W gimnazjum jest 4 uczniów, którzy deklarują chęć uczęszczania na lekcje języka ukraińskiego oraz 5, którzy chcą uczęszczać na lekcje religii grekokatolickiej.
Czy w świetle prawa oświatowego można przydzielić godziny na te przedmioty?
Nauczanie języków mniejszości narodowych odbywa się na podstawie przepisów rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu w sprawie warunków i sposobu wykonywania przez szkoły i placówki publiczne zadań umożliwiających podtrzymywanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej uczniów należących do mniejszości narodowych i grup etnicznych.
Rozporządzenie to reguluje sposób organizowania nauki języka mniejszości narodowej, ale również zajęć służących podtrzymaniu poczucia tożsamości narodowej, etnicznej czy religijnej uczniów, którzy należą do mniejszości narodowych i grup etnicznych. Rozporządzenie mówi szczegółowo, na jakich zasadach rozpoczyna się naukę języka w danej szkole. Jest ona organizowana zawsze tylko i wyłącznie na wniosek rodziców, który jest składany do dyrektora szkoły. Wniosek powinien zostać złożony w trakcie przygotowywania kolejnego roku szkolnego, ale jest to tylko wymóg formalny. Oprócz deklaracji rodziców nie są potrzebne żadne inne dokumenty. Dyrektor w planie organizacyjnym szkoły dokonuje przydziału godzin na dodatkowe nauczanie języka mniejszości. Zorganizowanie oddziału do nauki języka ojczystego danej mniejszości wymaga deklaracji siedmiu uczniów z jednego rocznika. Jeżeli jednak nie ma odpowiedniej liczby chętnych do nauki danej w szkole, to wystarczy trzech uczniów z różnych szkół i można organizować nauczanie języka w zespole międzyszkolnym. Taki zespół powoływany jest przez organ prowadzący szkołę.
Nauczanie języka mniejszości narodowej odbywa się w różnym wymiarze godzin. Zależy to od tego, z jakiego rodzaju szkołą lub oddziałem mamy do czynienia. Jeżeli jest to szkoła z językiem nauczania mniejszości, wówczas odbywa się ono w wymiarze szesnastu godzin. Wszystkie przedmioty są tam nauczane w języku danej mniejszości, z wyjątkiem języka polskiego i historii. Oprócz tego są szkoły i oddziały dwujęzyczne, w których lekcje są prowadzone w dwóch językach. Jeśli chodzi o szkoły organizujące dodatkową naukę języka danej mniejszości - wymiar godzin określano na trzy tygodniowo.
Z chwilą złożenia przez rodzica wniosku, że życzy sobie, aby jego dziecko uczyło się języka mniejszości, język ten staje się obowiązkowy. Zostaje on również wpisany na świadectwie do grupy języków obowiązkowych i liczy się do średniej ocen.
Zgodnie z przepisami rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 18 kwietnia 2008 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych od nowego roku szkolnego "godziny do dyspozycji dyrektora szkoły mogą być przeznaczone na realizację dodatkowych zajęć edukacyjnych z języka obcego, języka mniejszości narodowej, etnicznej lub języka regionalnego, nieujętych w ramowym planie nauczania dla danego etapu edukacyjnego, jeżeli wymiar godzin umożliwia realizację podstawy programowej ustalonej dla tych zajęć albo dodatkowych zajęć edukacyjnych, dla których nie została ustalona podstawa programowa, lecz program nauczania tych zajęć został włączony do szkolnego zestawu programów nauczania".
W publicznych gimnazjach organizuje się w ramach planu zajęć szkolnych naukę religii na życzenie rodziców (opiekunów prawnych). Szkoła ma obowiązek zorganizowania lekcji religii dla grupy nie mniejszej niż siedmiu uczniów danej klasy lub oddziału Dla mniejszej liczby uczniów w klasie lub oddziale lekcje religii w szkole powinny być organizowane w
grupie międzyoddziałowej lub międzyklasowej.
Jeżeli w szkole na naukę religii danego wyznania lub wyznań wspólnie nauczających zgłosi się mniej niż siedmiu uczniów (wychowanków), organ prowadzący przedszkole lub szkołę w porozumieniu z właściwym kościołem lub związkiem wyznaniowym, organizuje naukę religii w grupie międzyszkolnej lub w pozaszkolnym punkcie katechetycznym. Liczba uczniów w grupie lub punkcie katechetycznym nie powinna być mniejsza niż trzy.
W szczególnie uzasadnionych przypadkach organ prowadzący przedszkole lub szkołę w ramach posiadanych środków, może - na wniosek kościoła lub związku wyznaniowego - zorganizować nauczanie religii danego wyznania w sposób odmienny niż określony wyżej.
Przepisy rozporządzenia w sprawie warunków i sposobu organizowania nauki religii w publicznych przedszkolach i szkołach dopuszczają nieodpłatne udostępnianie sal lekcyjnych na cele katechetyczne w terminach wolnych od zajęć szkolnych, kościołom i związkom wyznaniowym również nie organizującym nauczania religii w ramach systemu oświatowego.
• przepisy rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 12 lutego 2002 r. w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych (Dz. U. Nr 15, poz. 142 z późn. zm.);
• przepisy rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 kwietnia 1992 r. w sprawie warunków i sposobu organizowania nauki religii w publicznych przedszkolach i szkołach (Dz. U. z 1992 r. Nr 36, poz. 155; z późn. zm.);
• przepisy rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 14 listopada 2007 r. w sprawie warunków i sposobu wykonywania przez szkoły i placówki publiczne zadań umożliwiających podtrzymywanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej uczniów należących do mniejszości narodowych i grup etnicznych oraz społeczności posługującej się językiem regionalnym (Dz. U. z 2007 r. Nr 214, poz. 1579).
