Czy dyrektor, składając do końca kwietnia projekt arkusza organizacyjnego, powinien prosić o zaopiniowanie tego dokumentu przez radę pedagogiczną?
Czy już wtedy powinien dyrektor dokładnie poinformować każdego nauczyciela, ile ten będzie miał godzin, biorąc pod uwagę fakt, że organ prowadzący może jeszcze nie wszystko przyjąć?
Przepis art. 41 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn.: Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.) - dalej u.s.o., mówi że rada pedagogiczna opiniuje w szczególności organizację pracy szkoły lub placówki, w tym zwłaszcza tygodniowy rozkład zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych.
Oznacza to przede wszystkim prawo rady pedagogicznej do opiniowania i zgłaszania uwag do projektu organizacji szkoły, w ramach kompetencji opiniodawczych rady pedagogicznej określonych u.s.o.
Ponadto w zakresie kompetencji opiniodawczych rada pedagogiczna nie ma prawa decydowania, a dyrektor nie jest zobowiązany do wykonania podjętych w tym trybie uchwał.
Po trzecie – ze względu na opiniodawczy, a nie stanowiący charakter podjętych uchwał, w wymienionej sprawie prawo nie przewiduje żadnego trybu ich kontroli przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny.
Odpowiadając na drugą część pytania należy stwierdzić, że:
- w nazwie dokumentu ("projekt organizacji ...") zawarte informacje nie mają charakteru wiążącego, a przed jego zatwierdzeniem mogą ulec zmianie, szczególnie po stronie realizacji planu zajęć - czyli te, które dotyczą przydziału godzin zajęć nauczycielom itd.;
- opinia rady pedagogicznej wyrażona w uchwale powinna być rozpatrzona przez dyrektora szkoły i organ prowadzący pod kątem zgodności z prawem (plan zajęć w poszczególnych oddziałach i klasach, przydział godzin zajęć nauczyciele zgodnie z kwalifikacjami, itp.) oraz możliwości jej wykonania i w miarę uzasadnionych możliwości – uwzględniona.
Krzysztof Gawroński
Czy już wtedy powinien dyrektor dokładnie poinformować każdego nauczyciela, ile ten będzie miał godzin, biorąc pod uwagę fakt, że organ prowadzący może jeszcze nie wszystko przyjąć?
Przepis art. 41 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn.: Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.) - dalej u.s.o., mówi że rada pedagogiczna opiniuje w szczególności organizację pracy szkoły lub placówki, w tym zwłaszcza tygodniowy rozkład zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych.
Oznacza to przede wszystkim prawo rady pedagogicznej do opiniowania i zgłaszania uwag do projektu organizacji szkoły, w ramach kompetencji opiniodawczych rady pedagogicznej określonych u.s.o.
Ponadto w zakresie kompetencji opiniodawczych rada pedagogiczna nie ma prawa decydowania, a dyrektor nie jest zobowiązany do wykonania podjętych w tym trybie uchwał.
Po trzecie – ze względu na opiniodawczy, a nie stanowiący charakter podjętych uchwał, w wymienionej sprawie prawo nie przewiduje żadnego trybu ich kontroli przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny.
Odpowiadając na drugą część pytania należy stwierdzić, że:
- w nazwie dokumentu ("projekt organizacji ...") zawarte informacje nie mają charakteru wiążącego, a przed jego zatwierdzeniem mogą ulec zmianie, szczególnie po stronie realizacji planu zajęć - czyli te, które dotyczą przydziału godzin zajęć nauczycielom itd.;
- opinia rady pedagogicznej wyrażona w uchwale powinna być rozpatrzona przez dyrektora szkoły i organ prowadzący pod kątem zgodności z prawem (plan zajęć w poszczególnych oddziałach i klasach, przydział godzin zajęć nauczyciele zgodnie z kwalifikacjami, itp.) oraz możliwości jej wykonania i w miarę uzasadnionych możliwości – uwzględniona.
Krzysztof Gawroński