Pytanie
Kto może uczyć psychologii jako przedmiotu dodatkowego w liceum ogólnokształcącym?
Odpowiedź
odpowiedzi udzielono: 24 stycznia 2012 r.
Według mojej opinii kwalifikacje do nauczania w liceum ogólnokształcącym psychologii, jako przedmiotu dodatkowego będzie posiadała osoba, która ukończyła studia magisterskie na kierunku psychologia lub na kierunku, którego zakres określony w standardzie kształcenia dla tego kierunku studiów w grupie treści podstawowych i kierunkowych obejmował treści z zakresu psychologii i posiada przygotowanie pedagogiczne oraz osoba, która ukończyła studia magisterskie na innym kierunku (specjalności), ale dodatkowo ukończyła studia podyplomowe w zakresie psychologii i posiada przygotowanie pedagogiczne.
Uzasadnienie
Zgodnie z § 2 ust. 5 pkt 2 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 12 lutego 2002 r. w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych (Dz. U. Nr 15, poz. 142 z późn. zm.) godziny do dyspozycji dyrektora szkoły mogą być m.in. przeznaczone na realizację dodatkowych zajęć edukacyjnych, dla których nie została ustalona podstawa programowa, lecz program nauczania tych zajęć został włączony do szkolnego zestawu programów nauczania, a w przypadku klas, w których realizowana jest dotychczasowa podstawa programowa kształcenia ogólnego - także na realizację dodatkowych zajęć edukacyjnych z języka obcego, języka mniejszości narodowej, etnicznej lub języka regionalnego, nieujętych w ramowym planie nauczania dla danego etapu edukacyjnego, jeżeli wymiar godzin umożliwia realizację podstawy programowej ustalonej dla tych zajęć. Jak wynika z § 3 ust. 3 pkt 1 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2007 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych (Dz. U. Nr 83, poz. 562 z późn. zm.) ocenianie wewnątrzszkolne m.in. obejmuje formułowanie przez nauczycieli wymagań edukacyjnych niezbędnych do uzyskania poszczególnych śródrocznych i rocznych (semestralnych) ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych. Ponadto w art. 64 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn.: Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.) – dalej u.s.o., zostało określone, że dodatkowe zajęcia edukacyjne zaliczamy do podstawowych form działalności dydaktyczno-wychowawczej szkoły. Mając powyższe na uwadze należy zwrócić uwagę, że zgodnie z art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela (tekst jedn.: Dz. U. z 2006 r. Nr 97, poz. 674 z późn. zm.) – dalej KN, w szkole stosunek pracy z nauczycielem można nawiązać na podstawie umowy o pracę lub mianowania, z zastrzeżeniem jednak, że nie można nawiązać stosunku pracy z nauczycielem, który m.in. nie posiada kwalifikacji wymaganych do zajmowania danego stanowiska. W art. 9 ust. 1 pkt 1 KN zostało określone, że stanowisko nauczyciela może zajmować osoba, która posiada wyższe wykształcenie z odpowiednim przygotowaniem pedagogicznym lub ukończyła zakład kształcenia nauczycieli i podejmuje pracę na stanowisku, do którego są to wystarczające kwalifikacje. Szczegółowe kwalifikacje wymagane od nauczycieli, wskazując w szczególności poziom wykształcenia i jego zakres w odniesieniu do poszczególnych typów szkół i placówek, określa w drodze rozporządzenia minister właściwy do spraw oświaty i wychowania. Aktualnie obowiązującym aktem prawnym w tym zakresie jest rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 marca 2009 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz określenia szkół i wypadków, w których można zatrudnić nauczycieli niemających wyższego wykształcenia lub ukończonego zakładu kształcenia nauczycieli (Dz. U. Nr 50, poz. 400) – dalej r.k.n. Jak wynika z § 2 r.k.n. kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela w liceach ogólnokształcących posiada osoba, która legitymuje się wykształceniem magisterskim na kierunku (specjalności) zgodnym z nauczanym przedmiotem (prowadzonymi zajęciami) lub na kierunku, którego zakres określony w standardzie kształcenia dla tego kierunku studiów w grupie treści podstawowych i kierunkowych obejmuje treści nauczanego przedmiotu (prowadzonych zajęć) oraz posiada przygotowanie pedagogiczne. Ponadto na stanowisku nauczyciela można zatrudnić osobę, która ukończyła studia magisterskie na kierunku (specjalności) innym niż zgodnym z nauczanym przedmiotem (prowadzonymi zajęciami), lub którego zakres określony w standardzie kształcenia dla tego kierunku studiów w grupie treści podstawowych i kierunkowych nie obejmuje treści nauczanego przedmiotu lub prowadzonych zajęć, ale dodatkowo musi ukończyć studia podyplomowe w zakresie nauczanego przedmiotu (prowadzonych zajęć) oraz posiadać przygotowanie pedagogiczne. Zatem według mojej opinii kwalifikacje do nauczania w liceum ogólnokształcącym psychologii, jako przedmiotu dodatkowego będzie posiadała osoba, która ukończyła studia magisterskie na kierunku psychologia lub na kierunku, którego zakres określony w standardzie kształcenia dla tego kierunku studiów w grupie treści podstawowych i kierunkowych obejmował treści z zakresu psychologii i posiada przygotowanie pedagogiczne oraz osoba, która ukończyła studia magisterskie na innym kierunku (specjalności), ale dodatkowo ukończyła studia podyplomowe w zakresie psychologii i posiada przygotowanie pedagogiczne.
Krzysztof Lodziński