Uczelnie, akredytowane przez kuratoria placówki szkoleniowe i kształcenia ustawicznego oferują nauczycielom sporo możliwości poszerzenia kwalifikacji i awansu zawodowego.
–
Nauczyciele to wdzięczna grupa szkoleniowa. Przyzwyczajeni są do ustawicznej nauki, podnoszenia swoich kwalifikacji, chcą i potrafią się jeszcze uczyć. Aż 90 procent naszych kursantów zgłasza się z własnej inicjatywy, pozostałe 10 deleguje szkoła –mówi Ireneusz Biela, dyrektor krakowskiego Centrum IB, mającego w ofercie także szkolenia oświatowe. – Najczęściej wybierają kursy dla dyrektorów szkół – z zarządzania placówką oświatową i dla nauczycieli, którzy chcą pracować z trudną młodzieżą.
Wiele kursów pedagogicznych przeprowadza się w 6 – 12 godzin, czyli dzień lub dwa szkolenia. Oferują one wiedzę na konkretny temat, np. prawa oświatowego w praktyce lub zasad archiwizowania dokumentacji w szkole. Są jednak i kursy kwalifikujące, które trwają niemal tyle co studia, jak chociażby 270-godzinny kurs dla dyrektorów szkół. I właśnie te długie szkolenia, których program odpowiada niemal studiom podyplomowym, cieszą się większym zainteresowaniem, choć mniejszym niż studia dla nauczycieli na uczelni wyższej.
Kierunków na studiach podyplomowych dla nauczycieli jest coraz więcej. Krakowska Akademia Pedagogiczna ma w ofercie jeden z bardziej poszukiwanych przez kuratorów dwuletnią logopedię. W ofercie uczelni są także studia dla bibliotekarzy i nauczycieli, którzy chcą się zająć biblioteką, informatyki, fizyki, etyki i wiedzy o kulturze, edukacji technicznej. Na Śląsku nauczyciele kształcą się na studiach podyplomowych Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach czy Cieszynie. Mogą zdobyć kwalifikacje w zakresie pedagogiki specjalnej, informatyki szkolnej, edukacji regionalnej.
Uczelnie i placówki kształcące nauczycieli oferują także kursy dla osób, które chcą zdobyć uprawnienia pedagogiczne i podjąć się pracy w zawodzie. Szczególnie mile widziani są angliści. Być może coraz więcej studiów dla nauczycieli będzie można podjąć zdalnie, a przynajmniej w ten sposób zaliczyć część ćwiczeń. Uniwersytet Jagielloński już przetestował e-learnig wśród nauczycieli. Właśnie dobiegają końca studia trzysemestralne podyplomowe dla nauczycieli w zakresie ICT, języków obcych oraz drugiego przedmiotu na Uniwersytecie Jagiellońskim. Studia te były bezpłatne, sfinansowało je w 75 procentach Ministerstwo Edukacji z funduszu EFS.
Unijne pieniądze otrzymał w ubiegłym roku także Uniwersytet Śląski. Na potrzeby bezpłatnych kwalifikacyjnych studiów dla nauczycieli powstała rok temu nowa jednostka Wszechnica Śląska – Uniwersyteckie Centrum Umiejętności, gdzie w ciągu tygodnia zgłosiło się 4 tys. zainteresowanych. UŚ bowiem wygrał przetarg na podyplomowe kształcenie pedagogów, którzy chcieli uzyskać kwalifikacje do nauczania drugiego przedmiotu, posługiwać się technologią informatyczną w pracy oraz podnieść kwalifikacje w nauczaniu języka obcego. Plany uczelni wobec Wszechnicy są ambitne: będzie prowadziła interdyscyplinarne studia podyplomowe, kursy, szkolenia.
Rzeczpospolita, 24 września 2008 r., Marta Dvořak
–
Nauczyciele to wdzięczna grupa szkoleniowa. Przyzwyczajeni są do ustawicznej nauki, podnoszenia swoich kwalifikacji, chcą i potrafią się jeszcze uczyć. Aż 90 procent naszych kursantów zgłasza się z własnej inicjatywy, pozostałe 10 deleguje szkoła –mówi Ireneusz Biela, dyrektor krakowskiego Centrum IB, mającego w ofercie także szkolenia oświatowe. – Najczęściej wybierają kursy dla dyrektorów szkół – z zarządzania placówką oświatową i dla nauczycieli, którzy chcą pracować z trudną młodzieżą.
Wiele kursów pedagogicznych przeprowadza się w 6 – 12 godzin, czyli dzień lub dwa szkolenia. Oferują one wiedzę na konkretny temat, np. prawa oświatowego w praktyce lub zasad archiwizowania dokumentacji w szkole. Są jednak i kursy kwalifikujące, które trwają niemal tyle co studia, jak chociażby 270-godzinny kurs dla dyrektorów szkół. I właśnie te długie szkolenia, których program odpowiada niemal studiom podyplomowym, cieszą się większym zainteresowaniem, choć mniejszym niż studia dla nauczycieli na uczelni wyższej.
Kierunków na studiach podyplomowych dla nauczycieli jest coraz więcej. Krakowska Akademia Pedagogiczna ma w ofercie jeden z bardziej poszukiwanych przez kuratorów dwuletnią logopedię. W ofercie uczelni są także studia dla bibliotekarzy i nauczycieli, którzy chcą się zająć biblioteką, informatyki, fizyki, etyki i wiedzy o kulturze, edukacji technicznej. Na Śląsku nauczyciele kształcą się na studiach podyplomowych Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach czy Cieszynie. Mogą zdobyć kwalifikacje w zakresie pedagogiki specjalnej, informatyki szkolnej, edukacji regionalnej.
Uczelnie i placówki kształcące nauczycieli oferują także kursy dla osób, które chcą zdobyć uprawnienia pedagogiczne i podjąć się pracy w zawodzie. Szczególnie mile widziani są angliści. Być może coraz więcej studiów dla nauczycieli będzie można podjąć zdalnie, a przynajmniej w ten sposób zaliczyć część ćwiczeń. Uniwersytet Jagielloński już przetestował e-learnig wśród nauczycieli. Właśnie dobiegają końca studia trzysemestralne podyplomowe dla nauczycieli w zakresie ICT, języków obcych oraz drugiego przedmiotu na Uniwersytecie Jagiellońskim. Studia te były bezpłatne, sfinansowało je w 75 procentach Ministerstwo Edukacji z funduszu EFS.
Unijne pieniądze otrzymał w ubiegłym roku także Uniwersytet Śląski. Na potrzeby bezpłatnych kwalifikacyjnych studiów dla nauczycieli powstała rok temu nowa jednostka Wszechnica Śląska – Uniwersyteckie Centrum Umiejętności, gdzie w ciągu tygodnia zgłosiło się 4 tys. zainteresowanych. UŚ bowiem wygrał przetarg na podyplomowe kształcenie pedagogów, którzy chcieli uzyskać kwalifikacje do nauczania drugiego przedmiotu, posługiwać się technologią informatyczną w pracy oraz podnieść kwalifikacje w nauczaniu języka obcego. Plany uczelni wobec Wszechnicy są ambitne: będzie prowadziła interdyscyplinarne studia podyplomowe, kursy, szkolenia.
Rzeczpospolita, 24 września 2008 r., Marta Dvořak