Czy ustawa z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 236, poz. 2008, z późn. zm.) - dalej u.u.c.p.g, może być podstawą do zawarcia umowy na selektywną zbiórkę śmieci od szkół przez firmę zajmującą się odbiorem odpadów?
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 3b u.u.c.p.g., właściciele nieruchomości zobowiązani są do pozbywania się zebranych na terenie nieruchomości odpadów komunalnych w sposób zgodny z przepisami ustawy i przepisami odrębnymi. Właściciele nieruchomości przy wykonywaniu powyższego, obowiązani są do udokumentowania, w formie umowy korzystania z usług wykonywanych przez zakład będący gminną jednostką organizacyjną lub przedsiębiorcę posiadającego zezwolenie na prowadzenie działalności w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, przez okazanie takiej umowy i dowodów płacenia za takie usługi (wyjątek stanowić będą sytuacje, gdy rada gminy w drodze uchwały, ustanowiła inne sposoby udokumentowania wykonania obowiązku pozbywania się zebranych na terenie nieruchomości odpadów komunalnych w sposób zgodny z obowiązującymi przepisami). W rozumieniu u.u.c.p.g., właścicielami nieruchomości są także współwłaściciele, użytkownicy wieczyści oraz jednostki organizacyjne i osoby posiadające nieruchomość w zarządzie lub użytkowaniu, a także inne podmioty władające nieruchomością. W takim zatem ujęciu, w mojej ocenie, odpady komunalne wytwarzane na terenie szkoły (w tym również odpady komunalne zbierane selektywnie), powinny być z niej odbierane przez zakład będący gminną jednostką organizacyjną lub przedsiębiorcę posiadającego zezwolenie na prowadzenie działalności w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, w ramach zawartej w tym zakresie umowy.
Ponadto należy podkreślić, że przedsiębiorca posiadający zezwolenie na odbieranie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, obejmujące niesegregowane odpady komunalne, nie tylko może, ale wręcz z mocy art. 8 ust. 2b. u.u.c.p.g. jest zobowiązany, również do odbierania wszystkich selektywnie zbieranych rodzajów odpadów komunalnych.
Anna Nieć
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 3b u.u.c.p.g., właściciele nieruchomości zobowiązani są do pozbywania się zebranych na terenie nieruchomości odpadów komunalnych w sposób zgodny z przepisami ustawy i przepisami odrębnymi. Właściciele nieruchomości przy wykonywaniu powyższego, obowiązani są do udokumentowania, w formie umowy korzystania z usług wykonywanych przez zakład będący gminną jednostką organizacyjną lub przedsiębiorcę posiadającego zezwolenie na prowadzenie działalności w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, przez okazanie takiej umowy i dowodów płacenia za takie usługi (wyjątek stanowić będą sytuacje, gdy rada gminy w drodze uchwały, ustanowiła inne sposoby udokumentowania wykonania obowiązku pozbywania się zebranych na terenie nieruchomości odpadów komunalnych w sposób zgodny z obowiązującymi przepisami). W rozumieniu u.u.c.p.g., właścicielami nieruchomości są także współwłaściciele, użytkownicy wieczyści oraz jednostki organizacyjne i osoby posiadające nieruchomość w zarządzie lub użytkowaniu, a także inne podmioty władające nieruchomością. W takim zatem ujęciu, w mojej ocenie, odpady komunalne wytwarzane na terenie szkoły (w tym również odpady komunalne zbierane selektywnie), powinny być z niej odbierane przez zakład będący gminną jednostką organizacyjną lub przedsiębiorcę posiadającego zezwolenie na prowadzenie działalności w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, w ramach zawartej w tym zakresie umowy.
Ponadto należy podkreślić, że przedsiębiorca posiadający zezwolenie na odbieranie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, obejmujące niesegregowane odpady komunalne, nie tylko może, ale wręcz z mocy art. 8 ust. 2b. u.u.c.p.g. jest zobowiązany, również do odbierania wszystkich selektywnie zbieranych rodzajów odpadów komunalnych.
Anna Nieć