Nowy wzór świadectwa ukończenia kursu kwalifikacyjnego został opracowany we współpracy z komisją do spraw dokumentów publicznych Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji, zgodnie z procedurą określoną w ww. ustawie. Ponieważ wzór świadectwa ukończenia kursu kwalifikacyjnego określa nowelizowane rozporządzenie, jest konieczna zmiana przepisów obowiązującego rozporządzenia polegająca na ustaleniu nowego wzoru.

Kwalifikacje psychologa na szczególnych zasadach>>

 

Nowy wzór świadectwa i lepsze zabezpieczenia

W związku z tym w projekcie rozporządzenia określono nowy wzór świadectwa ukończenia kursu kwalifikacyjnego i jednocześnie w załączniku do projektu rozporządzenia nowelizującego określono informacje ogólne dotyczące wydawania świadectwa ukończenia kursu kwalifikacyjnego oraz opis zabezpieczeń tego świadectwa przed fałszerstwem.

 

Rozporządzenie nałoży też na placówki doskonalenia nauczycieli obowiązek prowadzenia rejestru blankietów świadectw ukończenia kursu kwalifikacyjnego, a także uzupełni zakres danych, które powinien obejmować rejestr wydanych świadectw ukończenia kursu kwalifikacyjnego. Kolejna zmiana, którą wprowadzi rozporządzenie, polega na zastąpieniu obowiązku organizowania i prowadzenia przez publiczne placówki doskonalenia nauczycieli doskonalenia dla nauczycieli pełniących funkcję opiekuna stażu obowiązkiem organizowania i prowadzenia doskonalenia dla nauczycieli pełniących funkcję mentora.

Sprawdź w LEX: Czy w szkołach musi funkcjonować Wewnątrzszkolny System Doskonalenia Zawodowego? >

Natomiast w związku z uchyleniem w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz. U. z 2024 r. poz. 15) przepisów dotyczących ewaluacji jako jednej z form nadzoru pedagogicznego, wprowadzono do przepisów nowelizowanego rozporządzenia przepisy obligujące publiczne placówki doskonalenia nauczycieli (prowadzone przez Ministra Edukacji lub przez jednostki samorządu terytorialnego) do wspierania i doskonalenia zawodowego nauczycieli w zakresie wymagań stawianych wobec szkół i placówek, rezygnując jednocześnie z odniesienia do badania spełniania tych wymagań w procesie ewaluacji zewnętrznej.

Sprawdź w LEX: Czy organ prowadzący szkoły może opracować plan dofinansowania form doskonalenia zawodowego nauczycieli na rok szkolny? >