Pytanie
Czy szkole (gimnazjum) przysługuje dodatkowa subwencja oświatowa na utworzenie klasy np. matematycznej?
Odpowiedź
odpowiedzi udzielono: 24 stycznia 2012 r.
Utworzenie w gimnazjum klasy matematycznej z rozszerzonym programem nauczania matematyki jest innowacją pedagogiczną i wymaga opracowania programu innowacyjnego. Przepisy nie przewidują dodatkowych środków na ten cel w ramach subwencji oświatowej. Organ prowadzący finansuje planowane działania z dodatkowych środków budżetowych.
Uzasadnienie
Problematykę innowacji pedagogicznych regulują przepisy rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 9 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków prowadzenia działalności innowacyjnej i eksperymentalnej przez publiczne szkoły i placówki (Dz. U. Nr 56, poz. 506 z późn. zm.) – dalej r.p.d.i.e. Innowacją są nowatorskie rozwiązania programowe, organizacyjne lub metodyczne, mające na celu poprawę jakości pracy szkoły albo działania służące podnoszeniu skuteczności kształcenia w szkole, w ramach których są modyfikowane warunki, organizacja zajęć edukacyjnych lub zakres treści nauczania. Innowacja może obejmować wszystkie lub wybrane zajęcia edukacyjne, całą szkołę, oddział lub grupę uczniów (§ 2 ust. 1 r.p.d.i.e.). Innowacja może się rozpocząć po zapewnieniu przez szkołę odpowiednich warunków kadrowych i organizacyjnych, warunkujących jej realizację (§ 2 ust. 2 r.p.d.i.e.). Jeżeli wymaga to dodatkowych środków budżetowych, na mocy § 2 ust. 3 r.p.d.i.e. wymagana jest pisemna zgoda organu prowadzącego.
Bożena Barszczewska