Inne składniki wynagrodzenia uwzględnia się tylko w tej części, która przypada na czas przepracowany. Jeżeli dodatek stażowy wypłacany jest „obok" wynagrodzenia lub zasiłku chorobowego, czyli podwładny otrzymuje go w pełnej kwocie niezależnie od absencji zdrowotnej, wówczas zwiększy on podstawę wymiaru trzynastki w kwocie proporcjonalnej do przepracowanego okresu.
Przykład
Jeśli zatem pracownik otrzymuje np. 600 zł dodatku stażowego i przez 12 dni przebywał na zwolnieniu lekarskim, do trzynastki należy wliczyć 360 zł, co wynika z następującego wyliczenia:
Dodatek stażowy za 1 dzień:
600 zł (dodatek stażowy za cały miesiąc) : 30 dni = 20 zł.
Kwota dodatku stażowego przypadającego na okres choroby:
20 zł (dodatek stażowy za 1 dzień) x 12 dni zwolnienia = 240 zł.
Kwota dodatku stażowego przypadającego na czas przepracowany:
600 zł (dodatek stażowy za cały miesiąc) – 240 zł (kwota dodatku stażowego przypadającego na okres choroby) = 360 zł.
Aby otrzymać "trzynastkę", trzeba przepracować 180 dni>>
Należy zaznaczyć, że Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej w piśmie z dnia 20 stycznia 2010 r., wyraziło dość rewolucyjny pogląd, że dodatek za wieloletnią pracę przysługujący pracownikowi samorządowemu za dni usprawiedliwionej nieobecności w pracy powinien być w całości uwzględniany w podstawie dodatkowego wynagrodzenia rocznego. W ślad za tą opinią pojawiły się liczne komentarze, często sprzeczne i nie poparte rzeczową argumentacją. Należy zatem zauważyć, że Ministerstwo w podsumowaniu pisma konkluduje, iż „... nie jest uprawnione do wykładni obowiązujących przepisów ani do zajmowania stanowiska w indywidualnych sprawach pracowniczych i prezentowane stanowisko nie ma charakteru wiążącego – ani dla stron stosunku pracy, sądów pracy oraz Państwowej Inspekcji Pracy. Wiążący charakter dla stron mają jedynie orzeczenia sądowe wydawane w indywidualnych sprawach..." Stanowisko ministerstwa, choć korzystne dla pracowników, pozostaje w sprzeczności z obowiązującymi regulacjami prawnymi. Pogląd swój resort opiera na zapisie art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 12 grudnia 1997 r. o dodatkowym wynagrodzeniu rocznym dla pracowników jednostek sfery budżetowej, który to przepis wskazuje na konieczność ustalania podstawy wymiaru trzynastki zgodnie z zasadami obowiązującymi przy wyliczaniu wynagrodzenia za urlop wypoczynkowy wskazanymi w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 8 stycznia 1997 r. w sprawie szczegółowych zasad udzielania urlopu wypoczynkowego, ustalania i wypłacania wynagrodzenia za czas urlopu oraz ekwiwalentu pieniężnego za urlop - dalej r.s.z.u.
Nagrody nie wlicza się do podstawy trzynastki>>
Należy zauważyć, że zgodnie z § 6 r.s.z.u. do podstawy wymiaru dodatkowego wynagrodzenia rocznego nie wchodzą składniki wynagrodzenia przysługujące pracownikowi za czas choroby, a więc logiczne jest, że również i te elementy płacy, które nie podlegają pomniejszeniu za okres absencji chorobowej. Dodatek za wieloletnią pracę, podobnie jak każdy inny składnik wynagrodzenia wypłacany obok świadczeń, nie podlega oskładkowaniu w tej części, która przypada na okres absencji chorobowej, co przemawia za takim rozumieniem zagadnienia.
Więcej na ten temat w serwisie Prawo Oświatowe/ABC>>