Artykuł pochodzi z serwisu Prawo Oświatowe/ABC>>
Kiedy- czy na radzie klasyfikacyjnej w kwietniu, czy na radzie plenarnej w czerwcu- należy podjąć uchwałę o zatwierdzeniu wyników klasyfikacji końcowej maturzystów? Czy istnieją gotowe wzory tych uchwał?
Uczeń w klasie programowo najwyższej w szkole ponadgimnazjalnej, który otrzymał ocenę końcoworoczną niedostateczną z jednego przedmiotu może przystąpić do egzaminu poprawkowego w sierpniu. Ma to jednak bezpośredni wpływ na możliwość jego przystąpienia do egzaminu maturalnego, gdyż egzamin maturalny przeprowadzany jest wyłącznie dla absolwentów szkół ponadgimnazjalnych. Uczeń, który w wyniku klasyfikacji końcoworoczej otrzymał z przedmiotu ocenę niedostateczną nie kończy szkoły, a więc nie może przystąpić do egzaminu maturalnego. Uczeń dopiero ukończy szkołę, gdy ewentualnie przystąpi do egzaminu poprawkowego. Dopiero po zdaniu tego egzaminu może otrzymać świadectwo ukończenia szkoły i nabywa prawo do przystąpienia do egzaminu maturalnego. Jednak w związku z tym, że egzamin maturalny przeprowadzany jest w maju, a do egzaminu poprawkowego przystąpi w sierpniu, do egzaminu maturalnego będzie mógł przystąpić dopiero w następnej sesji egzaminacyjnej, czyli w maju 2009 r. Rada pedagogiczna podejmuje uchwałę o zatwierdzeniu wyników klasyfikacji końcowej maturzystów na radzie klasyfikacyjnej w kwietniu.
Zgodnie z § 22 ust. 1 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2007 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych (Dz. U. z 2007 r. Nr 83, poz. 562 z późn. zm.), uczeń kończy szkołę ponadgimnazjalną, jeżeli w wyniku klasyfikacji końcowej, na którą składają się roczne (semestralne) oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych uzyskane w klasie programowo najwyższej (semestrze programowo najwyższym) oraz roczne (semestralne) oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych, których realizacja zakończyła się w klasach programowo niższych (semestrach programowo niższych) uzyskał oceny klasyfikacyjne wyższe od oceny niedostatecznej z zastrzeżeniem, że rada pedagogiczna może podjąć uchwałę o niepromowaniu do klasy programowo wyższej lub nieukończeniu szkoły przez ucznia, któremu w danej szkole po raz drugi z rzędu ustalono naganną roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania. Uczeń, któremu w danej szkole po raz trzeci z rzędu ustalono naganną roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania, nie otrzymuje promocji do klasy programowo wyższej, a uczeń klasy programowo najwyższej w danym typie szkoły nie kończy szkoły.
Uczeń, który w wyniku klasyfikacji rocznej (semestralnej) uzyskał ocenę niedostateczną z jednych obowiązkowych zajęć edukacyjnych, może zdawać egzamin poprawkowy (§ 21 ust. 1 ww. rozporządzenia). W paragrafie tym zostało ponadto określone, że w wyjątkowych przypadkach rada pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzamin poprawkowy z dwóch obowiązkowych zajęć edukacyjnych oraz, że zasada ta obowiązuje uczniów począwszy od klasy IV szkoły podstawowej. Jak z tego wynika do egzaminu poprawkowego mogą również przystąpić uczniowie z klas programowo najwyższych.
