Czy przepisy pozwalają na organizację zajęć specjalizujących i praktycznych w okresie ferii lub wakacji?
Z przyczyn obiektywnych (nadmierne obłożenie) szkoła nie jest w stanie zapewnić organizacji tych zajęć w wynajmowanych warsztatach i sztolni centrum kształcenia praktycznego w okresie trwania zajęć dydaktycznych
Aktualnie obowiązujące przepisy nie przewidują organizowania zajęć praktycznych w okresie wakacji i ferii
Przepisy rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (Dz. U. z 2001 r. Nr 61, poz. 624 z późn. zm.) stanowią, iż statut szkoły zawodowej określa szczegółową organizację praktycznej nauki zawodu. Statut jest aktem, który określa organizację oraz zasady funkcjonowania szkoły i musi być zgodny z przepisami ustawy o systemie oświaty i aktów prawnych wydanych na jej podstawie.
Jest on podstawą tworzenia w szkole innych dokumentów i procedur, bez których placówka nie mogłaby sprawnie funkcjonować, a które określają wewnętrzne reguły jej funkcjonowania.
Zgodnie z art. 70 ustawy o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.) praktyczna nauka zawodu może odbywać się w placówkach kształcenia ustawicznego, placówkach kształcenia praktycznego, warsztatach szkolnych, pracowniach szkolnych, szkolnych gospodarstwach pomocniczych, u pracodawców, a także w indywidualnych gospodarstwach rolnych.
Zapis § 4 rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu w sprawie praktycznej nauki zawodu (Dz. U. z 2002 r. Nr 113, poz. 988 z późn. zm.) stanowi, iż praktyczna nauka zawodu jest organizowana w formie zajęć praktycznych i praktyk zawodowych.
Zajęcia praktyczne organizuje się dla uczniów i młodocianych w celu opanowania przez nich umiejętności zawodowych, niezbędnych do podjęcia pracy w danym zawodzie.
Praktyki zawodowe organizuje się dla uczniów w celu zastosowania i pogłębienia zdobytej wiedzy i umiejętności zawodowych w rzeczywistych warunkach pracy.
Praktyki zawodowe uczniów mogą być organizowane w czasie całego roku szkolnego, w tym również w okresie ferii letnich. W przypadku organizowania praktyk zawodowych w okresie ferii letnich odpowiedniemu skróceniu ulega czas trwania zajęć dydaktyczno-wychowawczych dla uczniów odbywających te praktyki.
Zakres wiadomości i umiejętności nabywanych przez uczniów na zajęciach praktycznych i praktykach zawodowych oraz wymiar godzin tych zajęć i praktyk określa program nauczania dla danego zawodu.
Aktualnie obowiązujące przepisy nie przewidują organizowania zajęć praktycznych w wakacje i ferie, na co zezwalają w przypadku praktycznej nauki zawodu.
Zajęcia praktyczne to podstawowy przedmiot, w trakcie którego odbywa się przygotowanie przyszłych pracowników. W trakcie realizacji zajęć praktycznych nauczyciel powinien, poza przekazaniem uczniom wiedzy i doskonaleniem umiejętności praktycznych, stwarzać sytuacje dydaktyczne sprzyjające kształtowaniu postaw zawodowych.
Organizowanie praktycznej nauki zawodu musi być zgodne z przepisami rozporządzeń w sprawie:
- organizacji roku szkolnego,
- warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów zawodowych.
Z przyczyn obiektywnych (nadmierne obłożenie) szkoła nie jest w stanie zapewnić organizacji tych zajęć w wynajmowanych warsztatach i sztolni centrum kształcenia praktycznego w okresie trwania zajęć dydaktycznych
Aktualnie obowiązujące przepisy nie przewidują organizowania zajęć praktycznych w okresie wakacji i ferii
Przepisy rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (Dz. U. z 2001 r. Nr 61, poz. 624 z późn. zm.) stanowią, iż statut szkoły zawodowej określa szczegółową organizację praktycznej nauki zawodu. Statut jest aktem, który określa organizację oraz zasady funkcjonowania szkoły i musi być zgodny z przepisami ustawy o systemie oświaty i aktów prawnych wydanych na jej podstawie.
Jest on podstawą tworzenia w szkole innych dokumentów i procedur, bez których placówka nie mogłaby sprawnie funkcjonować, a które określają wewnętrzne reguły jej funkcjonowania.
Zgodnie z art. 70 ustawy o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.) praktyczna nauka zawodu może odbywać się w placówkach kształcenia ustawicznego, placówkach kształcenia praktycznego, warsztatach szkolnych, pracowniach szkolnych, szkolnych gospodarstwach pomocniczych, u pracodawców, a także w indywidualnych gospodarstwach rolnych.
Zapis § 4 rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu w sprawie praktycznej nauki zawodu (Dz. U. z 2002 r. Nr 113, poz. 988 z późn. zm.) stanowi, iż praktyczna nauka zawodu jest organizowana w formie zajęć praktycznych i praktyk zawodowych.
Zajęcia praktyczne organizuje się dla uczniów i młodocianych w celu opanowania przez nich umiejętności zawodowych, niezbędnych do podjęcia pracy w danym zawodzie.
Praktyki zawodowe organizuje się dla uczniów w celu zastosowania i pogłębienia zdobytej wiedzy i umiejętności zawodowych w rzeczywistych warunkach pracy.
Praktyki zawodowe uczniów mogą być organizowane w czasie całego roku szkolnego, w tym również w okresie ferii letnich. W przypadku organizowania praktyk zawodowych w okresie ferii letnich odpowiedniemu skróceniu ulega czas trwania zajęć dydaktyczno-wychowawczych dla uczniów odbywających te praktyki.
Zakres wiadomości i umiejętności nabywanych przez uczniów na zajęciach praktycznych i praktykach zawodowych oraz wymiar godzin tych zajęć i praktyk określa program nauczania dla danego zawodu.
Aktualnie obowiązujące przepisy nie przewidują organizowania zajęć praktycznych w wakacje i ferie, na co zezwalają w przypadku praktycznej nauki zawodu.
Zajęcia praktyczne to podstawowy przedmiot, w trakcie którego odbywa się przygotowanie przyszłych pracowników. W trakcie realizacji zajęć praktycznych nauczyciel powinien, poza przekazaniem uczniom wiedzy i doskonaleniem umiejętności praktycznych, stwarzać sytuacje dydaktyczne sprzyjające kształtowaniu postaw zawodowych.
Organizowanie praktycznej nauki zawodu musi być zgodne z przepisami rozporządzeń w sprawie:
- organizacji roku szkolnego,
- warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów zawodowych.