Czy osoba, która ukończyła studia o kierunku "wychowanie fizyczne i zdrowotne" specjalizacja "oligofrenopedagogika" posiada kwalifikacje do pracy z dziećmi, które posiadają orzeczenia z poradni o kształceniu specjalnym (upośledzenie w stopniu lekkim) oraz opinię z poradni o wczesnym wspomaganiu? Nadmieniam, że dzieci te uczęszczają do publicznego przedszkola i szkoły podstawowej.
Jak nazwać zajęcia prowadzone dla tych dzieci, czy są to zajęcia rewalidacyjne?
Według mojej opinii rodzaj ukończonych studiów nadaje kwalifikacje do pracy z dziećmi i młodzieżą z upośledzeniem umysłowym. Jednak na podstawie zawartych w treści pytania informacji trudno udzielić jednoznacznej odpowiedzi, jakie zajęcia dla tych dzieci są prowadzone i jak je nazwać skoro sam autor pytania nie wie jakie zajęcia zostały w tym przypadku zorganizowane.
Zanim przejdziemy do oceny kwalifikacji nauczyciela należy w pierwszej kolejności ustalić rodzaj prowadzonych zajęć dla dzieci, które posiadają orzeczenie poradni psychologiczno-pedagogicznej o potrzebie kształcenia specjalnego (upośledzenie umysłowe w stopniu lekkim) oraz opinię o wczesnym wspomaganiu. Jednak na podstawie zawartych w treści pytania informacji trudno udzielić jednoznacznej odpowiedzi, jakie zajęcia dla tych dzieci są prowadzone i jak je nazwać skoro sam autor pytania nie wie jakie zajęcia zostały w tym przypadku zorganizowane. W związku z tym przedstawię niezbędne informacje na temat organizacji zajęć rewalidacyjnych, a autor pytania będzie musiał sam ustalić, czy właśnie takie zajęcia w tym przypadku zostały zorganizowane. Podstawa prawna organizacji zajęć rewalidacyjnych dla uczniów niepełnosprawnych została przede wszystkim zawarta w następujących aktach prawnych: rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 18 stycznia 2005 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w przedszkolach, szkołach i oddziałach ogólnodostępnych lub integracyjnych (Dz. U. z 2005 r. Nr 19, poz. 167), które określa warunki organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie, wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy w przedszkolach i szkołach ogólnodostępnych, w przedszkolach i szkołach ogólnodostępnych z oddziałami integracyjnymi oraz w przedszkolach i szkołach integracyjnych oraz rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 12 lutego 2002 r. w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych (Dz. U. z 2002 r. Nr 15, poz. 142 z późn. zm.).
Proszę zwrócić uwagę, że zgodnie z § 4 rozporządzenia w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w przedszkolach, szkołach i oddziałach ogólnodostępnych lub integracyjnych przedszkola i szkoły zobowiązane są do zapewnienia dzieciom i młodzieży niepełnosprawnej oraz niedostosowanej społecznie:
1) realizacji zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego,
2) odpowiednich warunków do nauki, sprzętu specjalistycznego i środków dydaktycznych,
3) realizacji programu wychowania przedszkolnego, programu nauczania, programu wychowawczego i programu profilaktyki, dostosowanych do indywidualnych potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych, z wykorzystaniem odpowiednich form i metod pracy dydaktycznej i wychowawczej,
4) zajęć rewalidacyjnych lub zajęć socjoterapeutycznych, stosownie do potrzeb,
5) integracji ze środowiskiem rówieśniczym.
Natomiast w § 2 ust. 10 oraz § 3 ust. 2 rozporządzenia w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych zostało określone, że dyrektor szkoły, z wyjątkiem szkoły specjalnej, w uzgodnieniu z organem prowadzącym, przydziela dodatkowe godziny na prowadzenie indywidualnych zajęć rewalidacyjnych (zajęć o charakterze terapeutyczno-wychowawczym, z uwzględnieniem zajęć rozwijających, kompensacyjnych i usprawniających) z uczniami niepełnosprawnymi. Proszę zwrócić uwagę, że przepisy nie określają tygodniowej liczby godzin tych zajęć. Oznacza to, że uczniowie niepełnosprawni uczestniczą we wszystkich zajęciach edukacyjnych z klasą a ponadto mają zorganizowane zajęcia rewalidacyjne (najczęściej 2 - 3 godziny tygodniowo). W szkolnym planie nauczania dla uczniów niepełnosprawnych, w zależności od rodzaju i stopnia niepełnosprawności, uwzględnia się dodatkowo następujące zajęcia rewalidacyjne:
1) korekcyjne wad postawy,
2) korygujące wady mowy,
3) orientacji przestrzennej i poruszania się,
4) nauki języka migowego lub innych alternatywnych metod komunikacji,
5) inne, wynikające z programów rewalidacji (np. korekcyjno-kompensacyjne, usprawniające motorykę lub socjoterapeutyczne).
