W mojej ocenie nauczycielowi uczącemu w klasie (niespecjalnej), w której jeden z uczniów ma orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego z powodu upośledzenia w stopniu lekkim, nie przysługuje dodatek za trudne lub uciążliwe warunki pracy. Warunki takiej pracy zgodnie z rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 stycznia 2005 r. w sprawie wysokości minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli, ogólnych warunków przyznawania dodatków do wynagrodzenia zasadniczego oraz wynagradzania za pracę w dniu wolnym od pracy (Dz. U. Nr 22, poz. 181 z późn. zm.) - dalej r.w.m.s.w.z.n., nie zostały zakwalifikowane do warunków trudnych lub uciążliwych.
Dodatek za trudne warunki pracy przysługiwałby tylko wtedy, gdyby dziecko z orzeczeniem o kształceniu specjalnym, zostało zakwalifikowane do nauczania indywidualnego.
Za pracę w trudnych warunkach uznaje się prowadzenie przez nauczycieli zajęć wymienionych w § 8 r.w.m.s.w.z.n., natomiast za pracę wykonywaną w warunkach uciążliwych uznaje się prowadzenie przez nauczycieli zajęć w trudnych warunkach - określonych w § 9 r.w.m.s.w.z.n.
Monika Jabłońska
Czy nauczycielowi przysługuje dodatek za uciążliwe warunki pracy?
Czy nauczycielowi należy się dodatek za trudne lub uciążliwe warunki pracy, jeśli pracuje z klasą o normie intelektualnej, do której uczęszcza jeden uczeń z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego (upośledzenie w stopniu lekkim)? Nauczyciel w czasie lekcji z klasą realizuje z nim odrębny program nauczania dostosowany do kształcenia specjalnego.