Posłowie zapytali MEiN o wymogi dotyczące warunków, jakie szkoły muszą zapewnić uczniom. To efekt skarg na nadmierne zagęszczenie klas i słabą wentylację placówek oraz utrudniony dostęp do toalet. Resort edukacji tłumaczy, że pośredni wpływ na przypadającą powierzchnię dla ucznia w sali dydaktycznej mają przepisy rozporządzenia ministra edukacji narodowej z 28 lutego 2019 r. w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli.
Trudno o bezpieczeństwo w przepełnionych szkołach>>
Wszystko zależy od dyrektora
MEiN przypomina, że, co najmniej raz w roku, dyrektor dokonuje kontroli zapewniania bezpiecznych i higienicznych warunków korzystania z obiektów należących do szkoły lub placówki, w tym bezpiecznych i higienicznych warunków nauki oraz określa kierunki ich poprawy. - Kopię protokołu z ustaleń kontroli dyrektor przekazuje organowi prowadzącemu, który, dysponując środkami, dokonuje właściwych inwestycji. W rozporządzeniu została określona maksymalna liczba uczniów w oddziale szkoły specjalnej i oddziale specjalnym w szkole ogólnodostępnej, z uwagi na rodzaj niepełnosprawności, jaką mają uczniowie (od 4 do 16). Ponadto, w oddziale szkoły integracyjnej i oddziale integracyjnym w szkole ogólnodostępnej limit uczniów wynosi nie więcej niż 20, w tym nie więcej niż 5 uczniów niepełnosprawnych - wskazuje.
W systemie LEX znajdziesz zagadnienie powiązane z tym artykułem:
Organizacja szkolnictwa publicznego
Najczęściej czytane w temacie:
- Jak należy wypłacić dofinansowanie kosztów kształcenia młodocianego pracownika w przypadku, gdy umowa o pracę w celu...
- Czy na świadectwie ukończenia szkoły wpisuje się przedmioty, które uczeń realizował w ciągu ostatnich dwóch lat szkoły?
- Jakie są różnice między inwentaryzacją a skontrum w praktyce?
Czytaj więcej w systemie informacji prawnej LEX
To zagadnienie zawiera:
Najczęściej czytane w temacie:
- Jak należy wypłacić dofinansowanie kosztów kształcenia młodocianego pracownika w przypadku, gdy umowa o pracę w celu...
- Czy na świadectwie ukończenia szkoły wpisuje się przedmioty, które uczeń realizował w ciągu ostatnich dwóch lat szkoły?
- Jakie są różnice między inwentaryzacją a skontrum w praktyce?
Czytaj więcej w systemie informacji prawnej LEX
Czytaj też: Wymagania techniczne dla budynków szkolnych >>
Resort zwraca uwagę, że ograniczenie liczebności uczniów dotyczy również klas I-III szkoły podstawowej, które wynosi nie więcej niż 25 uczniów. Liczba ta może być zwiększona nie więcej niż o 2 uczniów w przypadkach określonych w przepisach. W zajęciach świetlicowych pod opieką jednego nauczyciela może przebywać nie więcej niż 25 dzieci, w tym nie więcej niż 5 uczniów z niepełnosprawnością (i adekwatnie w przypadku oddziału szkoły specjalnej i oddziału specjalnego w szkole ogólnodostępnej). Natomiast przepisy nie określają limitów dotyczących liczby uczniów w szkole ogólnodostępnej od klasy IV szkoły podstawowej oraz w szkole ponadpodstawowej.
Dyrektor szkoły i organ prowadzący odpowiadają za przygotowanie organizacyjne szkoły na kolejny rok szkolny z uwzględnieniem kwestii kadrowych, finansowych, lokalowych oraz liczby uczniów.