Proszę pamiętać, że ustalając rodzaj zajęć rewalidacyjnych należy uwzględnić zalecenia i diagnozę zawartą w orzeczeniu poradni psychologiczno-pedagogicznej oraz potrzeby dziecka wynikające z diagnozy pedagogicznej nauczycieli.
Zajęcia logopedyczne organizuje się dla uczniów z zaburzeniami mowy, które powodują zakłócenia komunikacji językowej oraz utrudniają naukę. Takie zajęcia mogą prowadzić nauczyciele posiadający przygotowanie w zakresie logopedii lub logopedii szkolnej. Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne organizuje się dla uczniów, u których stwierdzono specyficzne trudności w uczeniu się, uniemożliwiające uzyskanie osiągnięć wynikających z podstawy programowej dla danego etapu edukacyjnego. Takie zajęcia mogą prowadzić nauczyciele posiadający przygotowanie w zakresie terapii pedagogicznej. Zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze organizuje się dla uczniów, którzy mają znaczne trudności w uzyskaniu osiągnięć z zakresu określonych zajęć edukacyjnych, wynikających z podstawy programowej dla danego etapu edukacyjnego. Takie zajęcia mogą prowadzić nauczyciele właściwych zajęć edukacyjnych. Natomiast zajęcia socjoterapeutyczne oraz inne zajęcia o charakterze terapeutycznym organizuje się dla uczniów z dysfunkcjami i zaburzeniami utrudniającymi funkcjonowanie społeczne. Takie zajęcia mogą prowadzić nauczyciele posiadający przygotowanie w zakresie pracy o charakterze terapeutycznym lub socjoterapii.
Jak wynika z treści pytania omawiana nauczycielka ukończyła studia wyższe na kierunku wychowanie fizyczne i zdrowotne o specjalizacji oligofrenopedagogika. Według mojej opinii rodzaj ukończonych studiów nadaje kwalifikacje do pracy z dziećmi i młodzieżą z upośledzeniem umysłowym. Konsekwencją tego jest również posiadanie kwalifikacji do prowadzenia rewalidacji upośledzonych umysłowo.
W związku z tym, że dzieci posiadają również opinię o wczesnym wspomaganiu należy również pamiętać o przepisach zawartych w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 3 lutego 2009 r. w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci (Dz. U. z 2009 r. Nr 23, poz. 133), które określa warunki organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci, mającego na celu pobudzanie psychoruchowego i społecznego rozwoju dziecka od chwili wykrycia niepełnosprawności do podjęcia nauki w szkole, w tym kwalifikacje wymagane od osób prowadzących wczesne wspomaganie, a także formy współpracy z rodziną dziecka.
Jak nazwać zajęcia prowadzone dla tych dzieci, czy są to zajęcia rewalidacyjne?
Według mojej opinii rodzaj ukończonych studiów nadaje kwalifikacje do pracy z dziećmi i młodzieżą z upośledzeniem umysłowym. Jednak na podstawie zawartych w treści pytania informacji trudno udzielić jednoznacznej odpowiedzi, jakie zajęcia dla tych dzieci są prowadzone i jak je nazwać skoro sam autor pytania nie wie jakie zajęcia zostały w tym przypadku zorganizowane.
Zanim przejdziemy do oceny kwalifikacji nauczyciela należy w pierwszej kolejności ustalić rodzaj prowadzonych zajęć dla dzieci, które posiadają orzeczenie poradni psychologiczno-pedagogicznej o potrzebie kształcenia specjalnego (upośledzenie umysłowe w stopniu lekkim) oraz opinię o wczesnym wspomaganiu. Jednak na podstawie zawartych w treści pytania informacji trudno udzielić jednoznacznej odpowiedzi, jakie zajęcia dla tych dzieci są prowadzone i jak je nazwać skoro sam autor pytania nie wie jakie zajęcia zostały w tym przypadku zorganizowane. W związku z tym przedstawię niezbędne informacje na temat organizacji zajęć rewalidacyjnych, a autor pytania będzie musiał sam ustalić, czy właśnie takie zajęcia w tym przypadku zostały zorganizowane. Podstawa prawna organizacji zajęć rewalidacyjnych dla uczniów niepełnosprawnych została przede wszystkim zawarta w następujących aktach prawnych: rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 18 stycznia 2005 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w przedszkolach, szkołach i oddziałach ogólnodostępnych lub integracyjnych (Dz. U. z 2005 r. Nr 19, poz. 167), które określa warunki organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie, wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy w przedszkolach i szkołach ogólnodostępnych, w przedszkolach i szkołach ogólnodostępnych z oddziałami integracyjnymi oraz w przedszkolach i szkołach integracyjnych oraz rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 12 lutego 2002 r. w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych (Dz. U. z 2002 r. Nr 15, poz. 142 z późn. zm.).
