Na początku kwietnia 2019 r. zostały opublikowane tegoroczne Kryteria podziału 0,4% rezerwy części oświatowej subwencji ogólnej na rok 2019. Wynika z nich, że dofinansowanie jest przeznaczone dla publicznych szkół podstawowych prowadzonych przez jednostki samorządu terytorialnego, osoby prawne lub osoby fizyczne. Koniecznym warunkiem jest posiadanie w ramach struktury (od 01.09.2019 r) klasy V (dotyczy to przedmiotów - geografia i biologia) oraz klasy VII lub VIII (dotyczy to przedmiotów - fizyka i chemia).

 

Nie wszystkie szkoły mogą starać się o dofinansowanie

Wyłączenia - w odniesieniu do placówek - zasadniczo są trzy, ale warto też zwrócić uwagę na limity wprowadzone przez resort. O dofinansowanie nie mogą ubiegać się szkoły zorganizowane w podmiocie leczniczym, a także te, które już skorzystały ze środków na to zadanie w ubiegłym roku. Trzecie wyłączenie dotyczy szkół z oddziałami gimnazjalnym. Gimnazja w tej chwili są wygaszane, a ostatnie klasy właśnie kończą naukę na tym etapie edukacji. Jednak tutaj chodzi o dzień składania wniosku, a nie początek kolejnego roku szkolnego, czyli szkoły podstawowe, które w  bieżącym roku szkolnym mają w ramach swojej struktury oddziały gimnazjalne nie mogą być brane pod uwagę we wnioskach.

 

Limity, podobnie jak w ubiegłym roku, ograniczają liczbę placówek z danego rejonu, które mogą w tym samym roku składać wniosek o dofinansowanie.  Jest to ¼ placówek, dla których dana jst jest organem prowadzącym. Oznacza to, że o dofinansowanie może ubiegać się 1 na 4 szkoły. Decyduje kolejność składania wniosków. Czas jest do 14 czerwca 2019 roku. W przypadku miast na prawach powiatu limit jest obliczany osobno dla części gminnej i powiatowej. Ten zapis jest zachowany z ubiegłego roku i prawdopodobnie powinien być zmieniony w latach następnych. Założenie to wynika z faktu, że dotychczasowe ograniczenie pozbawiło możliwości ubiegania się o dofinansowanie te jednostki samorządu terytorialnego, które mają na swoim terenie np. wyłącznie szkoły podstawowe z oddziałami gimnazjalnymi. Jeśli jest takich szkół np. 4 – to zyskają one możliwość ubiegania się o dofinansowanie dopiero w roku 2020 i 2021. Co, przy zachowaniu bieżącego zapisu, pozwoliłoby jst na złożenie wniosku o środki tylko dla dwóch z czterech placówek.

W roku 2018 - 1555 samorządów przesłało wnioski dotyczące 1926 szkół.

 

Wniosek i wykaz pomocy dydaktycznych

Wniosek został opublikowany w formie załącznika 5 i 5a do wspomnianych Kryteriów podziału 0,4% rezerwy części oświatowej subwencji ogólnej na rok 2019 na stronie link. Do wniosku należy dołączyć wykaz pomocy dydaktycznych zakupionych w roku bieżącym lub planowanych do zakupienia – osobno dla każdej szkoły i osobno do każdego przedmiotu (załącznik 5a). Opieczętowane i podpisane wnioski należy przesłać w wersji elektronicznej na skrzynkę resortu edukacji przez platformę ePUAP. Mają być dostarczone również w wersji edytowalnej (xls). Dopuszczalne jest – w przypadku awarii systemu – wysłanie wniosku na podany adres e-mail Sekretariat.DWST@men.gov.pl. Natomiast nie należy wysyłać wniosków tradycyjną pocztą.

Resort nie będzie rozpatrywał wniosków niekompletnych, źle wypełnionych i tych złożonych po 14 czerwca 2019 r.

