Respondenci byli pytani także o to, jakie według nich są najważniejsze wyzwania związane z adaptacją nowych technologii w szkołach. 44,5 proc. ankietowanych zwraca uwagę na brak odpowiednich funduszy na adaptację technologii w szkołach. Kolejnymi wyzwaniami w ocenie badanych są: niedobór wykwalifikowanej kadry - 41,2 proc. wskazań oraz ograniczenia infrastrukturalne takie jak np. brak odpowiedniego sprzętu - 39,4 proc. wskazań.
35,7 proc. rodziców jako problem wskazało na opór przed zmianami ze strony nauczycieli, 32,4 proc. na problemy z integracją technologii w programie nauczania, a 25,3 proc. na obawy o bezpieczeństwo danych. Uczestnicy badania pytani też, jakie umiejętności ich zdaniem będą kluczowe na rynku pracy w przyszłości. 61,6 proc. odpowiedziało, że będzie to znajomość języków obcych. 41,3 proc. wskazało na analityczne myślenie i innowacyjność, 35,5 proc. na elastyczność i adaptację do zmian, 33,8 proc. na programowanie i analizę danych, a 31,7 proc. na pracę zespołową i komunikację. Zdaniem 21,8 proc. kluczowe będą umiejętności techniczne (np. spawalnictwo, tokarstwo). 17,2 proc. wskazało na zarządzanie czasem i projektami, a 13,3 proc. na kompetencje międzykulturowe. Badanie "Polaków Portfel Własny: Edukacja jutra" zostało zrealizowane w dniach 2-7 sierpnia 2024 r., metodą wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CATI) na reprezentatywnej grupie dorosłych Polaków. (ms/PAP)
Czytaj w LEX: Wytyczne AI Act dla edukacji >
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Linki w tekście artykułu mogą odsyłać bezpośrednio do odpowiednich dokumentów w programie LEX. Aby móc przeglądać te dokumenty, konieczne jest zalogowanie się do programu. Dostęp do treści dokumentów w programie LEX jest zależny od posiadanych licencji.