Czy w zakładzie pracy mogą działać dwa odrębne regulaminy pracy dla pracowników pedagogicznych i oddzielnie dla pracowników niepedagogicznych?
W szkole jest zatrudnionych 42 nauczycieli i 9 pracowników administracji i obsługi. Do tej pory mieliśmy jeden regulamin pracy. Teraz organ prowadzący nakazał opracować odrębne regulaminy. Kodeks pracy określa, że regulamin tworzy się kiedy pracodawca zatrudnia ponad 20 pracowników.
Jeśli ma być teraz opracowany regulamin pracy tylko dla pracowników niepedagogicznych, to czy nie będzie to sprzeczne z zapisem art. 104 Kodeksu pracy?

W szkole może funkcjonować tylko jeden regulamin pracy
Zgodnie z art. 104 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (tekst jedn.: Dz. U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94 z późn. zm.) regulamin pracy ustala organizację i porządek w procesie pracy oraz związane z tym prawa i obowiązki pracodawcy i pracowników. Pracodawca nie ma obowiązku wprowadzenia regulaminu pracy jeżeli zatrudnia mniej niż 20 pracowników lub gdy materia zastrzeżona dla regulaminu pracy została uregulowana w układzie zbiorowego pracy obowiązującym u tegoż pracodawcy. Jak stwierdza Eliza Maniewska w komentarzu do wyżej przywołanego rozwiązania prawnego, za dopuszczalne należy uznać również wydanie regulaminu pracy przez pracodawcę nie zatrudniającego 20 pracowników (K. Jaśkowski, E. Maniewska, Kodeks pracy. Komentarz. Ustawy towarzyszące z orzecznictwem. Europejskie prawo pracy z orzecznictwem, Tom I, LEX 2007, wyd. VI.).
Jednocześnie należy wskazać, iż w regulacjach kodeksowych ustawodawca konsekwentnie posługuje się pojęciem "regulamin pracy" w liczbie pojedynczej, co przesadza o tym iż pracodawca ma prawo wprowadzić tylko jeden taki regulamin dla wszystkich zatrudnianych pracowników.

Łukasz Pater