Według Prawa oświatowego osoby niebędące obywatelami polskimi, podlegające obowiązkowi szkolnemu lub obowiązkowi nauki, które nie znają języka polskiego albo znają go na poziomie niewystarczającym do korzystania z nauki, mają prawo do pomocy udzielanej przez osobę władającą językiem kraju pochodzenia, zatrudnioną w charakterze pomocy nauczyciela przez dyrektora szkoły. Pomocy tej udziela się nie dłużej niż przez okres 12 miesięcy. O zatrudnieniu w szkole asystenta międzykulturowego oraz osoby władającej językiem kraju pochodzenia decyduje, w porozumieniu z organem prowadzącym, dyrektor szkoły, który stwierdzi potrzebę udzielenia uczniom przybyłym z zagranicy wsparcia w takiej formie - wyjaśnia MEN pytany o działania, które mają pomóc uczniom z Ukrainy.
Dziecko z Ukrainy może uczyć się u siebie, ale bez świadczenia w Polsce>>
MEN dopuści powiększanie klas
Ponieważ po zmianach w przepisach resort spodziewa się większej liczby uczniów z Ukrainy, zezwoli na zwiększenie liczebności klas. W przedszkolu i oddziale przedszkolnym w szkole podstawowej liczba dzieci może być zwiększona o nie więcej niż 3 dzieci będących obywatelami Ukrainy. W oddziale klas I-III szkoły podstawowej liczba uczniów może być zwiększona o nie więcej niż 4, 3 lub 2 uczniów będących obywatelami Ukrainy. Taka organizacja pracy oddziału będzie mogła zostać utrzymana do zakończenia etapu edukacyjnego, który rozpoczęło dziecko (obywatela Ukrainy) przyjęte do oddziału.
Czytaj też w LEX: Zmiany w zakresie kształcenia uczniów z Ukrainy w roku szkolnym 2024/2025 >
Program profilaktyczny ma zapobiegać dyskryminacji
Resort pytany jest też o podejmowane działania antydyskryminacyjne - wskazuje, że to środowisko szkolne decyduje o działaniach wychowawczych i profilaktycznych realizowanych w danej szkole na podstawie diagnozy, adekwatnie do potrzeb występujących w danym środowisku szkolnym. - Tematyka profilaktyki zachowań problemowych w szkole, w tym przeciwdziałanie agresji i przemocy jest w polskim systemie oświaty wpisana właśnie w działania programu wychowawczo-profilaktycznego szkoły. Jego celem jest m.in. zapobieganie zachowaniom agresywnym oraz ich eskalacji i przeradzaniu się w proces przemocy. Są to działania uniwersalne, skierowane do wszystkich uczestników życia szkolnego – uczennic i uczniów oraz nauczycieli i rodziców - wskazuje. Tłumaczy, że działania te powinny mieć charakter długofalowy, ponieważ tworzą podstawy całego szkolnego systemu przeciwdziałania agresji i przemocy, a od nich zależy powodzenie podejmowanych interwencji.
Zobacz też w LEX: Standardy ochrony małoletnich w szkole - procedura z wzorami >
- Jeżeli w szkole są uczniowie z Ukrainy i występuje konieczność modyfikacji działań profilaktycznych, wtedy dyrektor szkoły ma możliwość modyfikacji programu wychowawczo-profilaktycznego szkoły o treści i działania wychowawcze skierowane do uczniów i działania profilaktyczne skierowane do uczniów, nauczycieli i rodziców, w zależności od wyników przeprowadzonej diagnozy potrzeb rozwojowych uczniów, w tym czynników chroniących i czynników ryzyka. Głównym celem jego realizacji jest kształtowanie właściwych postaw tolerancyjnych i wspierających uczniów oraz przyjaznego klimatu szkoły - podkreśla resort. Przypomina, że regulacje dotyczące organizacji szkoły oraz zasad bezpieczeństwa uczniów określa statut szkoły.
Czytaj też w LEX: Nowa podstawa programowa i ramowe plany nauczania – zmiany od 1 września 2024 r. >
Dodatkowe pieniądze dla samorządów
Przypomina także, że przewidziano możliwość wsparcia finansowego dla jednostek samorządu terytorialnego z Funduszu Pomocy, które organizują pomoc dla osób z Ukrainy. - Środki zostały zaplanowane w funduszu w taki sposób, aby zapewnić finansowanie na spodziewaną większą od września 2024 r. liczbę uczniów w związku ze zmianami w ustawie o pomocy obywatelom Ukrainy. Wsparcie finansowe udzielane z Funduszu Pomocy jednostkom samorządu terytorialnego w realizacji dodatkowych zadań oświatowych związanych z kształceniem, wychowaniem i opieką nad dziećmi i uczniami z Ukrainy będzie kontynuowane również w 2025 r. - zapewnia MEN.
Transfery na to zadanie ze środków finansowych Funduszu Pomocy, za okres od 24 lutego 2022 r. do końca maja 2024 r. – w miesięcznych ratach – zostały już przekazane do samorządów. Kolejne – będą dokonywane analogicznie, tj. również w miesięcznych ratach. Łączna wysokość środków finansowych naliczonych na podstawie danych za okres od 24 lutego 2022 r. do końca czerwca 2024 r., z przeznaczeniem na realizację zadań oświatowych realizowanych przez jednostki samorządu terytorialnego, wynosi ponad 5,7 mld zł. Wysokość środków finansowych przekazanych z Funduszu Pomocy w roku budżetowym:
- 2022 – 1 591 573 873 zł,
- 2023 – 2 625 586 446 zł.
Wsparciem objęte zostały także zadania do tej pory niefinansowane z subwencji oświatowej – dofinansowanie wychowania przedszkolnego dzieci w wieku 2,5-5 lat oraz dofinansowanie dowożenia uczniów.
Polecamy szkolenie online w LEX: Zmiany w prawie oświatowym 2024/2025 – zadania dyrektora >
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Linki w tekście artykułu mogą odsyłać bezpośrednio do odpowiednich dokumentów w programie LEX. Aby móc przeglądać te dokumenty, konieczne jest zalogowanie się do programu. Dostęp do treści dokumentów w programie LEX jest zależny od posiadanych licencji.