Jeżeli uczniowie w poszczególnych typach szkół z klas programowo najwyższych z egzaminu poprawkowego byliby wyłączeni, to w rozporządzeniu zostałoby to wyraźnie określone. Takie zapisy znajdowały się w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 marca 2001 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów w szkołach publicznych (Dz. U. z 2001 r. Nr 29, poz. 323 z późn. zm.), które w § 16 ust. 1 określały, że począwszy od klasy czwartej szkoły podstawowej, z wyjątkiem klasy programowo najwyższej w szkole danego typu, uczeń, który w wyniku końcoworocznej klasyfikacji uzyskał ocenę niedostateczną z jednych obowiązkowych zajęć edukacyjnych, może zdawać egzamin poprawkowy. W wyjątkowych przypadkach rada pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzamin poprawkowy z dwóch obowiązkowych zajęć edukacyjnych. Zakaz ten nie dotyczył jednak szkół ponadgimnazjalnych oraz dotychczasowych szkół ponadpodstawowych, w których uczniowie mogli zdawać egzamin poprawkowy także po klasie programowo najwyższej (semestrze programowo najwyższym).
Egzamin poprawkowy składa się z części pisemnej oraz części ustnej, z wyjątkiem egzaminu z plastyki, muzyki, informatyki, technologii informacyjnej, techniki oraz wychowania fizycznego, z których egzamin ma przede wszystkim formę zadań praktycznych (§ 21 ust. 2). W szkole prowadzącej kształcenie zawodowe egzamin poprawkowy z zajęć praktycznych, zajęć laboratoryjnych i innych obowiązkowych zajęć edukacyjnych, których programy nauczania przewidują prowadzenie ćwiczeń (doświadczeń), ma formę zadań praktycznych (§ 21 ust. 3).
Termin egzaminu poprawkowego wyznacza dyrektor szkoły w ostatnim tygodniu ferii letnich, a w szkole, w której zajęcia dydaktyczno-wychowawcze kończą się w styczniu - po zakończeniu tych zajęć, nie później jednak niż do końca lutego (§ 21 ust. 4).
Egzamin poprawkowy przeprowadza komisja powołana przez dyrektora szkoły. W skład komisji wchodzą: (§ 21 ust. 5)
- dyrektor szkoły albo nauczyciel zajmujący w tej szkole inne stanowisko kierownicze - jako przewodniczący komisji,
- nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne - jako egzaminujący,
- nauczyciel prowadzący takie same lub pokrewne zajęcia edukacyjne - jako członek komisji.
Nauczyciel egzaminujący może być zwolniony z udziału w pracy komisji na własną prośbę lub w innych, szczególnie uzasadnionych przypadkach. W takim przypadku dyrektor szkoły powołuje jako osobę egzaminującą innego nauczyciela prowadzącego takie same zajęcia edukacyjne, z tym że powołanie nauczyciela zatrudnionego w innej szkole następuje w porozumieniu z dyrektorem tej szkoły (§ 21 ust. 6).
Z przeprowadzonego egzaminu poprawkowego sporządza się protokół zawierający w szczególności: (§ 21 ust. 7)
- skład komisji,
- termin egzaminu poprawkowego,
- pytania egzaminacyjne,
- wynik egzaminu poprawkowego oraz uzyskaną ocenę.
Do protokołu dołącza się pisemne prace ucznia i zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia. Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia.
Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do egzaminu poprawkowego w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie, wyznaczonym przez dyrektora szkoły, nie później niż do końca września, a w szkole, w której zajęcia dydaktyczno-wychowawcze kończą się w styczniu - nie później niż do końca marca (§ 21 ust. 8).
Zgodnie z § 21 ust. 9 uczeń, który nie zdał egzaminu poprawkowego, nie otrzymuje promocji do klasy programowo wyższej (na semestr programowo wyższy) i powtarza klasę (semestr).
