Praca nauczyciela (z wyjątkiem nauczyciela stażysty) oraz praca pracownika samorządowego zatrudnionego na stanowisku urzędniczym (w tym na stanowisku kierowniczym) podlega okresowej ocenie. Zasady dotyczące oceny pracy nauczyciela reguluje art. 6a KN . Oceny pracowniczej nie prowadzi się wobec pracowników zatrudnionych na stanowiskach pomocniczych i obsługi. Zasady dotyczące przeprowadzania oceny pracowniczej pracownika samorządowego zatrudnionego na stanowisku urzędniczym (w tym na stanowisku kierowniczym) określa art. 27 ustawy o pracownikach samorządowych .
Ocena ta ma niezwykle istotne znaczenie, ponieważ uzyskanie oceny negatywnej skutkuje rozwiązaniem umowy o pracę – w przypadku nauczyciela zatrudnionego na podstawie mianowania uzyskanie oceny negatywnej dokonanej w trybie i na zasadach określonych w art. 6a KN skutkować będzie rozwiązaniem stosunku pracy zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 5 KN . Natomiast wobec pracownika samorządowego zatrudnionego na stanowisku urzędniczym (w tym na stanowisku kierowniczym) uzyskanie dwóch następujących po sobie negatywnych ocen skutkuje rozwiązaniem umowy o pracę z zachowaniem okresów wypowiedzenia.
Zgodnie z art. 28 u.p.s . dyrektor szkoły określa w drodze zarządzenia sposób dokonywania okresowych ocen pracownika samorządowego zatrudnionego na stanowisku urzędniczym (w tym na stanowisku kierowniczym), okresy, za które jest sporządzana ocena, kryteria, na podstawie których jest sporządzana, oraz skalę ocen, biorąc pod uwagę prawidłowość oceniania oraz specyfikę funkcjonowania szkoły.
Dyrektor szkoły, korzystając z przysługujących mu uprawnień w zakresie kształtowania wynagrodzenia, typowania do udziału w szkoleniach, awansowania pracowników, musi pamiętać, iż każdą swoją decyzję w razie kontroli czy też w razie sporu sądowego (czego oczywiście nikomu z Państwa nie życzę) powinien potrafić racjonalnie i obiektywnie wyjaśnić, wskazując tym samym, iż przestrzega zasady równego traktowania.
Jest to fragment artykułu Iwony Kobus - "Aspekty prawne motywowania do pracy", opublikowanego w "Dyrektorze Szkoły" nr 9/2013>>