Nauczyciele przyszłych maturzystów, uczniowie i rodzice mogą tylko nieco odetchnąć. Grupa Nie dla Chaosu w Szkole oraz Jarosław Pytlak, dyrektor zespołu szkół STO na warszawskim Bemowie, uznali ogłoszone w kwietniu przez ministra Przemysława Czarnka decyzje w sprawie egzaminów w kolejnych latach za niewystarczające w odniesieniu do uczniów szkół podstawowych, którzy w latach 2023–25 przystąpią do egzaminu maturalnego w tak zwanej nowej formule. Wspólnie przygotowali petycję do premiera Morawieckiego, którą grupa opublikowała na początku maja 2021, a we wrześniu wysłała do Kancelarii Premiera.

W 2022 bez czwartego przedmiotu na egzaminie ósmoklasisty>>

 

O co apelowano w petycji?

Przede wszystkim o zmodyfikowanie wymagań związanych z przedmiotami obowiązkowymi na nowej maturze w tzw. formule 2023 w pierwszych latach jej obowiązywania. Zwrócono uwagę, że „roczniki, które przystąpią do matury w latach 2023 -25 (2026 w technikum) zostały szczególnie dotknięte skutkami reformy systemu edukacji przeprowadzonej pod kierownictwem Anny Zalewskiej. Apel o wyjście naprzeciw problemom licznej grupy młodych ludzi, poprzez zlecenie właściwym instytucjom zmodyfikowania (złagodzenia) wymagań związanych z przedmiotami obowiązkowymi na maturze, był skierowany bezpośrednio do Premiera Mateusza Morawieckiego.

Chodziło o:

  1. pilne przygotowanie aneksów do wymagań egzaminacyjnych, ograniczających ich zakres treściowy na wzór takich, jakie przygotowano w odniesieniu do lat 2021 i 2022.
  2. wstrzymanie do roku 2026 wprowadzenia zmian w egzaminie maturalnym w liceach i do 2027 w technikach, istotnie zwiększających jego trudność. W szczególności dotyczy to języka polskiego: losowania dwóch zadań zamiast jednego, wymogu napisania znacznie obszerniejszego wypracowania, konieczności wykazania się szczegółową znajomością aż 41 lektur obowiązkowych.
  3. dokonanie innych koniecznych modyfikacji, aby poziom trudności matur 2023-25(26) był dla tych szczególnie poszkodowanych roczników zbliżony do lat wcześniejszych.

 

W petycji zwrócono uwagę, że „na poziomie liceum uczniowie z rocznika maturalnego 2023, a także z następnych roczników, uczą się według nowych bardzo rozbudowanych wymagań programowych, korzystając z podręczników, z których nie wszystkie gwarantują im właściwe przygotowanie do egzaminu maturalnego”.

 

Wskutek „całkowicie zewnętrznego czynnika - pandemii - uczniowie z rocznika maturalnego 2023, którzy kończą obecnie drugą klasę liceum więcej czasu spędzili na nauce zdalnej niż na zajęciach stacjonarnych w szkole średniej! Tymczasem efektywność nauczania z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość jest znacząco niższa, niż prowadzonego w sposób tradycyjny, co wielokrotnie podkreślał w oficjalnych wypowiedziach minister edukacji i nauki.

 

 

Na to wszystko nakładają się sygnalizowane przez specjalistów i rodziców problemy psychiczne młodych ludzi, wywołane długotrwałą izolacją od środowiska rówieśniczego, życiem w atmosferze zagrożenia, a niejednokrotnie dramatycznymi skutkami pandemii – śmiercią lub bardzo ciężką chorobą bliskich osób czy utratą pracy przez rodziców. Bez wątpienia będą one rzutowały na jakość dalszej nauki, nawet jeśli będzie odbywać się ona w formie stacjonarnej. Ze względu na wszystkie powyższe czynniki nadrobienie zaległości w realizacji podstawy programowej graniczy więc z niemożliwością”.

 

Pozytywna odpowiedź MEiN

Na początku listopada grupa Nie dla Chaosu w Szkole otrzymała odpowiedź z MEiN, z której wynika, że postulat obniżenia wymagań egzaminacyjnych zostanie spełniony – trwają prace nad katalogiem wymagań egzaminacyjnych dla obecnych uczniów klas drugich i trzecich szkół średnich (pierwszych absolwentów 8-letnich szkół podstawowych).

Tak więc w latach szkolnych 2022/23/24 egzamin maturalny, a także egzamin ósmoklasisty zostanie przeprowadzony na podstawie wymagań egzaminacyjnych, a nie wymagań określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego. Nauczyciele przyszłych maturzystów, uczniowie i rodzice mogą nieco odetchnąć.

 

W piśmie z MEiN czytamy: „obecnie prowadzone są prace dotyczące zmian w ustawie z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty. Do obecnie obowiązujących przepisów prawa wprowadzona zostanie zmiana w zakresie egzaminu maturalnego w formule z 2023 r. – planuje się przesunięcie obowiązku zdawania przedmiotu dodatkowego z 30 proc progiem zdawalności na rok szkolny 2024/2025. Także w latach szkolnych 20222/2023 i 2023/2024 egzamin maturalny (a także egzamin ósmoklasisty) będzie przeprowadzany na podstawie wymagań egzaminacyjnych, a nie wymagań określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego. Projektowana zmiana ustawy wejdzie w życie 1 sierpnia 2022 r.”