Resort edukacji skierował do konsultacji społecznych i międzyresortowych projekt rozporządzenia w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół. W porównaniu do obecnie obowiązującej podstawy programowej największe zmiany dotyczą wychowania przedszkolnego, szkół podstawowych i gimnazjów oraz szkół ponadgimnazjalnych.
Maria Lorek, prezes stowarzyszenia Nauczycieli Edukacji Początkowej zauważa, że dobrym rozwiązaniem jest napisanie podstawy programowej w tzw. języku umiejętności uczniów. Określa ona, co po zakończeniu danego etapu nauczania powinien umieć uczeń. Złym rozwiązaniem jest uszczegółowienie podstawy programowej, co sprawia, że jest ona już programem dla nauczycieli, a nie podstawą do jego napisania.
Dotychczasowe kształcenie wczesnoszkolne (klasy I-III) nie będzie wyłącznie zintegrowane. Edukacja wczesnoszkolna będzie mieć teraz charakter zintegrowany lub przedmiotowy. Wybór sposobu nauczania w tych klasach należeć będzie do nauczyciela. Na poziomie szkół podstawowych nauczanie języka obcego będzie odbywało się w grupach uczniów o zbliżonym poziomie zaawansowania.
Podstawa zakłada również powiązanie programowe gimnazjum i szkoły ponadgimnazjalnej. Ma to umożliwić pełną realizację podstawowego zakresu wykształcenia ogólnego.
Rozwiązanie takie pozwoli uniknąć dwukrotnej i pospiesznej realizacji tych samych treści programowych.
Według założeń podstawy programowej nauczyciel ze szkoły ponadgimnazjalnej ma mieć gwarancje, że wymagania na koniec gimnazjum będą zrealizowane.
Ze zmianą podstawy programowej wiąże się dostosowanie do niej podręczników szkolnych.
Nowa podstawa programowa będzie realizowana od roku szkolnego 2009/2010 w klasach pierwszych szkół podstawowych i gimnazjalnych.
 
Źródło: Gazeta Prawna 30.09.2008 r.