Proszę zwrócić uwagę, że zgodnie z § 4 rozporządzenia w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w przedszkolach, szkołach i oddziałach ogólnodostępnych lub integracyjnych przedszkola i szkoły zobowiązane są do zapewnienia dzieciom i młodzieży niepełnosprawnej oraz niedostosowanej społecznie:
1) realizacji zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego,
2) odpowiednich warunków do nauki, sprzętu specjalistycznego i środków dydaktycznych,
3) realizacji programu wychowania przedszkolnego, programu nauczania, programu wychowawczego i programu profilaktyki, dostosowanych do indywidualnych potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych, z wykorzystaniem odpowiednich form i metod pracy dydaktycznej i wychowawczej,
4) zajęć rewalidacyjnych lub zajęć socjoterapeutycznych, stosownie do potrzeb,
5) integracji ze środowiskiem rówieśniczym.
Natomiast w § 2 ust. 10 oraz § 3 ust. 2 rozporządzenia w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych zostało określone, że dyrektor szkoły, z wyjątkiem szkoły specjalnej, w uzgodnieniu z organem prowadzącym, przydziela dodatkowe godziny na prowadzenie indywidualnych zajęć rewalidacyjnych (zajęć o charakterze terapeutyczno-wychowawczym, z uwzględnieniem zajęć rozwijających, kompensacyjnych i usprawniających) z uczniami niepełnosprawnymi. Proszę zwrócić uwagę, że przepisy nie określają tygodniowej liczby godzin tych zajęć. Oznacza to, że uczniowie niepełnosprawni uczestniczą we wszystkich zajęciach edukacyjnych z klasą a ponadto mają zorganizowane zajęcia rewalidacyjne (najczęściej 2 - 3 godziny tygodniowo). W szkolnym planie nauczania dla uczniów niepełnosprawnych, w zależności od rodzaju i stopnia niepełnosprawności, uwzględnia się dodatkowo następujące zajęcia rewalidacyjne:
1) korekcyjne wad postawy,
2) korygujące wady mowy,
3) orientacji przestrzennej i poruszania się,
4) nauki języka migowego lub innych alternatywnych metod komunikacji,
5) inne, wynikające z programów rewalidacji (np. korekcyjno-kompensacyjne, usprawniające motorykę lub socjoterapeutyczne).
Proszę pamiętać, że ustalając rodzaj zajęć rewalidacyjnych należy uwzględnić zalecenia i diagnozę zawartą w orzeczeniu poradni psychologiczno-pedagogicznej oraz potrzeby dziecka wynikające z diagnozy pedagogicznej nauczycieli.
Zajęcia logopedyczne organizuje się dla uczniów z zaburzeniami mowy, które powodują zakłócenia komunikacji językowej oraz utrudniają naukę. Takie zajęcia mogą prowadzić nauczyciele posiadający przygotowanie w zakresie logopedii lub logopedii szkolnej. Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne organizuje się dla uczniów, u których stwierdzono specyficzne trudności w uczeniu się, uniemożliwiające uzyskanie osiągnięć wynikających z podstawy programowej dla danego etapu edukacyjnego. Takie zajęcia mogą prowadzić nauczyciele posiadający przygotowanie w zakresie terapii pedagogicznej. Zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze organizuje się dla uczniów, którzy mają znaczne trudności w uzyskaniu osiągnięć z zakresu określonych zajęć edukacyjnych, wynikających z podstawy programowej dla danego etapu edukacyjnego. Takie zajęcia mogą prowadzić nauczyciele właściwych zajęć edukacyjnych. Natomiast zajęcia socjoterapeutyczne oraz inne zajęcia o charakterze terapeutycznym organizuje się dla uczniów z dysfunkcjami i zaburzeniami utrudniającymi funkcjonowanie społeczne. Takie zajęcia mogą prowadzić nauczyciele posiadający przygotowanie w zakresie pracy o charakterze terapeutycznym lub socjoterapii.
Jak wynika z treści pytania omawiana nauczycielka ukończyła studia wyższe na kierunku wychowanie fizyczne i zdrowotne o specjalizacji oligofrenopedagogika. Według mojej opinii rodzaj ukończonych studiów nadaje kwalifikacje do pracy z dziećmi i młodzieżą z upośledzeniem umysłowym. Konsekwencją tego jest również posiadanie kwalifikacji do prowadzenia rewalidacji upośledzonych umysłowo.
W związku z tym, że dzieci posiadają również opinię o wczesnym wspomaganiu należy również pamiętać o przepisach zawartych w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 3 lutego 2009 r. w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci (Dz. U. z 2009 r. Nr 23, poz. 133), które określa warunki organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci, mającego na celu pobudzanie psychoruchowego i społecznego rozwoju dziecka od chwili wykrycia niepełnosprawności do podjęcia nauki w szkole, w tym kwalifikacje wymagane od osób prowadzących wczesne wspomaganie, a także formy współpracy z rodziną dziecka.