 

Potrzeba więcej praktyki

Twórcze myślenie, które sprzyja współpracy i podnosi efektywności kształcenia wiąże się z praktycznym, opartym na doświadczeniach nauczaniu. Taka idea przyświeca twórcom zaawansowanych pomocy dydaktycznych, które pomagają nie tylko przeprowadzać często skomplikowane doświadczenia, ale też dostarczają narzędzi do ich analizowania.

 

STEM (akronim - science + technology + engineering + mathematics) – połączenie nauki, technologii, inżynierii i matematyki, praktyczne podejście do edukacji opierające się na doświadczeniach.

 

Wyposażenie pracowni przyrodniczych w nowoczesne pomoce dydaktyczne to szansa na aktywizujące zajęcia, które nie tylko będą interesujące dla uczniów. Dobre narzędzia do przeprowadzania doświadczeń wraz z materiałami pomagającymi w przygotowaniu angażujących zajęć to w dzisiejszych czasach już konieczność. Udział w takich lekcjach, gdzie wiedza nie jest przekazywana wyłącznie w formie wykładu czy nawet filmu, a na drodze doświadczalnej sprzyja zapamiętaniu nie tylko wniosków, ale też przebiegu całego procesu badawczego.

 

Warto przeanalizować oferty

Do 14 czerwca 2019 nie zostało wiele czasu, dlatego warto przyjrzeć się pomocom dydaktycznym do pracowni przyrodniczych. Oferta jest szeroka, a narzędzia bardzo nowoczesne. Podstawowym kryterium przy wyborze zawsze powinny być faktyczne potrzeby szkoły. Należy też zwracać uwagę na możliwość rozbudowy zestawu, który wybieramy. Ograniczenia budżetowe często sprawiają, ze nie możemy od razu kupić wszystkiego, czego potrzebujemy. Można to jednak rozłożyć w czasie. Bardzo ważne są też materiały dla nauczyciela, dla którego ma to być przecież narzędzie pracy. Zdarza się, ze zestaw obejmuje nie tylko przykładowe zadania, ale wręcz gotowe scenariusze zajęć czy podręczniki. Byłoby dobrze mieć również narzędzia, które pomogą w analizie wyników przeprowadzonych doświadczeń. Zawsze warto też sprawdzić producenta i zasięgnąć opinii innych szkół.

 

Wygodnym i funkcjonalnym rozwiązaniem są zestawy, które wykorzystują tablety z otwartym systemem Android. Daje to szanse na instalowanie przydatnych w szkolnej rzeczywistości aplikacji. Takie urządzenia mają zwykle dużą moc obliczeniową, a oprogramowanie dostarczane w zestawie musi być w języku polskim. Powinno być też oczywiście proste w obsłudze i działać na innych urządzeniach np. komputerach czy smartfonach. Dzielenie się materiałami po to, żeby współpracować i wspólnie wyciągać wnioski jest już dziś koniecznością, dlatego nowoczesne narzędzie powinno umożliwiać wysyłanie wyników eksperymentów na inne urządzenia.

 

W zestawach znajduje się zwykle wiele czujników. Powinna być też możliwość dokupienia kolejnych. Nie jest łatwo dokonać właściwego wyboru. Zawsze jednak trzeba pamiętać o uzasadnionych potrzebach placówki, a także o tym, że narzędzia będą mocno eksploatowane i dotykane przez wiele osób, więc powinny być solidne i niezawodne. Na zajęciach z uczniami często nie ma czasu na nieprzewidziane przestoje. Przykładem mogą tu być bezprzewodowe czujniki, które są bardzo wygodne, ale tak długo jak są naładowane i gotowe do pracy. Czujniki z kablem nie są obarczone tego typu ryzykiem. Warto też pamiętać, że wyposażenie pracowni przyrodniczych to nie tylko zestawy czujników i narzędzia do analizy, ale także urządzenia do wyświetlania obrazu – projektory i monitory interaktywne. Słowem wszystko, co jest pomocą dydaktyczną potrzebną w takiej pracowni.