Jak wynika z wyżej przedstawionych przepisów, uczeń w klasie programowo najwyższej w szkole ponadgimnazjalnej, który otrzymał ocenę końcoworoczną niedostateczną z jednego przedmiotu może przystąpić do egzaminu poprawkowego. Ma to jednak bezpośredni wpływ na możliwość jego przystąpienia do egzaminu maturalnego. Otóż, zgodnie z § 53 ust. 2 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2007 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych egzamin maturalny przeprowadzany jest wyłącznie dla absolwentów szkół ponadgimnazjalnych, a mianowicie liceów ogólnokształcących, liceów profilowanych, techników, uzupełniających liceów ogólnokształcących i techników uzupełniających. Uczeń, który w wyniku klasyfikacji końcoworoczej otrzymał z przedmiotu ocenę niedostateczną nie kończy szkoły, a więc nie może przystąpić do egzaminu maturalnego. Uczeń dopiero ukończy szkołę, gdy ewentualnie przystąpi do egzaminu poprawkowego. Dopiero po zdaniu tego egzaminu może otrzymać świadectwo ukończenia szkoły i nabywa prawo do przystąpienia do egzaminu maturalnego. Jednak w związku z tym, że egzamin maturalny przeprowadzany jest w maju, a do egzaminu poprawkowego przystąpi w sierpniu do egzaminu maturalnego będzie mógł przystąpić dopiero w następnej sesji egzaminacyjnej, czyli w maju 2009 r. Wprawdzie w § 103 ust. 1 ww. rozporządzenia przewiduje się egzaminy poprawkowe dla maturzystów (w tym roku szkolnym przeprowadza się w sierpniu), ale egzaminy te przewidziane są wyłącznie dla zdających, którzy przystąpili do egzaminu maturalnego ze wszystkich przedmiotów obowiązkowych w części ustnej i części pisemnej i nie zdali egzaminu wyłącznie z jednego przedmiotu w części ustnej albo w części pisemnej.
Zgodnie z § 2 ust. 4 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 18 kwietnia 2002 r. w sprawie organizacji roku szkolnego (Dz. U. z 2002 r. Nr 46, poz. 432 z późn. zm.) w roku szkolnym 2007/2008 zakończenie zajęć w klasach (semestrach) programowo najwyższych w szkołach ponadgimnazjalnych (z wyjątkiem szkół policealnych i pomaturalnych) przypada 25 kwietnia 2008 r. Natomiast w szkołach policealnych i pomaturalnych zakończenie zajęć w klasach (semestrach) programowo najwyższych przypada na 13 czerwca 2008 r. Zakładam, że opisana sytuacja dotyczy szkoły, w której zakończenie zajęć w klasach programowo najwyższych przypada 25 kwietnia 2008 r. (autor pytania tego nie precyzuje). Aby uczniowie 25 kwietnia 2008 r. mogli ukończyć szkołę rada pedagogiczna musi podjąć uchwałę klasyfikacyjną. Tak więc rada pedagogiczna musi podjąć uchwałę o zatwierdzeniu wyników klasyfikacji końcowej maturzystów na radzie klasyfikacyjnej w kwietniu. Trudno określić, czy istnieją gotowe wzory takich uchwał, ale należy pamiętać, że protokół z zebrania rady pedagogicznej powinien zawierać:
- numer i datę zebrania,
- numery podjętych uchwał,
- stwierdzenie prawomocności posiedzenia, tzw. quorum,
- wykaz osób uczestniczących w zebraniu z głosem doradczym (jeżeli takie w zebraniu uczestniczyły),
- zatwierdzony porządek zebrania,
- stwierdzenie przyjęcia protokołu z poprzedniego zebrania,
- przebieg zebrania (streszczenie wystąpień i dyskusji),
- treść zgłoszonych wniosków,
- podjęte uchwały i wnioski,
- podpisy przewodniczącego i protokolanta.
Protokoły z zebrań rady pedagogicznej numerowane są w ramach roku szkolnego. Zebrania rady pedagogicznej numeruje się cyframi arabskimi, a uchwały cyframi rzymskimi. Treść uchwał rady pedagogicznej wpisuje się w całości do księgi protokołów. Dyrektor szkoły prowadzi oddzielny rejestr uchwał rady pedagogicznej z zakresu nowelizacji dokumentów szkolnych.