Proszę o odpowiedź w sprawie organizacji kształcenia w szkole ogólnodostępnej bez klasy integracyjnej. Dziewczynka jest w klasie czwartej szkoły podstawowej, z orzeczeniem o niepełnosprawności sprzężonej (upośledzenie umysłowe w stopniu lekkim i niepełnosprawność ruchowa). Otrzymała orzeczenie z poradni psychologiczno-pedagogicznej o potrzebie kształcenia specjalnego i potrzebie indywidualnego nauczania.
Jakie powinna mieć przedmioty nauczania? Czy nauczyciel prowadzący zajęcia musi mieć przygotowanie z oligofrenopedagogiki?
Organ prowadzący przyznał 8 godz. nauczana indywidualnego i 2 godz. rewalidacji
W przypadku, kiedy poradnia psychologiczno-pedagogiczna wydała dla ucznia orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego z powodu upośledzenia umysłowego w stopniu lekkim oraz niepełnosprawności ruchowej, wówczas szkoła realizuje z tym uczniem podstawę programową kształcenia ogólnego, taką samą jak w szkole ogólnodostępnej. Jeżeli jednocześnie poradnia wydała dziewczynce orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania wówczas dyrektor szkoły, do której ona uczęszcza jest zobowiązany do zorganizowania nauczania indywidualnego, zgodnie z zaleceniami wynikającymi z ww. orzeczeń poradni. Z treści zadanego pytania wynika, że dziewczynce przyznano 8 godzin indywidualnego nauczania i 2 godziny zajęć rewalidacyjnych. Zatem jest to zgodne z wymiarem godzin zajęć określonych w rozporządzeniu MEN w sprawie sposobu i trybu organizowania indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego i indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży. Przedmioty, które są realizowane w ramach indywidualnego nauczania są uzależnione od miejsca, w którym to nauczanie jest prowadzone oraz od zaleceń lekarskich.
Nauczyciel, który będzie prowadził nauczanie indywidualne powinien legitymować się kwalifikacjami do nauczania przedmiotów - zgodnie z podstawą programową - i przygotowaniem z zakresu specjalności pedagogiki specjalnej - oligofrenopedagogika.
Zarówno rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 26 lutego 2002 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz. U. Nr 51, poz. 458 z późn. zm.) jak i rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 23 grudnia 2008 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz. U. z 2009 r. Nr 4, poz. 17) stanowią, że tylko uczniowie z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym realizują podstawę programową kształcenia ogólnego. Wszyscy uczniowie, w tym z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim realizują podstawę programowa taką samą jak uczniowie sprawni.
Z kolei rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 18 września 2008 r. w sprawie sposobu i trybu organizowania indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego i indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży (Dz. U. Nr 175, poz. 1086) reguluje tygodniowy wymiar zajęć realizowany z dzieckiem w trakcie indywidualnego nauczania.
Wymagania kwalifikacyjne nauczycieli określone zostały w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 marca 2009 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz określenia szkół i wypadków, w których można zatrudnić nauczycieli niemających wyższego wykształcenia lub ukończonego zakładu kształcenia nauczycieli (Dz. U. Nr 50, poz. 400).
Teresa Serafin
Jakie powinna mieć przedmioty nauczania? Czy nauczyciel prowadzący zajęcia musi mieć przygotowanie z oligofrenopedagogiki?
Organ prowadzący przyznał 8 godz. nauczana indywidualnego i 2 godz. rewalidacji
W przypadku, kiedy poradnia psychologiczno-pedagogiczna wydała dla ucznia orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego z powodu upośledzenia umysłowego w stopniu lekkim oraz niepełnosprawności ruchowej, wówczas szkoła realizuje z tym uczniem podstawę programową kształcenia ogólnego, taką samą jak w szkole ogólnodostępnej. Jeżeli jednocześnie poradnia wydała dziewczynce orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania wówczas dyrektor szkoły, do której ona uczęszcza jest zobowiązany do zorganizowania nauczania indywidualnego, zgodnie z zaleceniami wynikającymi z ww. orzeczeń poradni. Z treści zadanego pytania wynika, że dziewczynce przyznano 8 godzin indywidualnego nauczania i 2 godziny zajęć rewalidacyjnych. Zatem jest to zgodne z wymiarem godzin zajęć określonych w rozporządzeniu MEN w sprawie sposobu i trybu organizowania indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego i indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży. Przedmioty, które są realizowane w ramach indywidualnego nauczania są uzależnione od miejsca, w którym to nauczanie jest prowadzone oraz od zaleceń lekarskich.
Nauczyciel, który będzie prowadził nauczanie indywidualne powinien legitymować się kwalifikacjami do nauczania przedmiotów - zgodnie z podstawą programową - i przygotowaniem z zakresu specjalności pedagogiki specjalnej - oligofrenopedagogika.
Zarówno rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 26 lutego 2002 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz. U. Nr 51, poz. 458 z późn. zm.) jak i rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 23 grudnia 2008 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz. U. z 2009 r. Nr 4, poz. 17) stanowią, że tylko uczniowie z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym realizują podstawę programową kształcenia ogólnego. Wszyscy uczniowie, w tym z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim realizują podstawę programowa taką samą jak uczniowie sprawni.
Z kolei rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 18 września 2008 r. w sprawie sposobu i trybu organizowania indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego i indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży (Dz. U. Nr 175, poz. 1086) reguluje tygodniowy wymiar zajęć realizowany z dzieckiem w trakcie indywidualnego nauczania.
Wymagania kwalifikacyjne nauczycieli określone zostały w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 marca 2009 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz określenia szkół i wypadków, w których można zatrudnić nauczycieli niemających wyższego wykształcenia lub ukończonego zakładu kształcenia nauczycieli (Dz. U. Nr 50, poz. 400).
Teresa Serafin