- To jest święty obowiązek samorządu utrzymać i ogrzać szkołę dla dzieci - podkreślał minister Przemysław Czarnek. - Podkreślam, jeżeli ktoś to będzie robił celowo, tylko po to, żeby zejść z temperaturą do 15 stopni Celsjusza i wygonić dzieci na nauczanie zdalne, to - powtarzam - będziemy występować o zarząd komisaryczny i będziemy w tym bezwzględni - wskazywał.

Czytaj:
Nie będzie problemów z ogrzaniem szkół? Na wszelki wypadek jest podstawa do zamykania>>
Nieogrzana szkoła to wniosek o zarząd komisaryczny>>

Zobacz w LEX: Zmiany w prawie oświatowym od roku szkolnego 2022/23 >>>

Zimna szkoła - możliwość zdalnej nauki

Od 1 września 2022 r. obowiązuje dodany do ustawy - Prawo oświatowe art. 125a, który wprost stanowi, że zajęcia w przedszkolu, innej formie wychowania przedszkolnego, szkole lub placówce zawiesza się, na czas oznaczony, w razie wystąpienia na danym terenie:

  1. zagrożenia bezpieczeństwa uczniów w związku z organizacją i przebiegiem imprez ogólnopolskich lub międzynarodowych,
  2. temperatury zewnętrznej lub w pomieszczeniach, w których są prowadzone zajęcia z uczniami, zagrażającej zdrowiu uczniów, zagrożenia związanego z sytuacją epidemiologiczną,
  3. nadzwyczajnego innego zdarzenia zagrażającego bezpieczeństwu lub zdrowiu uczniów.

W przypadku zawieszenia zajęć dyrektor przedszkola, szkoły lub placówki, a w przypadku innej formy wychowania przedszkolnego prowadzonej przez osobę prawną niebędącą jednostką samorządu terytorialnego lub osobę fizyczną - osoba kierująca tą inną formą wychowania przedszkolnego, organizują dla uczniów zajęcia z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość.

 

To, jaka temperatura powinna panować w pomieszczeniach, w których odbywają się lekcje określa par. 17 rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach (Dz. U. z 2020 poz. 1604) - jest to co najmniej 18°C. Według rozporządzenia, jeżeli nie jest możliwe zapewnienie takiej temperatury, dyrektor zawiesza zajęcia na czas oznaczony, powiadamiając o tym organ prowadzący.

Pytania w LEX:

Kto dokonuje pomiaru temperatury w sali lekcyjnej? >

Czy w przypadku awarii pieca w szkole dyrektor może na czas zawieszenia zajęć zorganizować zdalne nauczanie? >>>

 

 

Zarząd komisaryczny nie taki prosty do ustanowienia

Według art. 97 ustawy o samorządzie gminnym zarząd komisaryczny można ustalić w razie nierokującego nadziei na szybką poprawę i przedłużającego się braku skuteczności w wykonywaniu zadań publicznych przez organy gminy. Robi to Prezes Rady Ministrów, na wniosek ministra właściwego do spraw administracji publicznej, zawieszając organy gminy i ustanawiając zarząd komisaryczny na okres do dwóch lat, nie dłużej jednak niż do wyboru rady oraz wójta na kolejną kadencję. Analogiczny przepis obowiązuje w ustawie o samorządzie powiatowym - art. 84 pozwala ustanowić komisarza w razie przedłużającego się braku skuteczności w wykonywaniu zadań publicznych przez organy powiatu.

Czytaj w LEX: Zawieszenie organów samorządu terytorialnego jako środek nadzoru – zagadnienia procesowe oraz skutki zawieszenia >>>

Ustanowienie zarządu komisarycznego może nastąpić po uprzednim przedstawieniu zarzutów organom gminy (powiatu) i wezwaniu ich do niezwłocznego przedłożenia programu poprawy sytuacji. Podlegają zaskarżeniu do sądu administracyjnego z powodu niezgodności z prawem w terminie 30 dni od dnia ich doręczenia.

Sprawdź w LEX: Kalendarz zadań dyrektora - Październik 2022 >>>

Na razie wątpliwa przesłanka, ale zmiany tuż tuż

- Przede wszystkim samorządy zrobią wszystko, żeby szkoły normalnie funkcjonowały, bo zdają sobie sprawę, że edukacja zdalna nie jest rozwiązaniem - mówi Bernadeta Skóbel, prawniczka Związku Powiatów Polskich. - To zapowiedź medialna, która nie ma żadnego znaczenia prawnego - oczywiście, potencjalna podstawa prawna do ustanowienia zarządu komisarycznego jest w ustawach ustrojowych, natomiast nie jestem w stanie wyobrazić sobie sytuacji, w której resort edukacji i nauki, który sam niewystarczająco zabiega o odpowiednią wysokość subwencji, z której finansuje się m.in. wydatki na utrzymanie szkół, wychodzi z taką inicjatywą - tłumaczy. Dodaje, że minister edukacji nie ma kompetencji do ustanawiania zarządu komisarycznego. Komisarza może powołać premier na wniosek wojewody zgłoszony za pośrednictwem ministra właściwego do spraw administracji publicznej.

 

Cena promocyjna: 23.75 zł

|

Cena regularna: 25 zł

|

Najniższa cena w ostatnich 30 dniach: 18.75 zł


Pytanie jednak, czy minister edukacji nie wybiega myślą w przyszłość i nie odnosi się do kontrowersyjnych regulacji zawartych w ustawie Ustawie o ochronie ludności i stanie klęski żywiołowej, którą przekazano do uzgodnień międzyresortowych i konsultacji społecznych. Ma ona wprowadzić możliwość zawieszania przez premiera organów jednostek samorządu terytorialnego na czas wprowadzenia stanu zagrożenia, co - jak wskazują samorządowcy - jest niezgodna z Konstytucją.

Łatwe zastąpienie wójta lub prezydenta

Zwracano uwagę, że ustawa zastąpienie komisarzami burmistrzów i prezydentów za niewłaściwe wykonanie obowiązków - w tym poleceń premiera, wojewody i ministra, nawet tych wydawanych ustnie.

- Jednocześnie, pomimo zwiększenia uprawnień nadzorczych a wręcz zarządczych organów administracji rządowej, samorządy formalnie nadal będą realizować te zadania jako zadania własne – wskazywał Związek Powiatów Polskich. Tłumaczył, że z przepisów ustawy nie wynika, żeby zadania organów JST przewidziane w ustawie były realizowane jako zadani a zlecone z zakresu administracji rządowej. Nie jest jasne również jaki był by zakres sprawowanego nadzoru”.

W tym jednak kontekście zapowiedź ministra Czarnka zbyt mocno wybiega w przyszłość, bo projekt nie trafił na razie nawet do parlamentu, a budzi tyle wątpliwości, że może ulec sporym zmianom, również w kwestii nadzoru nad organami samorządu terytorialnego.