Sprawdź w LEX: Czy pomieszczenie mieszczące się w piwnicy o wysokości 2,4m może spełniać rolę jadalni dla uczniów zgodnie z wymogami technicznymi? >>
Wymogi dotyczące wentylacji określone w rozporządzeniu
W zakresie dotyczącym infrastruktury szkoły rozporządzenie BHP określa ogólne wymagania dotyczące zapewnia właściwego oświetlenia, wentylacji i ogrzewania. Dodatkowo, pomieszczenia, w których odbywają się zajęcia, należy wietrzyć w czasie każdej przerwy, a w razie potrzeby także w czasie zajęć. Jeżeli pozwalają na to warunki atmosferyczne, powinno się umożliwić uczniom przebywanie w czasie przerw w zajęciach na świeżym powietrzu. Szczegółowe wymagania w zakresie wymogów technicznych budynków użyteczności publicznej określają przepisy rozporządzenia ministra infrastruktury z 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (dalej rozporządzenie WT).
Czytaj w LEX: Budynki szkolne i przedszkolne – procedury w zakresie ochrony przeciwpożarowej >>
W rozporządzeniu m.in. w rozdziale 6 uregulowano wymagania dotyczące wentylacji i klimatyzacji. Wentylacja i klimatyzacja powinny zapewniać odpowiednią jakość środowiska wewnętrznego, w tym wielkość wymiany powietrza, jego czystość, temperaturę, wilgotność względną, prędkość ruchu w pomieszczeniu, przy zachowaniu przepisów odrębnych i wymagań Polskich Norm dotyczących wentylacji, a także warunków bezpieczeństwa pożarowego i wymagań akustycznych określonych w tym rozporządzeniu. Strumień powietrza zewnętrznego doprowadzanego do pomieszczeń, niebędących pomieszczeniami pracy, powinien odpowiadać wymaganiom Polskiej Normy dotyczącej wentylacji.
- Jak zaznaczył minister rozwoju i technologii, przepisy zawarte w rozporządzeniu WT należy czytać łącznie z wiedzą techniczną zawartą w Polskich Normach powołanych załączniku nr 1 tego rozporządzenia. Polskie Normy bowiem powoływane w przepisach prawnych zawierają wiedzę techniczną, mającą istotne znaczenie dla spełnienia przez obiekty budowlane wymagań podstawowych, a w konsekwencji zapewnienie bezpieczeństwa użytkowania tych obiektów. Ponadto również w par. 155 rozporządzenia WT określono szczegółowe wymagania w zakresie przewietrzania pomieszczeń i urządzeń nawiewnych - przypomina MEiN.
Czytaj też: Wymagania prawne dla klimatyzacji i wentylacji >>
Wymagania dotyczące wyposażenia toalet
Precyzyjne wytyczne odnośnie technicznych wymogów i wyposażenia miejsc sanitarno-higienicznych w budynkach publicznych, takich jak szkoły, zostały podane w regulaminie WT. Powinno tam się znaleźć co najmniej jedno umywalka na 20 osób, a także toaleta (przynajmniej jedna na 20 kobiet) i pisuar (minimum jeden na 30 mężczyzn). W szkolnych łazienkach obowiązkowe są kabiny sanitarne, dostosowane wielkością do swoich użytkowników. Zazwyczaj są one niższe niż te przeznaczone dla dorosłych.
Szkoły angażują rodziców, którzy mają swoje przedstawicielstwo w radzie rodziców. Zgodnie z art. 84 ust. 1 ustawy Prawo oświatowe, rada rodziców ma prawo kierować do dyrektora i innych organów szkoły, jak również do organu prowadzącego szkołę i organu sprawującego nadzór pedagogiczny, z wnioskami i opinią na temat wszystkich spraw związanych z funkcjonowaniem szkoły lub placówki, w tym również tych dotyczących wyposażenia szkoły.
Za przestrzeganie standardów sanitarno-higienicznych w ośrodkach edukacyjnych i rekreacyjnych dla dzieci i młodzieży, szczególnie w kontekście wymagań dla pomieszczeń szkolnych i innych instytucji edukacyjno-wychowawczych oraz higieny procesu edukacyjnego, odpowiada Państwowa Inspekcja Sanitarna.