Czy w świetle prawa oświatowego można przydzielić godziny na te przedmioty?
Nauczanie języków mniejszości narodowych odbywa się na podstawie przepisów rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu w sprawie warunków i sposobu wykonywania przez szkoły i placówki publiczne zadań umożliwiających podtrzymywanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej uczniów należących do mniejszości narodowych i grup etnicznych.
Rozporządzenie to reguluje sposób organizowania nauki języka mniejszości narodowej, ale również zajęć służących podtrzymaniu poczucia tożsamości narodowej, etnicznej czy religijnej uczniów, którzy należą do mniejszości narodowych i grup etnicznych. Rozporządzenie mówi szczegółowo, na jakich zasadach rozpoczyna się naukę języka w danej szkole. Jest ona organizowana zawsze tylko i wyłącznie na wniosek rodziców, który jest składany do dyrektora szkoły. Wniosek powinien zostać złożony w trakcie przygotowywania kolejnego roku szkolnego, ale jest to tylko wymóg formalny. Oprócz deklaracji rodziców nie są potrzebne żadne inne dokumenty. Dyrektor w planie organizacyjnym szkoły dokonuje przydziału godzin na dodatkowe nauczanie języka mniejszości. Zorganizowanie oddziału do nauki języka ojczystego danej mniejszości wymaga deklaracji siedmiu uczniów z jednego rocznika. Jeżeli jednak nie ma odpowiedniej liczby chętnych do nauki danej w szkole, to wystarczy trzech uczniów z różnych szkół i można organizować nauczanie języka w zespole międzyszkolnym. Taki zespół powoływany jest przez organ prowadzący szkołę.
Nauczanie języka mniejszości narodowej odbywa się w różnym wymiarze godzin. Zależy to od tego, z jakiego rodzaju szkołą lub oddziałem mamy do czynienia. Jeżeli jest to szkoła z językiem nauczania mniejszości, wówczas odbywa się ono w wymiarze szesnastu godzin. Wszystkie przedmioty są tam nauczane w języku danej mniejszości, z wyjątkiem języka polskiego i historii. Oprócz tego są szkoły i oddziały dwujęzyczne, w których lekcje są prowadzone w dwóch językach. Jeśli chodzi o szkoły organizujące dodatkową naukę języka danej mniejszości - wymiar godzin określano na trzy tygodniowo.
Z chwilą złożenia przez rodzica wniosku, że życzy sobie, aby jego dziecko uczyło się języka mniejszości, język ten staje się obowiązkowy. Zostaje on również wpisany na świadectwie do grupy języków obowiązkowych i liczy się do średniej ocen.
Zgodnie z przepisami rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 18 kwietnia 2008 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych od nowego roku szkolnego "godziny do dyspozycji dyrektora szkoły mogą być przeznaczone na realizację dodatkowych zajęć edukacyjnych z języka obcego, języka mniejszości narodowej, etnicznej lub języka regionalnego, nieujętych w ramowym planie nauczania dla danego etapu edukacyjnego, jeżeli wymiar godzin umożliwia realizację podstawy programowej ustalonej dla tych zajęć albo dodatkowych zajęć edukacyjnych, dla których nie została ustalona podstawa programowa, lecz program nauczania tych zajęć został włączony do szkolnego zestawu programów nauczania".
W publicznych gimnazjach organizuje się w ramach planu zajęć szkolnych naukę religii na życzenie rodziców (opiekunów prawnych). Szkoła ma obowiązek zorganizowania lekcji religii dla grupy nie mniejszej niż siedmiu uczniów danej klasy lub oddziału Dla mniejszej liczby uczniów w klasie lub oddziale lekcje religii w szkole powinny być organizowane w
grupie międzyoddziałowej lub międzyklasowej.
Jeżeli w szkole na naukę religii danego wyznania lub wyznań wspólnie nauczających zgłosi się mniej niż siedmiu uczniów (wychowanków), organ prowadzący przedszkole lub szkołę w porozumieniu z właściwym kościołem lub związkiem wyznaniowym, organizuje naukę religii w grupie międzyszkolnej lub w pozaszkolnym punkcie katechetycznym. Liczba uczniów w grupie lub punkcie katechetycznym nie powinna być mniejsza niż trzy.
W szczególnie uzasadnionych przypadkach organ prowadzący przedszkole lub szkołę w ramach posiadanych środków, może - na wniosek kościoła lub związku wyznaniowego - zorganizować nauczanie religii danego wyznania w sposób odmienny niż określony wyżej.
Przepisy rozporządzenia w sprawie warunków i sposobu organizowania nauki religii w publicznych przedszkolach i szkołach dopuszczają nieodpłatne udostępnianie sal lekcyjnych na cele katechetyczne w terminach wolnych od zajęć szkolnych, kościołom i związkom wyznaniowym również nie organizującym nauczania religii w ramach systemu oświatowego.
• przepisy rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 12 lutego 2002 r. w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych (Dz. U. Nr 15, poz. 142 z późn. zm.);
• przepisy rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 kwietnia 1992 r. w sprawie warunków i sposobu organizowania nauki religii w publicznych przedszkolach i szkołach (Dz. U. z 1992 r. Nr 36, poz. 155; z późn. zm.);
• przepisy rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 14 listopada 2007 r. w sprawie warunków i sposobu wykonywania przez szkoły i placówki publiczne zadań umożliwiających podtrzymywanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej uczniów należących do mniejszości narodowych i grup etnicznych oraz społeczności posługującej się językiem regionalnym (Dz. U. z 2007 r. Nr 214, poz. 1579).