych w gimnazjum
Od dnia 1 września 2010 r. weszły w życie przepisy rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowejz dnia 20 sierpnia 2010 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych (Dz. U. Nr 156, poz. 1046) - dalej r.z.o.k.p., wprowadzające zapisem 21a obowiązek realizacji w gimnazjum projektów edukacyjnych. W niniejszym komentarzu Autor wyjaśnia zasady wprowadzania projektów edukacyjnych.Przepis 21a ust. 1 r.z.o.k.p., stanowi: Uczniowie gimnazjum biorą udział w realizacji projektu edukacyjnego.Uwagi metodyczne:Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 grudnia 2008 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz. U. z 2009 r. Nr 4, poz. 17) - dalej r.p.p.s.p., zakłada, iż szkoła między innymi powinna uczyć umiejętności wykorzystywania posiadanych przez uczniów wiadomości podczas wykonywania zadań oraz rozwiązywania problemów a także kształtowania wypowiedzi, jej przygotowania i publicznego wyrażania. W podstawie programowej, w części dotyczącej zalecanych warunków i sposobu realizacji rekomenduje się stosowanie przez nauczycieli metod aktywizujących, miedzy innymi metody projektu edukacyjnego. Właściwą porą realizacji projektu edukacyjnego wydaje się II klasa gimnazjum.