Czytaj też: Ochrona przeciwpożarowa w obiektach użyteczności publicznej >>
Cena promocyjna: 53.1 zł
|Cena regularna: 59 zł
|Najniższa cena w ostatnich 30 dniach: 43.07 zł
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Linki w tekście artykułu mogą odsyłać bezpośrednio do odpowiednich dokumentów w programie LEX. Aby móc przeglądać te dokumenty, konieczne jest zalogowanie się do programu. Dostęp do treści dokumentów w programie LEX jest zależny od posiadanych licencji.
Czytaj także
Szkoły nieprzygotowane do standardów ochrony dzieci, MS kończy prace
Wielkimi krokami zbliża się termin wprowadzenie przez szkoły standardów ochrony dzieci. W teorii powinny być już na to przygotowane bo kuratoria, rozsyłały zalecenia w listopadzie 2023 r. W praktyce jednak część szkół nawet nie wie o co dokładnie chodzi. Tymczasem jak dowiedziało się Prawo.pl, "wzór" standardów ma zostać opracowany przez zespół przy Ministerstwie Sprawiedliwości do 31 stycznia br.
WSA: Braki w ofercie eliminują z konkursu na dyrektora szkoły
Konkurs na dyrektora szkoły jest wysoce sformalizowany. Każdy brak, w szczególności w zakresie wymaganych dokumentów, eliminuje kandydata. Komisja konkursowa nie może przy tym wzywać do usunięcia dostrzeżonych braków, a kandydat po terminie uzupełniać swojej oferty. Potwierdził to Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu.
Szkoła i studia powinny być apolityczne i stawiać na praktykę
Szkoła i studia powinny uczyć krytycznego myślenia, elastyczności i pomagać we wzmacnianiu kompetencji miękkich i międzyprzedmiotowych - wskazywali uczestnicy panelu "Edukacja i szkolnictwo wyższe, rozwój społeczeństwa obywatelskiego, a kształtowanie świadomego wyborcy" podczas konferencji "Lepsze prawo, lepsza Polska".
Od września szkoły w Łodzi i Włocławku bez punktowej oceny zachowania
Łódź i Włocławek będą strefą wolną od punktowej oceny zachowania, takie rozwiązanie rozważa też Kutno. To efekt działań Fundacji Autism Team, która od dawna zwraca uwagę, jak szkodliwa jest taka ocena dla uczniów w spektrum autyzmu, a także decyzji władz samorządowych, które zdecydowały się na taki eksperyment. Szkoły nie będą tam mogły wystawiać stopni ani przyznawać punktów, a zachowanie będzie oceniane opisowo.
NSA: Burmistrz mógł odwołać dyrektora szkoły, który wyzywał w internecie polityków
Burmistrz może odwołać z dnia na dzień dyrektora szkoły obrażającego w sieci polityków. Prawo do wyrażania poglądów musi bowiem ustąpić misji wychowawczej placówki, którą dyrektor kieruje. Dyrektorowi nie pomoże wówczas ani pozytywna opinia środowiska nauczycielskiego, ani nawet kurator oświaty - orzekł Naczelny Sąd Administracyjny.
Przekształcenie szkoły dla funkcjonariuszy służby więziennej w akademię - ustawa podpisana
Prezydent podpisał ustawę z dnia 14 kwietnia 2023 r. o zmianie nazwy uczelni służb państwowych nadzorowanej przez Ministra Sprawiedliwości i o zmianie ustawy o Służbie Więziennej oraz niektórych innych ustaw. Ustawa dokonuje zmiany nazwy uczelni służby państwowej nadzorowanej przez Ministra Sprawiedliwości – Szkoły Wyższej Wymiaru Sprawiedliwości na „Akademię Wymiaru Sprawiedliwości”.















