Według mojej opinii przepisy prawa oświatowego nie ograniczają, że uczeń przystępujący do egzaminu poprawkowego może uzyskać jedynie ocenę dopuszczającą.
Zgodnie z § 12 ust. 1 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2007 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych (Dz. U. Nr 83, poz. 562 z późn. zm.) – dalej r.z.o., śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych ustalają nauczyciele prowadzący poszczególne obowiązkowe zajęcia edukacyjne. Ponadto w § 18 r.z.o. zostało określone, że ustalona przez nauczyciela roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych jest ostateczna, z zastrzeżeniem jednak, że może być jednak zmieniona w wyniku egzaminu poprawkowego. Wynika to z tego, że w § 21 r.z.o. zostało zawarte, że począwszy od klasy IV szkoły podstawowej, uczeń, który w wyniku klasyfikacji rocznej uzyskał ocenę niedostateczną z jednych obowiązkowych zajęć edukacyjnych, może zdawać egzamin poprawkowy. W wyjątkowych przypadkach rada pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzamin poprawkowy z dwóch obowiązkowych zajęć edukacyjnych. Taki egzamin poprawkowy przeprowadza komisja powołana przez dyrektora szkoły. Proszę zauważyć, że z przeprowadzonego egzaminu poprawkowego sporządza się protokół zawierający w szczególności skład komisji, termin egzaminu poprawkowego, pytania egzaminacyjne oraz co istotne w kontekście zadanego pytania wynik egzaminu poprawkowego oraz uzyskaną ocenę.
W związku z powyższym uważam, że zakres pytań przygotowanych na egzamin poprawkowy powinien obejmować wymagania edukacyjne niezbędne do uzyskania poszczególnych rocznych ocen klasyfikacyjnych.
Krzysztof Lodziński